آفتاب

مقدم: آزادی جامعه را به سمت قانون‌مداری هدایت می‌کند

مقدم: آزادی جامعه را به سمت قانون‌مداری هدایت می‌کند

یک عضو مجمع روحانیون مبارز، آزادی را امری برشمرد که جامعه را به سمت قانون‌مداری هدایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مقدم در مراسمی که به مناسبت دهه آخر ماه صفر در هیأت عزاداری فاطمه‌ زهرا(س) برگزار شد، با اشاره به جایگاه کرامت انسانی در فرهنگ قرآن و اسلام اظهار کرد: آدمی در فرهنگ قرآن از جایگاه گرامی و والایی برخوردار است تا جایی که عارفان در مورد انسان می‌گویند که انسان خلاصه و فشرده هستی است.

وی با اشاره به ویژگی‌هایی که قرآن برای انسان عنوان کرده است، اظهار کرد: انسان به دلیل ویژگی‌هایی که خدای متعال در قرآن کریم به او نسبت داده است، سرآمد عالم هستی و جانشین و امانت‌دار خدای متعال است.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌که انسان موجودی است که همه عالم برای او آفریده شده است، افزود: در عرف و فرهنگ قرآن خدا انسان را موجودی ویژه و خاص آفریده است، به گونه‌ای که زمانی خداوند می‌خواهد خود را در عالم هستی بنماید انسان را می‌آفریند.

مقدم با بیان این‌که قرآن برای انسان‌ها کرامت ذاتی قائل است،‌ گفت: ما در عرصه حقوقی و فقهی اسلام گاهی اوقات با نوعی از مسائل مواجه می‌شویم که با کرامت انسان‌ها به عنوان یک انسان توافق ندارد وقتی ما می‌گوییم کرامت انسان ذاتی است بدان معناست که همه انسان‌ها فارغ از هرگونه رنگ، پوست و جغرافیا دارای کرامت انسانی هستند و از حقوقی که لازمه این کرامت است برخوردارند.

وی ادامه داد:این در حالی است که بسیاری از فقهان ما بر این باورند که که این حقوق در فرهنگ فقهی تنها برای انسان مسلمان است و به ذاتی بودن کرامت انسانی به معنای واقعی انسانیت اعتقادی ندارند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت میان هنجارها و ناهجارهای جامعه بشری خاطر نشان کرد: چنانچه ما کرامت انسانی و شرافت انسانی را که پشتوانه حقوق انسان و بن‌مایه حقوق بشر است را ندانیم یک ناهماهنگی در حقوق انسان‌ها بروز پیدا می‌کند که این ناهماهنگی موجب سرکشی در بسیاری از حقوق‌ها می‌شود.

مقدم در ادامه صحبت‌هایش با بیان این‌که در قرآن کریم انسان دارای دو ویژگی عمده است، اظهار کرد: یکی از روشن‌ترین ویژگی‌هایی که قرآن کریم برای انسان قائل است و این ویژگی را اوج کرامت انسان می‌داند، مسئله عقل، تفکر و اندیشیدن است. در هیچ جای قرآن نیامده است که انسان چیزی را بدون اندیشه بپذیرد.

وی با تاکید بر اهمیت اندیشیدن در انسان‌ها افزود: اندیشیدن به اندازه‌ای حائز اهمیت است که انسان بدون اندیشه انسانیتش مورد تجاوز قرار می‌گیرد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌که آگاهی حق مسلم هر انسان است، خاطر نشان کرد: آنچه که لازم است قدرت‌ها، حکومت‌ها و دولت‌ها در پاسداشت این ویژگی انسانی به آن توجه داشته باشند فراهم کردن زمینه برای اندیشیدن انسان‌ها است چرا که جامعه‌ای که در آن انسان‌ها برای طرح اندیشه خود از امنیت برخوردار باشند جامعه‌ای بالنده است.

مقدم با اشاره به اراده و اختیار به عنوان دومین ویژگی انسان در قرآن کریم، خاطر نشان کرد: خداوند نزد تمام موجودات قدرت اراده و انتخاب را تنها به انسان داده است و تنها انسان است که در عالم آفرینش دارای اراده و اختیار است.

وی با بیان این‌که دارا بودن انسان از اراده و اختیار به این معناست که آزادی حق مسلم اوست، گفت: اگر انسان موجودی برخوردار از اراده و اختیار است بدان معناست که او موجودی آزاد چه در نگاه فلسفی و چه در نگاه اجتماعی و سیاسی است. این آزادی نیز تا زمانی به عنوان حقوق انسانی محسوب می‌شود که آزادی فرد دیگری را مورد تجاوز و تعدی قرار ندهد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌که آزادی جامعه را به سمت قانون‌مداری هدایت می‌کند، اظهار کرد: آزادی اصلی به نام مسئولیت‌پذیری برای انسان‌ها ایجاد می‌کند که این مسئولیت‌پذیری نیزخود یکی از شاخصه‌های انسانی است. انسان آزاد، انسانی مسئول و فردی است که هم خود را در برابر جامعه‌اش مسئول می‌داند.

مقدم با اشاره به واقعه عاشورا خاطر نشان کرد: واقعه عاشورا و حادثه کربلا کار بزرگی است که حسین بن‌علی(ع) آن را انجام داده است. امام حسین(ع) در واقعه عاشورا نشان داد که نه از برای جنگیدن آمده بود.

وی در پایان با بیان این‌که امام حسین(ع) برای پاسداشت یک «نه» قیام کرد، اظهار کرد: امام حسین(ع) برای پاسداشت یک نه در برابر نظامی که قصد داشت همه چیز امام حسین را در برابر تاریخ ذبح کند و برای خود مشروعیت بسازد و پایه‌گذار ارزش‌های زشت در تاریخ اسلام باشد قیام کرد. در تاریخ این "نه" به معنای عظمت و کرامت انسان‌ها است که همه آرمان‌های بعثت را حفظ کرد.

انتهای پیام

کد N26907

وبگردی