آفتاب
رییس اتحادیه گرمابه‌داران و سونا خبر داد

کاهش 90درصدی تعداد گرمابه‌های تهران+نرخ‌

کاهش 90درصدی تعداد گرمابه‌های تهران+نرخ‌

رییس اتحادیه گرمابه‌داران و سونا از کاهش 90 درصدی تعداد گرمابه ها در تهران خبر داد و گفت: تعداد گرمابه‌ها از 1400 به 120 واحد رسیده است.

رییس اتحادیه گرمابه‌داران و سونا از کاهش 90 درصدی تعداد گرمابه ها در تهران خبر داد و گفت: تعداد گرمابه‌ها از 1400 به 120 واحد رسیده است.

اکبر سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سه رسته موجود در این صنف گفت:‌ رسته گرمابه‌داران، سونا خشک و بخار و رسته ماساژ زیر مجموعه صنف اتحادیه گرمابه داران و سونا است. استخرها زیر مجموعه سازمان تربیت بدنی هستند و سوناهایی که دراین مکان‌ها مشغول به کارند از اتحادیه گرمابه داران و سونا مجوز دریافت نکرده‌اند و این موضوع در مورد هتل ها نیز صادق است.

وی تصریح کرد:‌ هتل داران با این توجیه که داشتن تنها یک جواز برای هتل کافی است از دریافت مجوز سونا امتناع می‌کنند. این در حالی است که طبق قانون نظام صنفی هر سازمان و هر فردی که به دنبال ارائه چند گونه خدمات است باید به طور جداگانه از هر صنف مرتبط جواز دریافت کند.

سجادی با اشاره به این‌که واحدهای سونا در تهران تجمیع شده‌اند بیان کرد: حدود یک سال و نیم گذشته رسته ماساژ به این اتحادیه اضافه شده تا به طور قانونی و طبق ضوابط ساماندهی شود و می توان گفت حجم اعظم واحدهای ماساژ که به طور مجزا و زیر نظر هتل‌ها و استخرها فعالیت می کنند مجوز قانونی برای فعالیت ندارند.

وی تاکید کرد: ‌برای شرایط مکانی و شرایط اعمال ماساژ توسط افراد ضوابطی تعریف شده است و این افراد باید زیر نظر سازمان تربیت بدنی، طب سنتی دانشگاه تهران و سازمان فنی و حرفه‌ای به طور علمی دوره آموزش را بگذرانند.

رییس اتحادیه گرمابه‌داران و سونا با بیان این‌که تا سال 1389 و قبل از هدفمندی‌ یارانه‌ها وضعیت گرمابه‌ها بهتر بود افزود: تا قبل از هدفمندی‌ یارانه‌ها آب بهای اعضای این صنف برای هر متر مکعب 25 تومان و گاز هر متر مکعب هفت تومان بود که اکنون به ترتیب با افزایش 30 برابری و 10 برابری به قیمت 750 تومان و 70 تومان رسیده و مشتری این صنف نیز ظرف سه سال گذشته افزایش نیافته است.

به گفته او مشتری گرمابه ها افراد دهک‌های پایین اقتصادی هستند که بیشتر از کارگرهای میادین و کارگرهای ساختمانی تشکیل شده‌اند.

وی تاکید کرد: گرمابه شیک و به روز وجود ندارد و به طور کل می توان گفت از 20 سال گذشته گرمابه جدیدی ساخته نشده است.

او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که چرا گرمابه شیک و به روز اما با ساختار سنتی در کشور دایر نمی‌شود گفت: راه اندازی گرمابه در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌توان فقط بنا بر هوس مردم که شاید زمانی به گرمابه بروند مجموعه‌ای دایر کرد.

سجادی در رابطه با نرخ گرمابه‌ها اظهار کرد: هر ساعت استفاده از گرمابه خصوصی در جدیدترین نرخ 5000 تومان است.

وی همچنین از تمام شدن نسل دلاک و کارگر گرمابه خبر داد و گفت: حمام‌های سنتی ایران در ترکیه ساخته شده و به نام ترکیه ثبت شده‌اند و از طریق تبلیغات دراین رابطه جذب گردشگر و درآمدزایی می‌کنند.

او یادآور شد: آموزش ماساژ نیز توسط دانشگاه شاهد تدریس می‌شود و در حال حاضر به دنبال ثبت قسمت‌های درسی این رشته در سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم.

انتهای پیام

کد N26900

وبگردی