آفتاب
اقلیت‌های دینی در ایران به روایت نمایندگان‌شان در مجلس/5/

بت‌کلیا مطرح کرد: تشریح روند برابری دیه اقلیت‌های دینی با مسلمانان

بت‌کلیا مطرح کرد: تشریح روند برابری دیه اقلیت‌های دینی با مسلمانان

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی تلاش برای برابر شدن دیه اقلیت‌های دینی با مسلمانان -که تا 10 سال پیش یک بیستم مسلمانان بوده- را از افتخارات چهار دوره نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی می داند.

او در این گفت‌وگو به نقش مراجع تقلید، مجلس ششم، هاشمی رفسنجانی و نهایتا حکم حکومتی رهبری برای برابری دیه مسلمانان و غیر مسلمانان اشاره می کند.
بت کلیا همچنین اشتغال را مهمترین مشکل اقلیت‌های دینی در ایران عنوان می کند و با اشاره به وجود تعداد زیادی اقلیت‌های دینی تحصیلکرده در کشور معتقد است که توانایی افراد باید در این رابطه ملاک قرار گیرد.

یوناتن بت کلیا قدیمی ترین نماینده اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی است. او که 62 سال سن دارد، از دوره ششم تا کنون به عنوان نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی حضور دارد.

بت کلیا

او دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان است و در حال حاضر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است.

دیه اقلیت های دینی یک بیستم مسلمانان تعیین بود

این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مهم‌ترین افتخار دوران نمایندگی‌اش، گفت: من از دوران مجلس چهارم که کاندیدای انتخابات مجلس بوده‌ام به مردم وعده دادم که دیه مسلمانان و اقلیت‌های دینی را برابر خواهم کرد. این موضوع یکی از معضلات اصلی ما بود که دیه ما یک بیستم دیه مسلمانان تعیین می‌شد. البته من به مجلس چهارم راه نیافتم و این موضوع را در مجلس ششم پیگیری کردم. در آن زمان دیه مسلمان شش میلیون تومان و دیه اقلیت‌های دینی 290 هزار تومان بود. این موضوع ما را نگران می‌کرد. مثلا اگر یک مسلمان دست من را می‌شکست قصاص نمی‌شد اما بالعکس اگر من دست مسلمانی را می‌شکاندم قصاص می‌شدم.

بت‌کلیا ادامه داد: در دوران نمایندگی از کسانی که در مورد دیه مشکلی داشتند مستندات و اطلاعاتی را جمع‌آوری کردم و در مجلس هم از 290 نماینده، با 280 نفر صحبت کردم. خیلی‌ها حتی قانون موجود را نمی‌دانستند که دیه غیرمسلمان یک بیستم است، البته این در قانون نیامده بود بلکه در احکام صادره از سوی قضات این دیه برای غیرمسلمانان در نظر گرفته می‌شد.

استفتا از مراجع تقلید درباره دیه اقلیت‌های دینی

وی با اشاره به ملاقات خود با مراجع تقلید در قم در همین رابطه، اضافه کرد: من در این ملاقات‌ها به آقایان گفتم شما را خدا آفریده و ما را هم خدا آفریده پس چرا دیه شما باید شش میلیون باشد و خون ما 300 هزار تومان. نهایتا چهار نفر از آیات عظام نوشتند که دیه باید برابر باشد، چهار نفر گفتند با نظر رهبری و آیت‌الله فاضل لنکرانی که خدا ایشان را بیامرزد، گفتند نباید برابر باشد تا آنها به اسلام تشویق شوند. همچنین یک بار هم با آقای هاشمی دیدار کردم و این موضوع را با ایشان هم مطرح کردم.

نماینده آشوریان در مجلس خاطرنشان کرد: من آن زمان به آقای خاتمی گفتم که آیت‌الله موسوی تبریزی رای به برابری دیه داده است. ایشان می‌گفت غیرممکن است زیرا ایشان از سنتی‌ترین‌ها هستند. نهایتا استفتائات را خدمت آقای خاتمی دادم و آقایان شاهرودی و خاتمی به اتفاق لایحه‌ای به مجلس دادند که در مجلس تصویب شد.

مجلس ششم «برابری دیه مسلمان و غیرمسلمان» را تصویب کرد

وی با اشاره به روند تصویب لایحه مربوط به برابری دیه مسلمان و غیرمسلمان در مجلس ششم، افزود: خدا آقای کروبی را هر جا هست نگه دارد و از عمر من بگیرد و به عمر ایشان بیفزاید. ما بسیار مدیون ایشان هستیم. در مجلس ششم که ایشان ریاست را بر عهده داشتند کارهای خوبی انجام شد. آن زمان برای رای‌گیری در مورد طرح‌ها و لوایح قیام و قعود صورت می‌گرفت. در این مورد هم آقای کروبی در حالیکه خودش ایستاده بود سه بار خطاب به نمایندگان گفت آنها که موافقند قیام کنند و نهایتا 90 درصد نمایندگان موافقت کردند.

بت‌کلیا ادامه داد: آقای ططری نماینده کرمانشاه که چند سال پیش به رحمت خدا رفتند، در زمان رای‌گیری سر پا ایستاده بودند و وقتی رای‌گیری آغاز شد یکهو روی زمین نشست تا ایستادن او رای مثبت تلقی نشود و من این صحنه را فراموش نمی‌کنم.

حکم حکومتی رهبری برای برابری دیه مسلمان و غیر مسلمان

وی افزود: در آن زمان شورای نگهبان دو بار این لایحه را رد کرد و لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. آقای هاشمی هم دستور دادند که خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد. ایشان با آقا صحبت کردند و آقا (مقام معظم رهبری) حکم حکومتی دادند که خدا عمرشان بدهد و بر همین اساس از 6 دی ماه سال 82 دیه مسلمان با غیرمسلمان برابر شد. این یکی از مواردی است که به من آرامش می‌دهد و من به آن افتخار می‌کنم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین به مواردی اشاره کرد که دو نفر از هم‌کیشان آشوری خود را از اعدام نجات داده و موجب تخفیف حکم آنها شده است.

بت‌کلیا ادامه داد: زمانی که من به مجلس راه پیدا کردم نمایندگان دیگر آشوریان را به عنوان ارامنه یا شاخه‌ای از ارامنه می‌دانستند اما معتقدم امروز از شناخت پنج درصدی آن روز جامعه حداقل پنجاه درصد شناخت در مورد جامعه آشوری ایجاد شده است.

وی با اشاره به ارتباط مستمرش با موکلان آشوری خود، افزود: من 9 سال است که خبرنامه‌ای را به صورت ماهانه چاپ می‌کنم و آن را درب منازل آشوریان ارسال می‌کنم. این خبرنامه شامل اتفاقات، رویدادها و مصاحبه‌هاست که در آن موارد مربوط به اقلیت‌ها درج شده است. همچنین مرتبا جلساتی با کلیساها و انجمن‌ها برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد که کارهای خوب و ماندگاری در این حوزه ایجاد شده است. من همچنین یک دفتر بایگانی موضوعی از اولین نامه‌ای که در دوران نمایندگی‌ام در مجلس ششم تا امروز نوشته‌ام را جمع‌آوری کردم که همه اینها نگهداری می‌شود.

اشتغال عمده‌ترین مشکلات آشوریان در ایران است

نماینده آشوریان در مجلس اشتغال را از عمده‌ترین مشکلات آشوریان در ایران عنوان و خاطرنشان کرد: کسانی که فکر می‌کنند بویی از انسانیت نبرده‌اند گاهی به اقلیت‌های دینی که برای استخدام مراجعه می‌کنند می‌گویند وقتی یک مسلمان پشت در است فکر کردی من تو را استخدام می‌کنم؟ در حالیکه ما معتقدیم توانایی افراد باید ملاک قرار گیرد. در حال حاضر هم ما افراد تحصیل‌کرده زیادی در بین آشوریان داریم.

وی با اشاره به در نظر گرفتن سهمیه 200 نفری برای استخدام آشوریان در آموزش و پرورش در زمان دولت سیدمحمد خاتمی، اضافه کرد: در آن زمان کمی بیش از 100 نفر استخدام شدند و ما پیگیر این بودیم که از مابقی این سهمیه هم استفاده کنیم.

گلایه از انتشار آگهی‌های استخدام با شرط مسلمانی

بت‌کلیا یادآور شد: در دوران آقای خاتمی آگهی‌هایی برای استخدام در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسید که متدین بودن به دین اسلام یکی از شروط آنان عنوان شده بود. من خدمت آقای خاتمی رفتم و به او گفتم از شما مجوز می‌خواهم که مردم‌ ما قاچاقی شوند،‌ بانک بزنند و گردنه‌ها را بگیرند. به ایشان گفتم شما مردم را وادار به این کار می‌کنید و روزنامه‌ها را به ایشان نشان دادم. با دستوری که ایشان به آقای عارف دادند این آگهی‌ها به این شکل تغییر کرد که یکی از شروط آن متدین بودن به دین مبین اسلام و ادیان مندرج در قانون اساسی عنوان شد و بعد از آن هم آگهی‌های استخدام به این شکل منتشر می‌شدند مگر در مواردی که استخدام برای دانشگاه‌های خاص اسلامی یا مراکز این‌چنینی صورت می‌گرفت.

به راحتی انجیل می‌خوانیم و در کلیسا مراسم برگزار می‌کنیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه مسئولین رده بالا در کشور با ما همگام هستند و هرگاه کمکی از آنها خواسته‌ایم از آنها نه نشنیده‌ایم. ما هیچ موقع نخواسته‌ایم دیگران برای ما تصمیم بگیرند و همیشه گفته‌ایم که قیم نمی‌خواهیم. متاسفانه مدعیان حقوق بشر ایران را محکوم می‌کنند که حقوق اقلیت‌ها در آن پایمال می‌شود. ما به راحتی انجیل می‌خوانیم و مراسم خود را در کلیسا برگزار می‌کنیم. لازم نیست کسی قیم ما باشد.

وی در ادامه به کمک دو میلیارد و 200 میلیون تومانی شهرداری تهران برای ساخت سالن چند منظوره در محل انجمن آشوریان تهران، ساخت پارک مخصوص آشوریان در زمان شهرداری الویری، کمک 20 میلیون تومانی احمدی‌نژاد برای تجهیز این پارک و هزینه 130 میلیونی قالیباف برای احداث زمین چمن مصنوعی اشاره کرد و گفت: همچنین دوازده سال است که جشنواره فرهنگی ورزشی تموز آشوریان در ارومیه برگزار می‌شود که تمام هزینه‌های آن از سوی سازمان تربیت بدنی پرداخت می‌شود و ما شروع آن را مدیون آقای هاشمی‌طبا هستیم. البته امسال قدری کم‌لطفی شد اما به هر حال برگزاری این جشنواره بین‌المللی افتخاری برای کشور است.

بودجه پنج میلیاردی اقلیت‌های دینی در سال 92 تاکنون پرداخت نشده

بت‌کلیا با بیان اینکه بودجه پنج میلیارد تومانی اقلیت‌های دینی برای سال 92 تاکنون پرداخت نشده، اضافه کرد: ما از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی خواسته‌ایم که به نسبت سایر بودجه‌ها، بودجه ما را هم تخصیص دهند و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

تخصیص بودجه به اقلیت‌های دینی از زمان خاتمی

وی یادآور شد: در زمان آقای خاتمی، ایشان یک میلیارد تومان از بودجه ریاست‌جمهوری برای اقلیت‌های دینی پرداخت کرد و از سال بعد این مبلغ به پنج میلیارد تومان رسید البته تا حالا هیچ موقع به صورت کامل دریافت نشده و هیچگاه بیش از پنجاه درصد بودجه ما پرداخت نشده است. این بودجه زیر نظر وزارت کشور بین اقلیت‌ها به نسبت جمعیت و شاخص‌های دیگر تقسیم می‌شود که ارامنه بیشترین سهم را از آن دارند و مابقی تقریبا به یک اندازه سهم می‌برند.

گرایش سیاسی ام نزدیک به اصلاح‌طلبان است

این نماینده مجلس شورای اسلامی گرایش سیاسی خود را نزدیک به اصلاح‌طلبان عنوان و خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم به طور کلی آنچه به نفع مملکت است را مدنظر قرار دهیم و همیشه هر پنج نماینده اقلیت دیدگاه‌مان این بوده که کدام موضوع به نفع مملکت است زیرا معتقدیم تا روزی که منافع ملی فدای منافع جناحی می‌شود، بدبختی داریم و منافع ملی به خطر می‌افتد. برخی لج‌بازی‌ها ممکن است به نظام ضربه بزند.

بسیاری از طرح‌های اصولگرایان را امضا کرده‌ام

بت‌کلیا اضافه کرد: در مجلس ششم که اکثرا اصلاح‌طلب بودند ما با آنها راحت بودیم. در مجلس هفتم هم گرایش من به اصلاح‌طلبان بیشتر بود. من و آقای حدادعادل بیش از یک سال در کمیسیون فرهنگی کنار هم می‌نشستیم. البته دیدگاه کلی من این بوده که نباید گرایش سیاسی ما آنقدر جهت‌دار شود که کلا من را اصلاح‌طلب بدانند. بسیاری طرح‌ها در مجلس بوده که از سوی اصولگرایان جمع‌آوری شده اما من آن را امضا کرده‌ام.

وی با اشاره به عضویت خود در کمیته تحقیق و تفحص از صداوسیما در مجلس ششم، افزود: در آن کمیته پنج اصلاح‌طلب و یک اصولگرا علاوه بر من حضور داشتند. صداوسیما ابتدا اسناد را به کمیته نمی‌داد. جلساتی برگزار شد و ما پانزده روز در صداوسیما مستقر شدیم. روز اول من مصاحبه‌ای کردم و به خاطر همکاری صداوسیما از آن تشکر کردم. در آن زمان آقای لاریجانی ریاست صداوسیما را به عهده داشت. آن موقع اصلاح‌طلبان به من توپیدند که چرا از صداوسیما تشکر کردی.

خاتمی برایم الگوست

نماینده آشوریان در مجلس ادامه داد: من در زمان مجلس ششم صددرصد با آقای خاتمی بودم و امروز هم آقای خاتمی برای من الگوست. من در مقابل انجیل صحبت می‌کنم، افتخارم این است که مجلس را در دوران آقای خاتمی شروع کردم و دوران نمایندگی‌ام را در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی خاتمه می‌دهم.

وی با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز گفت: بسیاری از کارهای آقای احمدی‌نژاد مورد تایید من نبوده، مسائلی بوده که من علیه ایشان امضا کردم اما در جاهایی هم از ایشان تعریف کردم. در یکی از سفرهای ایشان به نیویورک که من هم ایشان را همراهی می‌کردم آقای احمدی‌نژاد از بین 9 نماینده، من را برای دیدارش با آقای بان‌کی‌مون همراه خود برد. آنجا ایشان به نحوی با بان‌کی‌مون صحبت کرد که خواسته ناخواسته غرور من را گرفت.

بان‌کی‌مون برافروخته و احمدی‌نژاد خندان!

بت‌کلیا ادامه داد: وقتی آقای بان‌کی‌مون مسائل بسیاری از علیه ایران عنوان کرد، آقای احمدی‌نژاد گفت به خاطر اینکه بیانیه آمریکا را برای بیست هزار دلار خواندید، به شما تبریک می‌گویم. شما دم از حقوق بشر می‌زنید اما آب را روی فلسطینیان بسته‌اید. می‌گویید حافظ منافع ملل هستید اما چشم بر فجایعی که در عراق، پاکستان، افغانستان و بوسنی و هرزگوین اتفاق افتاده بسته‌اید. شما به عنوان دبیرکل سازمان ملل جراتش را دارید که بروید به فلسطین سرکشی کنید. بعد از آن آقای احمدی‌نژاد به همراه آقای متکی با بان‌کی‌مون جلسه خصوصی گذاشتند که 25 دقیقه طول کشید و وقتی بیرون آمدند بان‌کی‌مون برافروخته و احمدی‌نژاد خندان بود.

جسارت احمدی‌نژاد به همراه متانت خاتمی موقعیت بی‌نظیری برایمان ایجاد می کرد

نماینده آشوریان در مجلس تصریح کرد: شاید اگر مدیریت خوبی وجود داشت و جسارت احمدی‌نژاد به همراه دیدگاه‌های مثبت خاتمی و متانت ایشان توامان بود، امروز ایران موقعیت بی‌نظیری داشت البته خوشبختانه آقای روحانی هم حرکت‌های خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه در دوران مجلس هفتم گرایشش به سمت علی لاریجانی بوده است، اظهار کرد: در آغاز مجلس نهم آقای حداد به ما پنج نماینده اقلیت گفت که رای ما را می‌خواهد. در دفتر ایشان جلسه‌ای گذاشتیم اما من به ایشان گفتم که رای‌ام آقای لاریجانی است.

روی آنچه به نفع مملکت است ایستادگی می‌کنم

بت‌کلیا ادامه داد: البته نزدیک بودن من به اصلاح‌طلبان دلیل بر این نمی‌شود که من با آقای تابش درگیری‌هایی نداشته باشم. من از آغاز مجلس نهم عضو فراکسیون رهروان ولایت هستم اما در موارد دیگری هم بوده که نظراتی متفاوت داشته‌ام و اگر موضوعی چه از سوی رهروان ولایت، چه اصولگرایان مطرح شود روی آنچه به نفع مملکت است ایستادگی می‌کنم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سکوت برخی از نمایندگان اقلیت‌های دینی در قبال مسائل کلی کشور در طول دوران نمایندگی‌شان در مجلس، اضافه کرد: من چنین اعتقادی ندارم که نباید دخالت کنیم و نباید در بسیاری تحرکات حضور داشته باشیم. ما مشکلاتی داریم که باید آنها را رفع کنیم از جمله قانون ارث که در آن آمده کافر از مسلمان ارث نمی‌برد. این یکی از موضوعاتی است که ما در مجلس هفتم 198 امضا برای آن جمع‌آوری کردیم که آن را به صورت دو فوریتی مطرح کنیم اما نگذاشتند و اکنون آن را در کمیسیون قضایی مطرح کرده‌ایم.

وی نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس را افرادی سالم، خوش‌نام و دلسوز دانست و تصریح کرد: ما نمایندگان اقلیت‌های دینی نشست‌هایی با یکدیگر داریم و در بسیاری موارد نیز نظرات مشترکی داریم و موضوعاتی که مرتبط به همه اقلیت‌های دینی است را پیگیری می‌کنیم.

بیشتر جمعیت آشوریان در تهران و ارومیه زندگی می‌کنند

یوناتن بت‌کلیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: در حال حاضر آشوریان در ایران در دوازده شهر کشور سکونت دارند و بیشتر این جمعیت در تهران و ارومیه زندگی می‌کنند. زادگاه اصلی آشوریان، ارومیه بوده و ارومیه در واقع «اورمیه» به معنی جایگاه آب به زبان آشوری است.

وی افزود: آشوری‌ها بیش از سه هزار سال است که در ایران زندگی می‌کنند، سرزمین آبا و اجدادی ما، بین‌النهرین و عراق امروزی بود و نینوا هم پایتخت آشوریان محسوب می‌شد. امپراتوریان آشوریان 612 سال قبل از میلاد توسط کوروش سرنگون شد و ما در امپراتوری ایران حکومت خودمختاری داشتیم تا زمان ظهور مسیح (ع) که یکی از پادشاهان ما با معجزه مسیح از بیماری جلدی‌اش رهایی پیدا می‌کند و به مردم خود می‌گوید که باید این دین را بپذیریم.

بت کلیا

بت‌کلیا ادامه داد: آشوریان اولین ملتی بودند که مسیحیت را بپذیرفتند و از همان حکومت و دولت را رها کردند و برای تبشیر مسیحیت پای پیاده به هندوستان، چین و ژاپن رفتند بنابراین آن حکومت خودمختاری از سال 20 میلادی از بین رفت.

شرایط امروز آشوریان در ایران ایده‌آ‌ل است

وی افزود: متاسفانه ما خودمان درگیر مسائل تبشیری میسیونرهای خارجی شدیم که 170 تا 180 سال پیش وارد کشور شدند. آنها در آن شرایط جامعه متشکل ما را از بین بردند و آشوریان را به فرقه‌های کاتولیک، پروتستان و سایر فرق تشویق کردند. این اختلاف مذهبی باعث شد حالت متشکل آشوریان قدری از هم پاشیده شود و با توجه به اینکه مردم در اکثر روستاها بی‌سواد بودند مشکلاتی برای جوامع ملی ما به وجود آمد و ضربه‌ای به انسجام آشوریان وارد شد که هنوز هم آثار آن وجود دارد البته خوشبختانه شرایط امروز آشوریان در ایران واقعا ایده‌آ‌ل و خوب است.

نماینده آشوریان در مجلس با اشاره به آیین تعمید در بین آشوریان، اظهار کرد: تشتی است که در کلیسا افراد را در آن تعمید می‌کنند اما آن زمان به دلیل اینکه تعداد زیاد بودند و نمی‌توانستند همه را تعمید کنند، دریاچه ارومیه را با چوب‌های درخت زیتون تبرک می‌کردند و روی افرادی که می‌خواستند تعمید شوند آب می‌پاشیدند. این سنت آب‌پاشی که مختص آشوریان است اکنون هم وجود دارد اما در حال حاضر ارامنه هم این مراسم را دارند.

وی با اشاره به اینکه کلیسای حضرت مریم در ارومیه با قدمت تقریبا دو هزار ساله یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است، اظهار کرد: خوشبختانه این کلیسا نگهداری شده اما بنای آن را چند بار آتش زدند و تخریب کردند اما کلیسا سر جای خود باقی است اگرچه نمای اولیه آن از بین رفته است. این کلیسا امروز مورد بازدید اکثر توریست‌ها قرار می‌گیرد.

چهار روستا در ارومیه کاملا آشوری‌نشین هستند

بت‌کلیا با اشاره به وجود بیش از 100 کلیسا در ارومیه به عنوان زادگاه آشوریان، گفت: در دوران گذشته تمام روستاهای ارومیه، آشوری‌نشین بودند و خیلی کم مسلمان در آنجا بودند بنابراین در هر روستا یک یا دو کلیسا وجود دارد. امروز هم چهار روستا از 100 روستای ارومیه هنوز کاملا آشوری‌نشین هستند و در مابقی اقوام و ادیان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

در برخی روستاها مسلمانان از کلیساها نگهداری می کنند

نماینده آشوریان در مجلس‌ همچنین گفت: در برخی از روستاهایی که امروز صددرصد از مردم آن مسلمان هستند، کلیساها توسط برادران مسلمان‌مان نگهداری می‌شود یعنی حتی کلید کلیسا دست آنهاست. کلیساهای آن منطقه همه بیش از هزار سال قدمت دارد و خیلی‌ها جزو میراث فرهنگی هستند. من در دوران نمایندگی‌ام تلاش زیادی کردم که این کلیساها در فهرست آثار ملی قرار گیرند که خوشبختانه این‌چنین شد و برخی هم در نوبت ثبت قرار دارند.

بت‌کلیا ادامه داد: همسایگی آشوریان با سایر مردم ایران در طول قرن‌ها همسایگی نزدیک و شیرینی بوده و ما در بحران‌های مختلف یکدیگر را پشتیبانی کرده‌ایم. مثلا زمانی که روس‌ها وارد ایران شدند مسلمانان به خانه‌های ما آمدند و در آنجا زندگی کردند. یا وقتی عثمانی‌ها وارد آذربایجان شدند ما به خانه همسایگان مسلمان‌مان پناه بردیم و این زندگی مسالمت‌آمیز همیشه وجود داشته است.

علت مهاجرت آشوریان از روستاها

وی یادآور شد: در زمان رژیم گذشته متاسفانه تعدادی افراد قلدر و باج‌بگیر در این روستاها به راه افتادند و آزار و اذیتی را نسبت به آشوریان آغاز کردند که خالی شدن این روستاها از مردم آشوری از همین جا شروع شد. این اتفاقات مردم را ناچار به مهاجرت به تهران کرد. تعداد زیادی در تهران ساکن شدند و آنهایی که تحصیل‌کرده بودند به آبادان رفتند و در شرکت نفت یا شرکت‌های تابع آن کارمند شدند.

نماینده آشوریان در مجلس خاطرنشان کرد: بر همین اساس اولین بنایی که به نام انجمن آشوریان ساخته شد در آبادان بود. یکی از اولین کارهایی که ما انجام می‌دهیم تشکیل انجمن است که متولی امور فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، خیریه و نظایر این‌هاست. این انجمن‌ها در مسائل دینی دخالت نمی‌کنند و در حوزه مسائل دینی کلیساها برای خودشان انجمنی دارند.

بت‌کلیا همچنین گفت: کسانی که در آبادان کارمند شرکت نفت شده بودند ماهانه از حقوق‌شان کسر و به حساب انجمن واریز می‌شد. زمین انجمن برای 99 سال از سوی شرکت نفت در اختیار ما قرار داده شده بود اما بعد از جنگ که مردم از آنجا رفتند این زمین مدتی در اختیار سپاه بود، در بمباران قسمتی از کلیسا تخریب شد و بعد از جنگ در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت و مکاتبات ما برای پس گرفتن آنجا بدون نتیجه ماند. ساخت انجمن در آبادان الگویی شد که بتوانیم انجمن‌هایی را بنا کنیم.

بت‌کلیا تصریح کرد: آشوریان بعد از مهاجرت از شهرهای خود عمدتا به مناطق صنعتی گرایش پیدا کردند، خیلی‌ها به قزوین، کرمانشاه و همدان رفتند و اخیرا هم اکثر مهاجرت‌ها به دلیل بار گران زندگی و اجاره در تهران به سمت کرج است. ما در کرج انجمن و کلیسای آشوریان را داریم و این شهر و به ویژه فردیس کرج سومین جمعیت آشوری را در خود جای داده است. در ارومیه، تبریز، سلماس، کرج، تهران، اهواز و شاهین‌شهر انجمن‌های آشوری فعالیت می‌کنند و در کرمانشاه، همدان و آبادان هم انجمن‌های قوی بود اما در حال حاضر یک نفر آشوری هم آنجا سکونت نمی‌کنند.

نماینده آشوریان در مجلس با اشاره به مهاجرت جمعیت بسیاری از آشوریان از کرمانشاه و همدان، افزود: هفت، هشت سال گذشته دو برادر آشوری را در کرمانشاه به قتل رساندند که تاثیر بدی در روحیه مردم گذاشت و برای آنها دل‌نگرانی ایجاد کرد البته قاتلین را گرفتند و آنها را به سزای اعمال‌شان رساندند اما همین علت مهاجرت عده‌ای از مردم از آن منطقه شد.

آشوریان در 12 شهر ایران زندگی می کنند

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در بندرعباس، شیراز و قزوین هم آشوری داریم و تقریبا در دوازده شهر ایران آشوریان زندگی می‌کنند.

آشوریان از حدود پنجاه سال پیش در مجلس نماینده دارند

بت‌کلیا با اشاره به اینکه آشوریان در اوایل دوران مجلس مشروطه نماینده‌ای در پارلمان نداشتند، خاطرنشان کرد: در مجلس اول دو آیت‌الله به عنوان نماینده ارامنه و کلیمیان در مجلس امور آنها را پیگیری می‌کردند و زرتشتی‌ها هم نماینده خود را داشتند. البته آن موقع می‌گفتند که نماینده ارامنه نماینده آشور‌ی‌ها هم هست اما دانشجویان در زمان مصدق نامه‌ای نوشتند و از ایشان درخواست کردند که در نهایت مصوب شد و آشوریان هم از حدود پنجاه سال پیش در مجلس نماینده دارند.

حضور نماینده آشوریان در تدوین قانون اساسی

نماینده آشوریان در مجلس وجود فرقه‌های مختلف در بین آشوریان را از جمله علل عدم انسجام آنها برای انتخاب نماینده در مجلس مشروطه عنوان و خاطرنشان کرد: ما در رژیم گذشته سه نماینده در مجلس شورای ملی داشتیم که به مدت شانزده سال نمایندگی آشوریان در مجلس را بر عهده داشتند. بعد از انقلاب هم در مجلس خبرگان قانون اساسی نماینده‌ای داشتیم که همان فرد در دوره اول مجلس نماینده آشوریان شد که به دلایلی در حین نمایندگی بازداشت شد و آشوریان بیش از یک سال در مجلس اول بدون نماینده بودند.

وی اظهار کرد: در مجلس دوم هم نماینده‌ آشوریان به مجلس راه پیدا کرد و برای دو دوره نماینده بود. در مجلس چهارم و پنجم هم نماینده دیگری داشتیم که اکنون در آمریکا ساکن است و بعد از آن من از مجلس ششم تاکنون نماینده آشوریان در مجلس هستم.

بت‌کلیا تصریح کرد: من از دوران نمایندگی‌ام در مجلس، اجتماعاتی را در کلیسا و انجمن برگزار کردم و به بهانه ارائه گزارش عملکرد خود، مردم را در جریان اوضاع و احوال مملکت قرار می‌دادم. خوشبختانه آشوریان امروز رفته رفته انسجام بیشتری برای پیشبرد اهداف خود پیدا می‌کنند.

نماینده آشوریان در مجلس، افزود: آشوریان و ارامنه هر دو ارتدوکس هستند و کلیسای اصلی ما کلیسای ارتدوکس است اما آشوریان تابع کلیسای شرق آشور هستند. کلیسای شرق آشور پاتریاک (رهبر مذهبی) دارد که در حال حاضر مقرش در شیکاگو است. البته در حال حاضر ما در حال ساخت پایگاهی در اربیل عراق هستیم که آنجا مقر پاتریاک باشد. در زمان رژیم صدام آشوریان را بسیار اذیت می‌کردند و پاتریاک قبلی را به قبرس تبعید کردند.

آشوریان در 45 کشور جهان پراکنده هستند

وی با بیان اینکه اکثر جمعیت آشوریان در عراق زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: جمعیت ما در سطح جهان در بیش از 45 کشور جهان پراکنده هستند که این جمعیت عمدتا از خاورمیانه، از کشورهای لبنان، سوریه، ترکیه، ایران و عراق مهاجرت کرده‌اند. در سال 1968 با توجه به آغاز مهاجرت‌ها سازمان فرهنگی جوانان آشوری تهران به فکر این افتادند که وقتی مردم دارند مهاجرت می‌کنند و عملا ارتباطات اجتماعی و ملی قطع می‌شود اتحادیه‌ای به نام اتحادیه جهانی آشوریان تشکیل دهند که اولین جلسه‌اش در فرانسه برگزار شد. به دلیل اینکه آن سال در فرانسه به عنوان سال حقوق ملت‌های کوچک نامگذاری شده بود.

بت‌کلیا ادامه داد: در این جلسه که 22 نفر از 10 کشور شرکت‌کننده داشت، آشوریان اعلام کردند که ما سرزمین آبا و اجدادی‌مان را باید داشته باشیم و از همان جا بود که صدام تا جایی که می‌توانست به آزار و اذیت آشوریان پرداخت. در آن زمان 14 کلیسای قدیمی ما را در عراق با خاک یکسان کردند و خیلی‌ها را گرفتند و هر کس صحبت ملیت کرده بودند مورد مجازات قرار دادند.

دفتر اتحادیه جهانی را از آمریکا به ایران منتقل کردیم

وی که پنج سال است دبیرکلی اتحادیه جهانی آشوریان را بر عهده دارد، در این باره، گفت: دفتر اتحادیه ابتدا در آمریکا بود. اولین دبیرکل، نماینده وقت آشوریان در مجلس بود که یک سال بیشتر دبیرکل نبود و دبیرکل بعدی دفتر را به مقر خود در آمریکا برد. بعد از وی هم، ما در سوئد دبیرکل داشتیم و از پنج سال گذشته من که پیش از این رییس دفتر آسیایی اتحادیه بودم به عنوان دبیرکل انتخاب شدم و اگرچه مقاومت‌هایی برای آوردن دفتر اتحادیه به داخل ایران وجود داشت اما نهایتا این دفتر به ایران منتقل شد.

مسوولین نظام دیدگاه مثبتی به آشوریان دارند

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مدت دو بار هیات اجرایی، اتحادیه جهانی آشوریان جلساتی در ایران داشتند. ما دو کنگره و یک کنفرانس بین‌المللی برگزار کردیم که برگزاری این مجامع و انعکاس آن در سطح جهانی تاثیرات مثبتی داشته است و نشان داده که دیدگاه مسئولین نظام به آشوریان دیدگاه مثبتی است.

تشکیلاتی صهیونیستی اقلیت ها را به مهاجرت از ایران دعوت می کرد

بت‌کلیا با اشاره به تاثیر جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق بر وضعیت آشوریان در ایران، گفت: این جنگ به ما خیلی ضربه زد. خیلی از مردم بچه‌هایشان را فراری می‌دادند که به جنگ نروند و رفتن آنها باعث شد که به مرور خانواده‌ها نیز از ایران خارج شوند. متاسفانه در پی این مهاجرت‌ها، تشکیلاتی به نام هایاس که متعلق به صهیونیست‌هاست برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد تا با دادن ویزا کشورهای دیگر، اقلیت‌ها را به مهاجرت دعوت کند. این اتفاق در مورد ارامنه و کلیمیان هم افتاد اگرچه اکنون این مهاجرت‌ها کمتر شده و به ندرت اتفاق می‌افتد.

جمعیت فعلی آشوریان در ایران؛ 20 تا 25 هزار نفر

وی با بیان اینکه آشوریان در حال حاضر 20 تا 25 هزار نفر جمعیت در ایران دارند، اضافه کرد: جمعیت آشوریان در سطح جهان هم نزدیک به چهار میلیون نفر است که در کشورهای مختلف پخش شده‌اند. امروز در عراق 400 تا 500 هزار نفر، در آمریکا 500 تا 600 هزار نفر و در اروپا 700 تا 800 هزار نفر آشوری زندگی می‌کنند. در سوریه هم 12 درصد جمعیت مسیحی هستند که همه آنها آشوری هستند اگرچه اقرار به آشوری بودن نمی‌کنند و ما اصراری بر این موضوع نداریم. روحانی آنها می‌گوید که اگر آنها بگویند آشوری هستند مرتد اعلام می‌شوند.

معتقد به ایجاد همبستگی بین بچه های مسلمان و آشوری هستیم

وی گفت: در حال حاضر بیش از پنجاه سال است که مدرسه‌ای را در محله شهر زیبا در اختیار داریم البته از همان ابتدا اعتقاد ما این نبوده که فقط باید دانش‌آموزان آشوری در این مدرسه تحصیل کنند بلکه تمام اقوام و ادیان می‌توانند به این مدرسه بیایند. در حال حاضر هم اکثریت دانش‌آموزان مدرسه مسلمان هستند و ما معتقدیم که بچه‌های ما باید با بچه‌های مسلمان با هم بزرگ شوند و همبستگی خوبی بین آنها ایجاد شود.

بسیاری از مراجعین من غیرآشوری هستند

نماینده آشوریان در مجلس با اشاره به اصل 84 قانون اساسی درباره اینکه هر نماینده مجلس، نماینده کل کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: من هم نماینده کل کشور هستم و بسیاری از مراجعین من غیرآشوری هستند. خیلی از همسایگان ما و اکثر اولیای دانش‌آموزان مدرسه مراجعاتی دارند و مشکلاتی را با ما مطرح می‌کنند. حتی فردی بهایی بوده که مراجعه‌ای به من داشته، درخواستی را از من مطرح کرده است که آن را پیگیری کردم.

اقلیت‌های دینی افراد کمی در تشکیلات دولتی دارند

بت‌کلیا ادامه داد: یکی از مشکلات جوامع اقلیت‌های دینی این است که ما افراد کمی در تشکیلات دولتی داریم و خیلی کم پیش می‌آید که یک آشوری دستش به یک مقام مملکتی برسد. این مشکل را ما همواره داشته‌ایم و بر همین اساس می‌خواهیم دوستانی برای خودمان ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: اگرچه نمایندگان در مجلس دفاتری دارند اما من دفترم را در مجلس قرار ندادم و تا به حال ارباب رجوعی را آنجا نپذیرفتم. درب‌های اینجا (انجمن آشوریان تهران) به روی همه باز است و من بعد از جلسات مجلس در این انجمن حضور می‌یابم و به امور نمایندگی و کارهای مردم رسیدگی می‌کنم.

بت‌کلیا اضافه کرد: در مجلس آقایان نماینده ساعت 12 تا 14 ارباب رجوع می‌پذیرند که البته یک ساعت از این وقت به ناهار و نماز می‌گذرد. همچنین ممکن است برخوردهایی شود یا محدودیت‌هایی وجود داشته باشد که مردم معذب شوند بنابراین من در دفتر انجمن مستقر می‌شوم و مردم اینجا به من مراجعه می‌کنند.

گفت‌و‌گو از خبرنگار پارلمانی ایسنا: الهه حمیدی کیا

انتهای پیام

کد N24483

وبگردی