آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: انفجار در مجتمع امنیتی مصر هشداری به حکومت است

هانی‌زاده: انفجار در مجتمع امنیتی مصر هشداری به حکومت است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: انفجار صبح سه‌شنبه مصر که در مجتمع امنیتی صورت گرفت هشدار گروه‌های تندروی این کشور به حکومت بود.

حسن‌هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با انفجار صبح امروز در مصر در منطقه المنصوره و نسبت دادن آن به اخوان‌المسلمین خاطرنشان کرد: هنوز اخوان‌المسلمین مسوولیت این انفجار را نپذیرفته است ولی به نظر می‌رسد القاعده که ارتباطی هم با اخوان مصر دارد عامل این انفجار است.

وی افزود: انفجار در منطقه المنصوره مصر نخستین عملیاتی است که به طور غیرمستقیم و به عنوان هشدار از سوی اخوان‌ علیه حاکمیت جدید مصر محسوب می‌شود.

هانی‌زاده با بیان این که اگر قانون اساسی مصر تصویب شود اخوان‌المسلمین به طور علنی فعالیت‌های نظامی خود علیه نظام جدید مصر را آغاز خواهند کرد،‌ افزود: هرچند به نظر می‌رسد قانون اساسی جدید این کشور هم با آراء کمی رأی بیاورد ولی این انفجار هشداری جدی برای دولت جدید مصر خواهد بود هرچند ممکن است این اقدام مستقیما از سوی اخوان صورت نگرفته باشد ولی به نظر می‌رسد جمعیت‌های تندروی اسلامی و القاعده با استفاده از فضای موجود و به عنوان هم‌سویی با اخوان‌المسلمین این انفجار را انجام داده باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دولت مصر انفجار منطقه المنصوره را به اخوان‌المسلمین نسبت داده است ولی اخوان آن را تکذیب کرده است. با این حال نخست‌وزیر مصر آن‌ها را عامل این انفجار دانسته است. در هر صورت این وقایع نشان دهنده تقابل شدید نظامی میان اسلام‌گراها و نظامیان این کشور است و هر روز که به همه‌پرسی قانون اساسی مصر نزدیک می‌شویم هم احتمال افزایش چنین حملاتی بیش‌تر خواهد شد.

او با اشاره اظهارنظرهایی مبنی بر تروریستی بودن اخوان‌المسلمین مصر گفت: این اظهارنظرها مقدمات انحلال کامل اخوان و محاکمه جدی رهبران آن را رقم می‌زند. هم‌چنین این انفجار شرایطی را فراهم خواهد کرد که دست دولت برای صدور احکام سنگین علیه رهبران اخوان بیش از پیش باز شود.

هانی‌زاده ادامه داد: تقابل میان جریان اخوان‌المسلمین، سلفی‌ها و القاعده علیه نظامیان مصر شدت بیش‌تری خواهد گرفت به طوری که می‌توان گفت تقابل در جامعه مصر به اندازه‌ای شدت می‌گیرد که این کشور تا حدی مانند الجزایر در دهه 1992 خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با اشاره به برگزاری دادگاه تعدادی از متهمان مصری و حضور برخی دیپلمات‌های اروپایی در این دادگاه گفت: اروپایی‌ها و اتحادیه اروپا به نوعی تلاش می‌کنند تا جانب تمام جریان‌های لیبرال، سکولار، اسلام‌گراها و حتی نظامیان را داشته باشند و این رفتار را می‌توان بازی دوگانه اتحادیه اروپا دانست. هم‌چنین ادامه تنش‌ها در مصر حاکی از آن است که هیچ برنامه‌ای برای آینده این کشور نداشته و تنها نگرانی آمریکا و اروپا از تشدید درگیری‌ها در مصر واهمه آن‌ها از سرایت ناامنی‌ها به فلسطین اشغالی است.

انتهای پیام

کد N24658

وبگردی