آفتاب

ارزش لیر ترکیه به پایین ترین سطح خود مقابل دلار رسید

ارزش لیر ترکیه به پایین ترین سطح خود مقابل دلار رسید

آنکارا- ایرنا- ارزش نرخ لیر ترکیه امروز - جمعه - در پی تنش سیاسی و رسوایی اقتصادی در این کشور به پایین ترین سطح خود مقابل دلار رسید.

در شرایطی که ترکیه با بحرانی سیاسی دست و پنجه نرم می کند، ارزش واحد پول این کشور روز جمعه به پایین ترین سطح تاریخی در برابر دلار رسید.

هر دلار امروز جمعه در بازار ارز استانبول 1467/2 لیر ترک به فروش رفت.

سقوط ارزش واحد پول ترکیه با کاهش شدید ارزش سهام در بازار بورس استانبول همراه بود به طوری که شاخص اصلی سهام بورس استانبول BIST 100 صبح روز جمعه به سه و 76 صدم درصد کاهش پیدا کرد.

ارزش شاخص اصلی سهام در بورس استانبول روز پنجشنبه نیز دو و 33 صدم درصد و روز چهارشنبه چهار و دو دهم درصد کاهش پیدا کرده بود.

نرخ برابری دلار در مقابل لیر ترکیه بار دیگر رکورد زد

تزلزل سیاسی ترکیه ناشی از بروز رسوایی مالی بزرگ و اتهامات وارده به برخی دولتمردان آنکارا درخصوص رشوه خواری و فساد، بازارهای پولی و مالی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد و نرخ دلار در برابر لیر ترک به بالاترین حد خود رسید و بار دیگر رکورد زد.

آگاهان اقتصادی پیش از این رشد ناگهانی نرخ دلار را در مقابل لیر ترک ناشی از تصمیم بانک مرکزی آمریکا در کاهش میزان خرید اوراق بهادار و بیش از آن ناشی از افزایش ریسک سیاسی و نگرانی از تشدید تزلزل سیاسی در آستانه برگزاری انتخابات شهرداری ها در ترکیه ارزیابی کرده بودند.

ارزش شرکتهای بورس استانبول فقط طی روز گذشته 20 میلیارد لیرترک کاهش یافته است که با احتساب افت ارزشی که از 26 آذرماه تاکنون ظرف یک هفته در بورس استانبول مشاهده شده است ، ارزش بازاری شرکتهای بورس استانبول به 30 میلیارد دلار رسید.

ˈاردم باشچیˈ رییس بانک مرکزی ترکیه روز سه شنبه گذشته در آنکارا در تشریح استراتژی این بانک برای مقابله با افزایش شدید نرخ دلار در قبال لیرترک گفته است طی یک هفته سه میلیارد دلار به بازار ارز تزریق خواهد شد.

عملیات پلیس ترکیه موسوم به عملیات بزرگ رشوه که با محوریت استانبول در هفته گذشته شروع شد و طی آن 52 نفر از جمله فرزندان سه تن از وزیران سابق کابینه اردوغان، مدیر عامل بانک دولتی هالک بانک رکیه و چند تن از تاجران و کارآفرینان سرشناس ترکیه ای دستگیر شدند، تزلزل سیاسی جدی در ترکیه ایجاد کرده است.

در حالی که دولت ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه این عملیات را به عنوان اقداماتی سازمان یافته و ˈبسیار زشتˈ در درون دستگاه دولتی با ارتباطات خارجی برای مهندسی سیاسی در آستانه انتخابات محلی و تضعیف جدی حزب حاکم و شخص اردوغان ارزیابی کرده است، برخی محافل نیز این عملیات را جدال سرنوشت ساز بین جماعت گولن و حزب حاکم عدالت و توسعه ارزیابی می کنند.

همزمان با گسترش دامنه زلزله سیاسی به بازارهای پول و سرمایه ترکیه، انجمن کارآفرینان و صاحبان سرمایه بزرگ ترکیه موسوم به ˈتوسیعادˈ که از قدرت نفوذ عمیق و گسترده ای در اقتصاد ترکیه برخوردار است، با صدور اطلاعیه ای از فرایند تحولات اخیر در ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر احتمال سرایت این زلزله سیاسی به دنیای کار و نهادهای مدنی فعال در حوزه اقتصادی که تحت نفوذ جماعت نور و یا جماعت گولن قرار دارند، نیز در محافل خبری ترکیه عنوان شده است.

ناظران سیاسی و اقتصادی در آنکارا می گویند حزب حاکم ترکیه در حیات سیاسی کوتاه خود که از سالهای 2000 میلادی شروع شده است، شاهد چنین تزلزلی جدی و با مخالفتی سازمان یافته در درون خود روبرو نبوده است و از این رو احتمال توسعه این تزلزل سیاسی تا زمان به دست گرفتن دوباره قدرت توسط اردوغان و کمیته مرکزی حزب حاکم ادامه خواهد داشت و لاجرم عملیات مهار این بحران می تواند تبعات اقتصادی و سیاسی عمیقی نیز در پی داشته باشد

خاورم ** 2010**230**5981
کد N27370

وبگردی