آفتاب
گزارش خبری/

واکنشهای بین‌المللی به ترور وزیر دارایی سابق لبنان

واکنشهای بین‌المللی به ترور وزیر دارایی سابق لبنان

وزیرخارجه آمریکا، وزارت خارجه روسیه، دبیرکل سازمان ملل، شورای امنیت و شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه هایی انفجار تروریستی روز گذشته در بیروت را که سبب کشته شدن وزیر سابق دارایی لبنان و همراهانش شد را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، لبنان پس از وقوع انفجار در نزدیکی سفارت ایران و جنوب بیروت(ضاحیه)، انفجارهای صیدا و درگیریهای طرابلس روز گذشته نیز شاهد وقوع انفجار تروریستی دیگری بود تا همه طرفهای بین المللی و منطقه ای را درباره وضعیت ناآرام این کشور نگران کند.

در انفجار روز گذشته که در نزدیکی ساختمانهای دولتی در پایتخت لبنان خبر داد، "محمد شطح" وزیر سابق دارایی لبنان به همراه شماری از همراهانش کشته شد.

"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل این انفجار تروریستی را با شدیدترین لحن محکوم کرد. وی با تسلیت وقوع این حادثه تروریستی به خانواده قربانیان و بازماندگان آن ، تاکید کرد: محمد شطح به منزله صدای واقعی و پیگیر تسامح، همزیستی مسالمت آمیز و اعتدال بود و درگذشت وی آسیب بزرگی برای لبنان محسوب می شود.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر لزوم محاکمه عاملان این اقدام تروریستی، افزود: جامعه بین المللی بر پشتیبانی از امنیت و ثبات در لبنان تاکید دارد.

بان کی مون با ابراز نگرانی شدید درباره وقع انفجارهای تروریستی پیاپی در لبنان، این وقایع را تهدید واقعی برای ثبات و امینت در این کشور دانست.

- شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدور بیانیه ای حمله تروریستی در مرکز شهر بیروت را به شدت محکوم کرد. شورای امنیت با محکومیت هر گونه اقدامی در راستای برهم زدن امنیت و ثبات لبنان از طریق ترورهای سیاسی، خواستار توقف تمام ترورهای سیاسی و اقدامات رعب و وحشت در این کشور شد.

- "عبداللطیف الزیانی" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با محکومیت انفجار تروریستی در بیروت، آن را اقدامی جنایتکارانه و بر خلاف تمام اصول انسانی و اخلاقی دانست.

- "جان کری" وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای انفجار تروریستی بیروت که منجر به کشته شدن وزیر سابق دارایی لبنان شده را محکوم کرد و خواستار معرفی عاملان این اقدام تروریستی به دادگاه شد.

وی با محکومیت شدید این اقدام تروریستی، کشته شدن محمد شطح را آسیب بزرگی برای دولت و ملت لبنان و ایالات متحده آمریکا دانست.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به خاطره خود از دیدار با وزیر سابق دارایی لبنان، افزود: زمانی که سناتور بودم، فرصتی چند ساعته برای دیدار با شطح داشتم و می دانم که وی انسان معقول و مسئولیت گرا و میانه روی بود که فقدان وی را همه درک خواهند کرد.

- وزارت خارجه روسیه نیز با محکومیت شدید انفجار تروریستی در بیروت، مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت لبنان ابراز داشت.

- دولت حماس نیز با صدور بیانیه ای اقدام تروریستی در مرکز بیروت را محکوم و بر لزوم حفظ ثبات و آرامش در لبنان تاکید کرد. جنبش جهاد اسلامی هم این اقدام تروریستی را محکوم کرد. نبیه بری رئیس پارلمان، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه، میشل عون رئیس جریان ملی آزاد و دیگر شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان، این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

کد N28262

وبگردی