آفتاب

رییس دانشگاه شریف: طرح انتقال پایتخت کارشناسی نشده است

رییس دانشگاه شریف: طرح انتقال پایتخت کارشناسی نشده است

ایسنا نوشت:

رییس دانشگاه شریف گفت: طرح انتقال پایتخت که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد جنبه دانشی و علمی نداشته و بدون بررسی‌های کارشناسی است.

 دکتر رضا روستا آزاد در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا افزود: در مجلس دیدیم که عده‌ای هنوز تردید دارند که انتقال پایتخت نتیجه مثبت دارد یا نه و اینکه تجربه سایر کشورها مانند پاکستان و ترکیه در این زمینه چه بوده؟ برخی نیز شک داشتند که آیا اصلا این کار شدنی هست یا نه؟ و به نظر می‌آید که مجلس و دولت با عدد و رقم این بحث را روشن نکرده‌اند.

وی ادامه داد: اولین انتظار ما از برگزاری چنین همایش‌هایی ارائه عدد و رقم برای تصمیم گیری‌های بزرگ است و اگر این کار انجام نشود معلوم نیست در آینده چه وضعیتی خواهیم داشت؟

رییس دانشگاه شریف افزود: به دلیل مشکلات بسیاری که آلودگی هوا ایجاد کرده دیگر استقرار دانشگاه شریف در شهر تهران یک فرصت نیست و برنامه ریزی می‌کنیم که چطور آن را از شهر تهران دور کنیم و ببریم به جاهایی دیگر و اکنون نیز برنامه‌ریزی داریم که دانشگاه را به شمال غرب تهران در منطقه 22 انتقال دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که در حوزه مسکن و شهرسازی اقداماتی انجام می‌گرفت نه در حوزه وزارتی ترتیبی اندیشیده شده و نه خط قرمزی کشیده شد که اگر این کارها با در نظر گرفتن مسائل کارشناسی صورت می‌گرفت به اینجا نمی‌رسیدیم.

رییس دانشگاه شریف ادامه داد: با وجود همه مشکلات هنوز تدابیری به صورت جدی اندیشیده نمی‌شود و رشد شهر تهران به صورت خودافزا با سرازیری تندی به سمت جاهای خطرناک حرکت می‌کند.

روستا آزاد با بیان اینکه 75 درصد منشا آلودگی هوای شهر تهران مربوط به حمل و نقل شهری است افزود: برای حل این مساله صحبت‌هایی شد که خودروهای برقی وارد کشور شود اما همین موضوع نیز بدون بررسی اعداد و ارقام انجام شد و عده‌ای بدون مطالعات کارشناسی گفتند که این کار صرف نمی‌کند و برخی دیگر نیز که آنها هم بدون نظر کارشناسی صحبت می‌کردند گفتند که اگر هزینه درمان و اتلاف وقت مفید فشارهای روحی و روانی و کاهش عملکرد را در نظر بگیریم چه بسا که این اقدام به صرفه باشد.

وی ادامه داد: در چین که هوای بسیار آلوده‌ای دارد بحث حمل و نقل بسیار جدی پیش گرفته می‌شود و اکنون در شانگهای اتوبوس‌های برقی بسیار زیاد شده اما در کشور ما این مساله مطرح نیست.

رییس دانشگاه شریف تصریح کرد: به نظر می‌آید بحث علمی و دانشی حل موضوع آلودگی هوا علیرغم برگزاری همایش‌های اینچنینی خیلی جدی گرفته نمی‌شود.

47301

کد N25495

وبگردی