آفتاب
نقش رهبران دینی در جلوگیری از خشونت

رشاد: عالمان دینی با بیان آموزه‌ها، موجب کاهش منفعت‌طلبی‌ها شوند

رشاد: عالمان دینی با بیان آموزه‌ها، موجب کاهش منفعت‌طلبی‌ها شوند

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هر کسی که به نام دین خشونت را ترویج دهد با خود دین زوایه پیدا کرده چون دین هیچگاه نمی‌خواهد که به بندگان و مخلوقات خدا آسیب بزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: از بزرگترین کارکردهای دین ایجاد لطافت در زندگی و ترویج نرم خویی و محبت است.

وی افزود: اصولا باید دانست که دین اگر دین است کارکرد ایجاد لطافت و نرم‌خویی جزو ذات آن است و باعث می‌شود تا دنیاگرایی و دنیاپرستی در انسان تضعیف شود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که «آنچه مایه اختلاف‌، نزاع و خشونت است دنیاطلبی است» اظهار کرد: دین با جلب توجه انسان به بارگاه الهی باعث می‌شود وی از مادیات و منافع مادی خود نیز چشم بپوشد و از امور جاری، ساری و پیش پا افتاده‌ای که در زندگی روزمره با آن درگیر است فاصله پیدا کرده و دید و سطح نگاه انسان را ارتقاء می‌دهد.

رشاد افزود: در نتیجه این ارتقاء، در چشم انسان متدین و موحد، بسیاری از چیزهایی که مبتذل هستند و منشاء اختلافات و نزاع‌ها هستند بی ارزش می‌شوند.

وی اظهار کرد: بنابراین عالمان دین هم اگر واقعا عالم دین هستند و به تعبیر دقیق‌تر نه تنها دانش دین را به شکل نظری دارا هستند بلکه عالم دینی هستند به معنای اینکه خود دینی شده‌اند اگر ارزش‌های دینی را به جامعه منتقل کنند و با بیان آموزه‌های دینی موجب کاهش مادی‌طلبی و منفعت‌طلبی‌ها در جامعه شوند، آنگاه می‌توان عنوان عالم دینی واقعی را به آنها داد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: همچنین اگر عالمان دین، دیگران را "دیگری" ندانند و هر چیزی را برای خویش نخواهند و باعث افزایش رذایل در جامعه نشوند این باعث تقویت جایگاه آ‌نان در جامعه خواهد شد.

رشاد اظهار کرد: هیچ عاملی نه قانون بشری و نه مقررات و الزامات سازمان‌های بین المللی و نه هیچ دستگاه و نهادی بشری در جهان امروز در تخفیف جرایم‌، خشونت‌ها و نزاع‌ها به میزان تاثیر رهبران دینی در جامعه بشری نقش آفرین نیستند.

وی گفت: اینکه برخی به نام دین به خشونت دامن می‌زنند در میان معتقدان به هر دینی وجود دارند و قطعا هر کسی که به نام دین چنین اقدامی می‌کند با خود دین زوایه پیدا کرده چون دین هیچگاه نمی‌خواهد که به بندگان و مخلوقات خدا آسیب بزند و هر کسی که از بندگی خدا فاصله بگیرد مطرود است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نگاه دین آن است که انسان‌ها "عیال‌الله" هستند و طبیعت خلقت الهی بوده و مقدس است و نباید آن را تخریب کرد و انسان کرامت انسانی دارد که خداوند آن را به وی عطا کرده است و اگر چنین نگاهی داشته باشیم نباید به ترویج خشونت دامن بزنیم.

انتهای پیام

کد N27945

وبگردی