آفتاب

پلیس کامبوج با کارگران معترض درگیر شد

پلیس کامبوج با کارگران معترض درگیر شد

کوالالامپور - ایرنا - در ادامه ناآرامی ها در برخی کشورهای جنوب شرق آسیا، پلیس کامبوج روز جمعه با کارگران صنعت پوشاک که نسبت به دستمزد پایین خود معترض بودند، درگیر شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های منطقه، پلیس کامبوج روز جمعه تلاش کرد هزاران نفر از کارگران صنعت نساجی و البسه مارک های معتبر جهان را که به دستمزدهای پایین خود معترض بودند متفرق کند و برای این کار از خشونت استفاده کرد.

کارگران کامبوجی زمانی که پلیس با استفاده از باطوم و تیراندازی هوایی قصد متفرق کردن تجمع کنندگان را داشت برای دفاع از خود از سنگ استفاده کردند که چندین زخمی از دو طرف برجای گذاشت.

پلیس مدعی است پس از اقدام کارگران برای صدمه زدن به برخی کارخانجات صنعت پوشاک اقدام به استفاده از خشونت کرده است.

هم اکنون کارگران صنعت پوشاک کامبوج با دولت این کشور بر سر دستمزد و شرایط ایمنی کار اختلاف دارند.

ده ها هزار کارگر صنعت نساجی کامبوج امروز دست به اعتصاب زده و گروهی در تجمعات مختلف شرکت کردند.

هزاران کارگر کامبوجی فعال در کارخانه های دوخت البسه روز چهارشنبه نیز در اعتراض به کمبود دستمزد در پارک آزادی ˈپنوم پنˈ پایتخت تجمع کردند و خواستار افزایش دستمزدها در سال آینده میلادی شدند.

پایتخت کامبوج 21 آبان ماه نیز شاهد تجمع این کارگران بود و درپی درگیری تظاهرکنندگان معترض با پلیس یک زن کشته شد و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

اتحادیه صنعت پوشاک کامبوج خواستار مذاکره با دولت برای حل مشکل دستمزد کارگران است.

دولت کامبوج روز سه شنبه تصمیم گرفت حداقل دستمزدها را از آوریل سال آینده میلادی (فروردین سال 1394) از 80 دلار به 95 دلار در ماه افزایش دهد.

براساس تصمیم دولت کامبوج 15 دلار در سال 2015 میلادی، 16 دلار در سال بعد و17 دلار برای سال های 2017 و 2018 به حداقل حقوق کارگران تولید پوشاک افزوده می شود.

اتحادیه های کارگری حامی جناح مخالف دولت خواستار دو برابر شدن دستمزد کارگران از سال 2014 میلادی است.

صنعت پوشاک که 80 درصد صادرات کامبوج را تشکیل می دهد، ببیشترین ارزآوری را برای این کشور دارد و هم اکنون حدود 500 کارخانه تولید پوشاک در کامبوج فعال است و در هرکدام بین 510 تا 600 کارگر مشغول فعالیت هستند.

براساس گزارش وزارت بازرگانی کامبوح این کشور در11 ماهه سال جاری میلادی حدود پنج میلیارد دلار پوشاک صادر کرده است.

کامبوج کشوری با 14 میلیون نفر جمعیت، پایین ترین نرخ دستمزدها را دارد و همین امر مارک های معروف تولید البسه در جهان را برای تاسیس کارخانه به این کشور جنوب شرق آسیا کشانده است.

بیشتر نیروی کار در کامبوج را زنان و دختران جوان تشکیل می دهند و فقط کشورهای بنگلادش و میانمار دستمزدی پایین تر از 80 دلار اعلامی دولت کامبوج دارند.

آساق**د.م **1611
کد N27205

وبگردی