آفتاب

آمریکا سودان جنوبی را تهدید کرد

آمریکا سودان جنوبی را تهدید کرد

آمریکا بار دیگر اعلام کرد، اگر دولت سودان جنوبی از طریق کودتا سرنگون شود، کمک واشنگتن به این کشور نیز قطع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس اطلاعات سازمان ملل، نیروهای وفادار به سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی با نیروهای وفادار به ریک ماشار، معاون سابق وی در موجی از خشونت‌های قومی مبارزه می‌کنند که تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته است.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما باز هم از هر دو طرف این درگیری می‌خواهیم تا اختلافاتشان را به صورت صلح‌آمیز و دموکراتیک حل کنند. ما صریحا اعلام کرده‌ایم که هرگونه اقدام برای تصرف قدرت از طریق استفاده از زور منجر به پایان کمک طولانی مدت آمریکا و جامعه بین‌الملل به جوبا می‌شود.

وی افزود: دونالد بوت، نماینده ویژه واشنگتن در سودان جنوبی همچنان در جوبا به سر می‌برد و به هر دو طرف تاکید می‌کند تا آرامش خود را حفظ کرده و برای این بحران به راه‌حلی صلح‌آمیز دست یابند.

این اظهارات به دنبال درخواست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به ماشار تاکید کرد تا آتش‌بس اعلام کرده و با سالوا کر به پای میز مذاکره برود، منتشر شد.

سالوا کر و ریک ماشار اعلام کردند که برای شرکت در مذاکرات صلح آماده‌اند، اما خشونت‌ها همچنان ادامه یافته است. نیروهای وفادار به سالوا کر و ریک ماشار برای به دست آوردن حکومت و کنترل منابع نفتی با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

واشنگتن یکی از حامیان اصلی توافقی است که منجر به تشکیل کشور سودان جنوبی در ژوئیه سال 2011 میلادی شده و از آن زمان کمک‌های اقتصادی و دیپلماتیک مهمی را برای این کشور تامین کرده است.

انتهای پیام

کد N26440

وبگردی