آفتاب

آغاز عملیات واکسیناسیون بروسلوز گاوی در آذربایجان‌شرقی

آغاز عملیات واکسیناسیون بروسلوز گاوی در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از آغاز عملیات واکسیناسیون رایگان بروسلوز(تب مالت) گاوی در استان خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی، «بهراد زندیه» اظهار کرد: واکسیناسیون فراگیر، آموزش، ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت‌های دامی است و در این راستا طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز گاوی در سطح استان با همکاری بخش خصوصی آغاز شد.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون بروسلوز به‌منظور افزایش سطح ایمنی در برابر بیماری توسط تزریق واکسن‌های RD.iRiBa وFD.iRiBa در جمعیت گاو و گوساله عملی می‌شود.

وی افزود: در این طرح بیش از 120هزار رأس جمعیت گاوی شکل استان توسط 54 مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی به‌صورت رایگان طی دو ماه واکسینه می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: بروسلوز به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی، اهمیت ویژه‌ای دارد و علاوه بر بعد اقتصادی از نظر اینکه بیماری مشترک بین انسان و دام است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی نظارت فیزیکی مستمر و دقیق بر فعالیت گروه‌های مایه‌کوبی دولتی و غیردولتی، حفظ سیستم زنجیره‌ی سرد و رعایت نکات بهداشتی در انجام واکسیناسیون را از اقدامات این اداره‌کل برای نتیجه‌بخشی هرچه بیشتر طرح برشمرد.

زندیه گفت: برای نظارت و کنترل دقیق و روزانه عملیات واکسیناسیون، اطلاعات و مشخصات واحدهای زیر پوشش به‌صورت پیوسته از طریق سامانه‌ی GIS-VET از شبکه‌ی دامپزشکی شهرستان‌ها به اداره‌کل دامپزشکی استان ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌ی پاسخ به مسائل دامپزشکی به شماره‌ی 1512 در سطح استان راه‌اندازی شده است، از مردم و دامداران منطقه خواست تا هرگونه مسائل مربوط به دامپزشکی را توسط این سامانه با اداره‌ی دامپزشکی استان در میان بگذارند تا در اسرع وقت رسیدگی و اقدام شود.

کد خبرنگار:1139/1132

انتهای پیام

کد N24701

وبگردی