آفتاب
پس از لغو دو جلسه سخنرانی مطرح شد

زیباکلام: همه گروه‌های سیاسی حق برابر دارند

زیباکلام: همه گروه‌های سیاسی حق برابر دارند

صادق زیباکلام در واکنش به لغو دو جلسه سخنرانی‌اش در شهرستانی سمیرم و شهرضا در استان اصفهان گفت: همه گروه‌ها و سلیقه‌های سیاسی هم حق اعتراض دارند، هم حق برابر در برگزاری سخنرانی‌ها و مراسم سیاسی و باید به هر دو حق احترام گذاشت.

صادق زیباکلام در واکنش به لغو دو جلسه سخنرانی‌اش در شهرستانی سمیرم و شهرضا در استان اصفهان گفت: همه گروه‌ها و سلیقه‌های سیاسی هم حق اعتراض دارند، هم حق برابر در برگزاری سخنرانی‌ها و مراسم سیاسی و باید به هر دو حق احترام گذاشت.

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به کسانی که در سمیرم وی را «سکولار و بی‌دین» می‌دانند اظهارکرد: اگر حداقل یک خط از مطالبی را که من نوشته‌ام خوانده و یا قسمتی کوچک از مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مرا دنبال می‌کردند، بعید به نظرم می‌آمد که اینقدر راحت مطرح کنند که «سکولار» هستم. تصور می‌کنم که به ایشان مطالبی را علیه من گفته و عده‌ای منتقل کرده‌اند که صادق زیباکلام سکولار، بی‌دین و فتنه‌گر است و ایشان با اعتمادی که به این افراد داشته، این صحبت‌ها را قبول کرده است و بر خود وظیفه و تکلیف دانسته‌اند که جلوی سخنرانی بنده را بگیرند.

وی درباره لغو سخنرانی‌اش در شهرضا نیز گفت: قضیه شهرضا متفاوت با قضیه سمیرم بود؛ به این صورت که در شهرضا با این‌که فرمانداری مجوز برگزاری سخنرانی عمومی را صادر کرده بود، به گفته برگزارکنندگان مراسم از چند روز قبل عده‌ای اقدام به پاره کردن بنرهای سخنرانی کردند و از یک شب قبل از برگزاری سخنرانی نیز، پیامک‌هایی در شهرضا رد و بدل شد که «ما روبروی فرمانداری تجمع می‌کنیم و نمی‌گذاریم صادق زیباکلام در این شهر سخنرانی کند» . صبح روز برگزاری مراسم، عده‌ای که به گفته برگزارکنندگان مراسم حدود 60 الی 70 نفر بودند، تجمع می‌کنند. پس از آن جلسه‌ای با حضور برگزارکنندگان مراسم و برخی مقامات محلی برگزار و نتیجه این شد که سخنرانی لغو شود.

وی حق برگزاری مراسم سیاسی و همچنین حق اعتراض را دو حق مسلم همه گروه‌های سیاسی عنوان کرد و گفت: واقعاً درست نیست که انقدر از موضع قدرت و قانون، با منتقدین برخورد کنیم. این حق افراد معترض به سخنرانی بنده است که اعتراض کنند، ولی در عین حال مسوولان هم باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر عده‌ای اعتراض دارند، بیایند و اعتراض‌شان را بکنند. این حق آن‌هاست ولی نه این‌که با تهدید به خشونت جلوی برگزاری یک مراسم را بگیرند. آن‌ها می‌توانستند در جلوی تالار محل سخنرانی من اعتراض خود را اعلام کنند و این اعلام اعتراض بدون خشونت حق آن‌هاست. از سوی دیگر مسوولان نیز با حضور در محل، نظم را حفظ کنند و به این صورت هم سخنرانی اصلاح‌طلبان و هم اعتراض معترضان هم زمان برگزار می‌شد.

وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه حق نداریم جلوی اعتراض کنندگان به خود را بگیریم، چون اگر جلوی اعتراض کردن آن‌ها گرفته شود جلوی اعتراض ما نیز گرفته می‌شود. حق اعتراض چه برای اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان یک حق است و باید برای همه وجود داشته باشد، همان‌گونه که امکان برگزاری جلسه سخنرانی نیز باید برای همه وجود داشته باشد، ولی در نهایت آن چیزی که تعیین تکلیف می‌کند باید قانون باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضوعی که قرار بود درباره آن سخنرانی کند نیز اظهارکرد: آن‌چه می خواستم در شهرضا و سمیرم مطرح کنم، ارزیابی از عملکرد صد روزه دولت آقای روحانی و اهمیت مذاکرات ژنو و دشواری‌ها و سختی‌های پیش رو بود. همچنین در صورت برگزاری مراسم، تاحدودی هم در خصوص لزوم سازماندهی برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت می‌کردم.

انتهای پیام

کد N26325

وبگردی