آفتاب
ادامه بحران در سودان جنوبی/

بازپس گیری شهر "بور" از شورشیان/ اظهارات مداخله جویانه آمریکا ادامه دارد

بازپس گیری شهر "بور" از شورشیان/ اظهارات مداخله جویانه آمریکا ادامه دارد

بازپس گیری شهر "بور" از شورشیان، ادامه اظهارات مداخله جویانه آمریکا و تاکید دبیرکل سازمان ملل متحد بر توقف فوری خشونت‌ ها در سودان جنوبی از جمله خبرهای مرتبط با این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رئیس‌ جمهوری سودان‌ جنوبی در گفتگو با خبرنگاران از بازپس گیری کنترل شهر "بور" در عملیات گسترده سربازان وابسته به دولت وی خبر داد که چند روز گذشته از سوی شورشیان وفادار به "ریک ماشار" معاون سابق "سالوا کر" تصرف شده بود.

خبر دیگر اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار پایان خشونت ها و درگیری در سودان جنوبی از سوی سالوا کر و ریک ماشار دو رقیب سیاسی و آغاز مذاکرات مسالمت آمیز در این کشور شد.

این اظهارات درحالیست که ریک ماشار در گفتگو با رادیو بین‌ المللی فرانسه آمادگی خود را برای انجام مذاکرات اعلام کرده است که با استقبال سالوا کر روبرو شده و وی نیز از انجام مذاکرات بدون پیش شرط خبر داده است.

شبکه خبری بی بی سی نیز در گزارشی به اظهارات فرانسیس دنگ نماینده سودان‌ جنوبی در سازمان ملل متحد پرداخت و نوشت: دولت جوبا بیشترین تلاش را برای بازگشت آرامش به کشور انجام می دهد و مردم نیز در پی بازگشت به دوران جنگ نیستند.

نماینده سودان‌ جنوبی در سازمان ملل متحد ضمن ابراز تسلیت به خانواده قربانیان تنش های اخیر در این کشور از تلاش‌های اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد برای درخواست از سران سودان جنوبی برای قیام علیه اختلافات قومی و تهیه چارچوب صلح، اتحاد و آشتی قدردانی کرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بر توقف فوری خشونت‌ ها در سودان جنوبی و حمله به غیرنظامیان و صلح بانان و خویشتنداری همه گروه‌ها در این کشور تاکید کرد و در عین حال از ادامه تلاشهای شورای امنیت و دیگر کشورهای عضو سازمان ملل برای تامین امنیت جان پرسنل، تجهیزات و پشتیبانی برای استقرار نیروی اضافی خبر داد.

دویچه وله نیز در گزارشی با اشاره به خشونت و درگیریهای اخیر در سودان جنوبی نوشت: با وجود تمایل رقبای سیاسی برای مذاکره، ارتش علیه شورشیان عملیات نظامی انجام می دهد و سودان جنوبی نیازمند انجام گفتگوهای مسالمت آمیز برای پایان دادن به خشونت ها است.

درگیری ها در سودان جنوبی از اوایل ماه دسامبر سال جاری آغاز شده است. این درگیری ها در پی تصمیم سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی برای برکناری معاون خود به اتهام تلاش برای کودتا، آغاز شد.

رئیس جمهور سودان جنوبی معاونش "ریک ماکار" را در ماه ژوئن به گمان تلاش برای کودتا از سمتش برکنار کرده بود. سودان جنوبی، تازه ترین کشوری است که به سازمان ملل اضافه شده است. این کشور پیشتر بخشی از کشور سودان بود.

کد N25536

وبگردی