آفتاب

تظاهرات و اعتراضات به پایتخت ترکیه و ازمیر رسید

تظاهرات و اعتراضات به پایتخت ترکیه و ازمیر رسید

آنکارا - ایرنا - تظاهرات و اعتراضات ضد دولتی در مخالفت با سیاست های داخلی وخارجی دولت ترکیه در پی بروز تنش سیاسی به دنبال رسوایی مالی دراین کشور به شهرهای آنکارا وازمیر رسید.

به گزارش جمعه شب ایرنا، شماری از معترضان در ترکیه امشب در شهرهای آنکارا پایتخت ترکیه و ازمیر سومین شهر بزرگ این کشور دست به تظاهرات زدند و علیه ˈ رجب طیب اردوغان ˈنخست وزیر ترکیه شعار دادند.

براساس این گزارش ، پلیس و نیروهای امنیتی در پی تجمع اعتراض کنندگان در خیابان های مرکزی شهرهای آنکارا و ازمیر برای متفرق کردن آنان متوسل به زور شدند وبه استفاده از گاز اشک آور ، گلوله های پلاستیکی و ماشین های آب پاش پرداختند .

نخستین گزارش های ارسال شده حاکی از آن است که در این تظاهرات برخی از معترضان زخمی و شماری دستگیر شدند.

معترضان با سر دادن شعارهای ˈ همه جا رسوایی ، همه جا فساد مالی ˈ خواستار استعفای اردوغان شدند.

اعتراض کنندگان همچنین با پرتاب سنگ به برخی از مغازه ها و اماکن عمومی خسارت وارد کردند.

گزارش های ارسالی ازاستانبول نیز حاکی ازآن است ، درپی درگیری بین معترضان ضد دولتی با نیروهای پلیس درمیدان تقسیم این شهر، صدای آژیر آمبولانس ها وماشین های آتش نشانی دراین میدان وخیابان استقلال شنیده می شود.

میدان تقسیم استانبول جمعه شب صحنه درگیری های معترضان ضد دولتی با نیروهای پلیس و امنیتی ترکیه شد.

به دعوت ˈمجمع تقسیمˈ شماری از معترضان به سیاست های داخلی و خارجی دولت ترکیه امشب درمیدان تقسیم استانبول تجمع کرده وعلیه ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر این کشور شعار دادند.

پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه در پی تجمع معترضان در این میدان برای متفرق کردن آنان از گازشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کردند.

شماری ازاعتراض کنندگان در پی یورش نیروهای پلیس به سوی ماشین های آب پاش سنگ و دیگر اشیا را پرتاب کردند.

درپی یورش پلیس معترضان به خیابان ها وکوچه های اطراف میدان تقسیم استانبول متفرق شدند.

براساس این گزارش ، برخی ازمعترضان دراین درگیری زخمی شدند وپلیس افرادی را دستگیر کرد.

پلیس ونیروهای امنیتی استانبول، شب گذشته نیز 40 نفر ازمعترضانی را که با برپایی تجمعی علیه عاملان فساد مالی درترکیه دست به تظاهرات زده وعلیه دولت اردوغان شعار دادند، دستگیر کرد.

معترضان با تجمع درمیدان کادیکوی دربخش آسیایی استانبول با سردادن شعارهایی علیه دولت آنکارا خواستار استعفای ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در پی رسوایی مالی در این کشور شدند.

معترضان که قصد داشتند به سمت دفتر حزب حاکم عدالت و توسعه راهپیمایی کنند با ممانعت پلیس روبه رو شدند.

پلیس و نیروهای امنیتی استانبول برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و گلوله های پلاستکی استفاده کرد و 40 نفر از معترضان را دستگیر کرد.

براساس این گزارش، شماری ازمردم ترکیه نیز دیشب در شهرهای آدانا ، ، آنکارا ، مرسین ، آدی پازار و ازمیر نیز امروز با برپایی تظاهرات علیه عاملان فساد مالی در ترکیه دست به تظاهرات زدند وعلیه دولت آنکارا شعار دادند.

تظاهرات درشهر آدانا نیز به درگیری با نیروهای پلیس منجر شد.

طی دو هفته اخیر دولت اردوغان به دلیل رویارویی با مساله فساد مالی دچار چالش های جدی شده است.

دستگاه قضایی ترکیه سه نفر ازفرزندان وزرای سابق کابینه اردوغان را به اتهام دست داشتن در قضیه فساد بازداشت وهمچنین تعدادی ازنیروهای امنیتی را اخراج کرده است.

اردوغان چهارشنبه شب با تغییر 10 وزیر کابینه خود را ترمیم کرد.

خاورم ** 2010 **230 **536
کد N27824

وبگردی