آفتاب

پایگاه هوایی آمریکا در اوکیناوا جابه‌جا می‌شود

پایگاه هوایی آمریکا در اوکیناوا جابه‌جا می‌شود

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد، مقام‌های اوکیناوا امروز (جمعه) جابه‌جایی پایگاه هوایی "فوتنما" تفنگداران دریایی آمریکا را تصویب کردند؛ اقدامی که به سال‌ها مذاکرات تند میان توکیو و واشنگتن پایان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، مقام‌های محلی برنامه‌ای را پیش گرفته‌اند که راه را برای ساخت یک پایگاه نظامی جدید آمریکایی در محل دفن زباله‌ها واقع در ساحل استان اوکیناوا هموار می‌سازد.

اگرچه هیروکازو ناکایما، فرماندار اوکیناوا در ابتدا مخالف توافق حفظ این پایگاه مناقشه‌آمیز در حوزه فرماندهی خود بود اما نشست روز چهارشنبه با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن وی را قانع کرد. گزارش شده که آبه متعهد شده تا سالانه مبلغ قابل توجهی را تا سال 2021 میلادی برای اقتصاد اوکیناوا در نظر بگیرد.

اداره اوکیناوا در وزارت دفاع ژاپن این توافق را تایید کرد. یکی از مقام‌های این اداره گفت: این دفتر ساعت 10:50 صبح به وقت محلی سندی را دریافت کرد که تصویب شده بود.

این توافق احتمالا با اعتراضات و چالش‌های قانونی بر پایه مخالفت عمومی نسبت به حضور این پایگاه هوایی در اوکیناوا مواجه می‌شود.

تایید فرماندار اوکیناوا یک پیشرفت محسوب می‌شود چرا که برنامه تعطیلی پایگاه هوایی فوتنما واقع در یک منطقه مسکونی 17 سال است که به تعویق افتاده است.

آمریکا در سال 2006 میلادی با جابه‌جایی این پایگاه به ساحل موافقت کرد اما اعتراضات محلی این جابجایی را متوقف ساخت.

فرماندار اوکیناوا پس از 25 دقیقه از آغاز نشستش با شینزو‌ آبه گفت: من از پیشنهادات خوب نخست‌وزیر بسیار سپاسگزارم.

انتظار می‌رود که فرماندار اوکیناوا امروز در کنفرانسی خبری تصمیمش را به طور رسمی اعلام کند.

انتهای پیام

کد N27244

وبگردی