آفتاب
نماینده مستعفی حزب حاکم ترکیه:

احزاب سیاسی ملک پدری اردوغان و هیچ کس دیگری نیست

احزاب سیاسی ملک پدری اردوغان و هیچ کس دیگری نیست

آنکارا- ˈاردال کالکانˈ نماینده مردم ازمیر از حزب حاکم عدالت و توسعه، با اعلام استعفای خود از این حزب گفت : احزاب سیاسی ملک پدری ˈاردوغان ˈ و هیچ کس دیگری نیست.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈحریتˈ ، نماینده ازمیر در مجلس ملی ترکیه با انتقاد شدید از دولت این کشور از حزب حاکم عدالت و توسعه استعفا کرد.

وی با اعلام استعفای خود از حزب حاکم عدالت و توسعه گفت : احزاب سیاسی ملک پدر اردوغان و هیچ کس دیگر نیست.

کالکان افزود : احزاب سیاسی سازمان هایی هستند که نظام های دمکراتیک به آنها نیاز دارند و میلیون ها نفر این احزاب را به وجود می آورند.

وی تاکید کرد ، مردم همه چیز را می بینند، احمق نیستند و داوری خواهند کرد.

این نماینده مجلس ترکیه که پرونده وی دیروز با درخواست اخراج از حزب به کمیته انضباطی حزب عدالت و توسعه ارسال شده است، گفت : وظیفه دولت و کمیته انضباطی حزب باید جلوگیری از سوء استفاده و فساد مالی است.

شورای مرکزی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه پنجشنبه شب با تشدید درگیری بین دولت آنکارا و جماعت گولن تشکیل جلسه داد و در پایان سه تن از نمایندگان این حزب را با درخواست اخراج به کمیته انضباطی معرفی کرد.

ˈ حسین چلیک ˈ معاون حزب حاکم عدالت و توسعه در پایان نشست شورای مرکزی گفت: شورای مرکزی حزب حاکم اسامی سه تن از نمایندگان شهرهای ازمیر و آنکارا را با درخواست اخراج به کمیته انضباطی معرفی کرد.

وی گفت: ارطغرل گونایر و اردال کالکان نمایندگان شهر ازمیر و هاکوک اوزدالگا نماینده این حزب از شهر آنکارا با درخواست اخراج به کمیته انضباطی معرفی شدند.

معاون حزب حاکم عدالت و توسعه در ادامه گفت : این حزب اجازه نخواهد داد که نمایندگان با سخنان خود به تضعیف حزب حاکم بپردازند.

این سه نماینده حزب حاکم ترکیه ، در سخنان اخیر خود از درگیری بین دولت آنکارا با جماعت گولن انتقاد کرده بودند.

با آغاز درگیری بین دولت آنکارا و جماعت گولن و بروز تنش سیاسی در پی رسوایی در ترکیه پیش از این سه نفر از نمایندگان حزب حاکم ترکیه از این حزب کناره گیری کرده بودند.

ˈادریس نعیم شاهینˈ نماینده حزب حاکم ترکیه و وزیر کشور پیشین این کشور شب گذشته از سمت خود کنار رفت.

ˈهاکان شوکورˈ آقای گل فوتبال و نماینده مجلس ملی ترکیه و ˈادریس بالˈ نماینده مردم کوتاهیه ، دو نماینده دیگر حزب حاکم ترکیه بودند که پیش از این از این حزب کناره گیری کرده بودند.

شوکور در سخنرانی خود در مجلس ملی ترکیه با عنوان اینکه بروز مشاجره میان دولت ترکیه باˈ فتح الله گولنˈ رهبر جماعت نور موجب این استعفا شده است، گفت: سیاست حزب حاکم در قبال گولن را قبول ندارد.

وی به نزدیکی به جماعت نور و حرکت فتح الله گولن اشتهار دارد.

وی در انتخابات گذشته به دعوت اردوغان به عنوان نماینده حزب حاکم وارد مجلس ملی ترکیه شد.

ˈادریس بالˈ نماینده مردم کوتاهیه از حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس ترکیه نیز اخیرا در اعتراض به آنچه خود کامگی ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر این کشور خوانده است از این حزب کناره گیری کرده بود.

افشای رسوایی مالی در ترکیه به دنبال عملیات گسترده پلیس این کشور در دستگیری فرزندان برخی وزیران کابینه اردوغان، رییس یک بانک دولتی و بازرگانان مطرح این کشور تاکنون به استعفای سه وزیر منجر شده است.بسیاری از صاحب نظران در این کشور از رویدادهای اخیر به عنوان تزلزل سیاسی در ترکیه یاد می کنند.

برخی از رسانه های جمعی ترکیه ادعا کرده اند که حداقل 30 نماینده وابسته به جماعت گولن است که هر لحظه می توانند از حزب حاکم ترکیه کناره گیری کنند.

خاورم **2010 **230 **1515
کد N27062

وبگردی