آفتاب

نخست‌وزیر ژاپن به معبد یاسوکونی رفت / پکن سفیر ژاپن را احضار کرد

نخست‌وزیر ژاپن به معبد یاسوکونی رفت / پکن سفیر ژاپن را احضار کرد

نخست‌وزیر ژاپن امروز (پنجشنبه) با حضور در معبد یاسوکونی به کشته شدگان جنگ ژاپن ادای احترام کرد؛ اقدامی که بلافاصله خشم و هشدار پکن و سئول را به دنبال داشت.

نخست‌وزیر ژاپن امروز (پنجشنبه) با حضور در معبد یاسوکونی به کشته شدگان جنگ ژاپن ادای احترام کرد؛ اقدامی که بلافاصله خشم و هشدار پکن و سئول را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از معبد یاسوکونی و ادای احترام وی به دو نیم میلیون کشته شده جنگ از جمله تعدادی از کسانی که به جنایت جنگی متهم شده بودند، حاکی از تغییر جدی سیاست خارجی شینزو آبه دارد.

دیدارهای مقام‌های ژاپنی از یاسوکونی یکی از نقاط تنش این کشور با چین و کره جنوبی است، چرا که این دو کشور معتقدند توکیو همچنان به دوران نظامی‌گری و سلطه طلبی‌های خود در جنگ جهانی دوم افتخار می‌کند.

آبه که یک لباس رسمی مشکی پوشیده بود 15 دقیقه در این معبد که در مرکز توکیو واقع شده، ماند.

نخست‌وزیر ژاپن پس از خروج از این معبد به خبرنگاران گفت: من می‌خواستم به کشته‌شدگان جنگ که جان باارزش خود را فدا کردند ادای احترام کرده و برای آنها آرامش طلب کنم.

وی گفت که انتقادات از دیدارها از یاسوکونی ادای احترام به جنایتکاران جنگی بر اساس یک سوءتفاهم و درک نادرست است.

آبه گفت: متاسفانه دیدارها از یاسوکونی تبدیل به یک مساله سیاسی و دیپلماتیک شده است. من واقعا قصد ندارم که احساسات مردم چین و کره جنوبی را نادیده گرفته و آنها را جریحه‌دار کنم.

وزارت خارجه چین در این راستا سفیر ژاپن را فراخواند و مخالفت جدی پکن را با این اقدام آبه به وی ابلاغ داشت.

کوین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین بلافاصله پس از این دیدار با انتشار بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفت از اقدام آبه به شدت انتقاد کرد و اعلام داشت، ما اعتراض شدید و محکومیت جدی خود را از اقدامات رهبر ژاپن اعلام می‌کنیم.

وی دیدار از یاسوکونی را تلاش برای برجسته‌سازی تاریخ نظامی‌گری و سلطه‌طلبی و حکومت استعماری ژاپن و به چالش طلبیدن پیام‌های جنگ جهانی دوم دانست و گفت: رهبران ژاپن نه تنها هیچگونه انعطافی نشان نداده‌اند بلکه تلاش‌های خود را دو برابر کرده‌اند و یک مساله تاریخی و جدی را به شدت برجسته کرده‌اند. این اقدام یک مانع سیاسی جدی در بهبود روابط دو طرف می‌باشد. ژاپن باید مسئولیت پیامدهای آنچه را که ایجاد می‌کند، بپذیرد.

این بیانیه به از اعلام رسمی محکومیت این دیدار از سوی وزارت خارجه چین صورت گرفت که این دیدار را اقدامی کاملا غیرقابل قبول برای مردم چین دانست.

کره جنوبی نیز دیدار آبه از یاسوکونی را اقدامی زشت و نفرت انگیز و اقدامی در جهت تخریب روابط دو کشور خواند.

یو جین ریونگ، وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری کره جنوبی گفت: ما مراتب تاسف و خشم خود را از این اقدام اعلام می کنیم. این دیدار اقدامی زشت و نابهنگام بود.

آبه قبلا نیز از این معبد بازدید کرده و تاسف عمیق خود را نسبت به ممنوعیت دیدارها از این معبد اعلام داشته است.

دیدار آبه از این معبد در اولین سالگرد به قدرت رسیدن وی به عنوان نخست‌وزیر ژاپن صورت گرفته است.

نخست‌وزیر ژاپن گفت: یک سال از به قدرت رسیدن من گذشت و من این روز را برای آمدن به این معبد انتخاب کردم و تعهد خودم را به صلح اعلام می‌دارم تا هیچ‌کس دیگر از جنگ آسیبی نبیند.

انتهای پیام

کد N26401

وبگردی