آفتاب
رییس فراکسیون محیط زیست با طرح 10 سوال پیشنهاد داد

یک جلسه علنی مجلس به موضوع آلودگی هوا اختصاص داده شود

یک جلسه علنی مجلس به موضوع آلودگی هوا اختصاص داده شود

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس پیشنهاد کرد که در یک جلسه علنی دغدغه‌های نمایندگان درباره محیط زیست و آلودگی هوا مطرح شود و متولیان امر بگویند که چرا نسبت به کاهش بار آلودگی و جلوگیری از تخریب محیط زیست اقدام نکرده‌اند.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: هر سال وقتی با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم و تهران تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد یادمان می‌افتد که این موضوع مهم است اما باید در این رابطه فکری اساسی کنیم.

وی افزود: من امسال ملاقاتی با رهبری داشتم و از ایشان استمداد کردم که علاوه بر مدنظر قرار دادن مسائل توسعه‌ای و اقتصادی در نامگذاری سال‌ها، سالی را به نام سال انس و آشتی با طبیعت نامگذاری کنند تا در آن سال و سال‌های بعد همه در فکر این باشند که برنامه‌هایی را در جهت آشتی با طبیعت به مرحله اجرا درآوردند. ایشان هم از این موضوع استقبال کردند و گفتند که توصیه‌هایی درباره عدم قطع درختان داشته‌اند و از این که به توصیه‌های‌شان به طور کامل عمل نمی‌شود گلایه‌مند بودند.

وی تاکید کرد: اهتمام به مساله جلوگیری از تخریب محیط زیست و طبیعت باید با اراده و نظر مقام معظم رهبری و همه ارکان حکومت باشد؛ زیرا یک دستگاه نمی‌تواند در این رابطه کاری انجام دهد.

رییس فراکسیون محیط زیست گفت: پیشنهاد من این است که جلسه‌ای علنی با حضور همه متولیان و دست‌اندرکاران امر اعم از سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، وزارت نفت، شهرداری‌ها و همه این‌هایی که تکالیفی طبق قانون داشته‌اند که از بار آلودگی‌ها بکاهند و جلوی تخریب محیط زیست را بگیرند، برگزار شود تا نمایندگان با تریبون باز دغدغه‌های‌شان را بگویند و آن‌ها هم استدلال‌شان را مطرح کنند تا بفهمیم چه کسی و به چه علت قانون را اجرا نکرده و افکار عمومی هم مطلع شود.

وی تاکید کرد: این مطالبه به خواست جدی از سوی مردم است و ما به عنوان حاکمیت حق نداریم نظم، آسایش و امنیت مردم را بهم بریزیم. این‌که مکررا مدارس را تعطیل کنیم یا طرح زوج و فرد خودروها را از درب منزل اجرا کنیم باعث می‌شود مردم از کارهای‌شان باز بمانند.

وی با اشاره به راهکارهایی از جمله تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن خودروها برای کاهش آلودگی‌ هوای تهران، تصریح کرد: این راحت‌ترین راه است اما چاره‌ای هم نیست و ما ناگزیریم این کار را انجام دهیم.

تابش اصلاح نگاه نمایندگان به محیط زیست را خواستار شد و افزود: سال گذشته در چنین روزهایی جلسات متعددی با کارشناسان داشتیم و مواردی را که خیلی حاد و شاذ بود رصد کردیم. در نتیجه طرحی را با قید دو فوریت به مجلس ارائه کردیم که متاسفانه دوفوریت و یک فوریت آن به تصویب نرسید. در حالی که اگر مواردی که در این طرح آمده بود به مرحله اجرا در می‌آمد امروز شاهد این وضع ناگوار نبودیم.

وی با اشاره به مخالفت مجلس با کاهش زمان معاینه فنی خودروها از پنج سال به دو سال تاکید کرد: بدتر از آن این که در مجلس جمعی از نمایندگان طرحی دارند که دولت در قبال انجام تعهداتش نسبت به پیمانکاران و پرداخت بدهی آن‌ها اراضی زیادی از منابع طبیعی را به آن‌ها واگذار کند که لابد آن ها بروند و این جنگل و مراتع را به فضاهای مسکونی و تجاری تبدیل کنند! این نگاه واقعا خطرناک است و دردی از گره فرو بسته محیط زیست کشور دوا نمی‌کند.

وی با تاکید بر «لزوم مسوولیت‌پذیری دستگاه‌های متولی محیط زیست و همچنین اعلام برنامه‌های آن‌ها در این زمینه»، گفت: آن‌ها باید بگویند که چه کاری قرار است انجام دهند؟ چرا انتقال صنایع آلاینده انجام نشده است؟ چرا هر کس پول و پارتی دارد و دستش به مسوولین می‌رسد صنایع را به بیرون منتقل نکرده است؟ چرا برخی صنایع آلاینده که بعضا دولتی هم هستند هنوز به فعالیت شان ادامه می‌دهند؟ چرا فیلتر نصب نکرده‌اند؟

چرا آلودگی‌های‌شان را کاهش نداده‌اند؟ چرا خودروهای فرسوده که قرار بود از رده خارج شوند همچنان مشغول به فعالیت هستند؟ چرا فرودگاه مهرآباد به بیرون از تهران منتقل نمی‌شود در حالی که هر هواپیما در هر نشست و برخواستش معادل هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کند؟ چرا اراضی که تونل باد استان تهران است ساختمان‌های مرتفعی ساخته می‌شود که تهران را خفه خواهد کرد؟ چرا در رابطه با ریزگردها در داخل درخت کاری نشده و در خارج اقدامی برای انجام پروتکل‌های بین‌المللی انجام نشده است؟

رییس فراکسیون محیط زیست همچنین گفت: ما نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم اما مردم ما هم گناهی نکرده‌اند و صاحب حق هستند و ما به عنوان متولیان حکومت باید نسبت به آن‌ها پاسخگو باشیم. قطعا افکار عمومی هم از هر طرح زیست محیطی که بخواهد به مرحله اجرا درآید، حمایت می‌کند.

وی با بیان این‌که «مردم نسبت به سلامت خود و فرزندان‌شان حساس هستند»، اظهار کرد: ما با پشتوانه افکار عمومی می‌توانیم بسیاری کارهای بزرگ را سامان دهیم اما این اراده باید در مجلس و دولت وجود داشته باشد. ما هم نباید همه تقصیرها را متوجه دولت و سایر دستگاه‌های متولی بدانیم. بلکه باید همه با هم کار کنیم و اگر خلاء قانونی است آن را رفع کنیم. البته من کمتر خلاء قانونی را در این زمینه موثر می‌دانم و معتقدم اگر همان قوانین قبلی اجرا شود می‌توانیم به جایگاه خوبی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعت، مهد و گهواره آرامی برای مردم است تا بتوانند همه فعالیت‌های خود را سامان دهند. آن‌هایی که می‌گویند توسعه و محیط زیست با هم قابل جمع نیست جهان غرب را مدنظر قرار دهند. آن‌جا مهد صنعتی شدن بوده چطور است که آن‌ها بهترین تولیدات کشاورزی و دامی را دارند، به جنگل‌کاری‌هایشان اضافه شده و از نظر صنعتی هم در صدر قرار دارند. البته طبیعت و اقلیم خشک ما هم مزید بر علت است اما می‌توانیم با راهکارهایی جلوی این تخریب وسیع محیط زیست را بگیریم.

تابش در بخش دیگری از این گفت‌وگو اصل 50 قانون اساسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این اصل جزء مترقی‌ترین اصول در قوانین اساسی بسیاری از کشورها حتی کشورهای توسعه یافته است و از این جهت ممتاز است که محیط زیست را فقط برای نسل فعلی نمی‌داند بلکه آن را متعلق به نسل آینده نیز می‌داند و متولی حفاظت از محیط زیست را هم نه یک دستگاه یا یک فرد خاص بلکه وظیفه عمومی تلقی کرده است و بستر پیشرفت و حیاط یک کشور را مرهون محیط زیست سالم می‌داند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در همه کشورها فراتر از ظرفیت زمین به آن بار تحمیل می‌کنیم. مثلا جمعیت کره زمین در حال حاضر 7 میلیارد نفر است در حالی که زمین ظرفیت اکولوژیکی تحمل بیش از 4 میلیارد نفر جمعیت را ندارد و این بارگذاری اضافی تخریب را به دنبال دارد، هوا و خاک آلوده می‌شود، جنگل‌تراشی می‌شود و منابع آبی با نقصان مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: مساله‌ای که در محیط زیست ایران و مشخصا در تهران اتفاق می‌افتد در نتیجه تصمیم‌گیری‌های غلط و بارگذاری اضافه بر زمین طی دهه‌های گذشته است. ما در این زمینه قانون کم نداریم بلکه از رژیم گذشته قوانینی داشته‌ایم و داریم، اگرچه ممکن است این قوانین نیازمند حک و اصلاح باشد، ممکن است مسائلی در دنیای جدید حادث شده باشد که جامعه بین‌المللی به آن پرداخته و ما در آن زمینه ها قانون نداریم و باید قانون وضع کنیم اما اگر قوانین گذشته را به درستی اجرا می‌کردیم امروز شاهد این وضع نبودیم.

تابش معتقد است: هر دقیقه و ساعتی که در جلوگیری از تخریب محیط زیست تاخیر داشته باشیم با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد که دیگر پیامد آن صرفا زیست محیطی و اقتصادی نیست بلکه در آینده نزد یک با چالش‌های سیاسی و بعضا امنیتی مواجه می‌شویم.

وی گفت: وضعیت تالاب‌ها، زاینده رود، کارون و ریزگردها که سپهر 25 استان کشور را درمی‌نوردد نشان می‌دهد اگر برای مقابله با این پدیده‌ها اقدامی نکنیم در آینده نزدیک مخاطرات بسیاری را در حوزه اجتماعی و فرهنگی شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N26319

وبگردی