آفتاب
معاون رئیس جمهور:

انتقال پایتخت بدون نظر رهبر انقلاب ممکن نیست/ عدم امکان انتقال پایتخت تا 20سال آینده 

انتقال پایتخت بدون نظر رهبر انقلاب ممکن نیست/ عدم امکان انتقال پایتخت تا 20سال آینده 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه انتقال پایتخت موضوع مهم و از جنس سیاست‌های کلی نظام است، گفت: بدون نظر مقام معظم رهبری تصمیم گیری در این خصوص امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در صحن علنی با بیان اینکه دولت با این طرح مخالف است، گفت: چشم انداز دولت در نقطه ای دیگر باید به طور نسبی مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه گفته می شود کشور ما بر روی کمربند زلزله است، تصریح کرد: هیچ استانی از زلزله مصون نیست، اگر پایتخت سیاسی و اداری از تهران منتقل شود آیا جان میلیون ها انسان تهرانی در حدی نیست که برای آن تصمیم گیری کنیم و باید فقط به فکر مصون ماندن دستگاه های سیاسی و اداری باشیم؟

انصاری با اشاره به معضل آب شرب در بسیاری از استان ها ادامه داد: در پاییز امسال برای تامین آب شرب اصفهان، مشهد، اراک و استان مرکزی مشکل داشتیم؛ در گذشته عنوان می شد که سمنان به پایتخت سیاسی و اداری تبدیل شود، اما همین حالا در این استان دچار مشکل آب شرب هستیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به هزینه های بسیار بالای انتقال زیرساخت ها از تهران به نقاط دیگر کشور گفت: غیرممکن است در افق حتی 20 ساله با منابع مالی که در کشور داریم بتوانیم حداقل‌های مورد نیاز را تامین کنیم؛ در لایحه بودجه همین امسال هم که بسیاری از طرح های عمرانی نیمه تمام مانده بسیاری از کارشناسان عنوان کردند که حتی در طول 20 سال هم امکان تحقق و به بهره برداری رساندن بسیاری از آنها وجود ندارد.

وی گفت: این سوال مطرح است که آیا امکان انتقال همه قوا، دستگاه ها، نهادهای امنیتی، صدا و سیما و نیروهای مسلح که مدنظر نمایندگان است، امری شدنی است؛ فرودگاه، راه آهن، بازار و مرکز اقتصادی بسیاری در تهران ایجاد شده که امکان انتقال آن سخت است.

معاون پارلمانی دولت با اشاره به پیشنهاد تشکیل شورایی به منظور بررسی طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری در این طرح بیان کرد: شورایی که در این طرح در نظر گرفته شده، شورایی متشکل از هیات دولت است، اما آیا این شورا می تواند درباره همه موضوعات تصمیم گیری کند.

انصاری خاطر نشان کرد: انتقال پایتخت موضوع مهم و از جنس سیاست های کلی نظام است که بدون نظر مقام معظم رهبری تصمیم گیری درباره آن امکان پذیر نیست.

به گزارش مهر ، مجلس شورای اسلامی در پی این اظهارات به کلیات طرح انتقال پایتخت رای مثبت داد. کلیات این طرح با 110 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 214 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. 27 نماینده حاضر در مجلس نیز در این رای گیری شرکت نکردند. 

بنا بر این گزارش هدف اصلی از ارائه طرح، «تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت» بررسی، جمع‌بندی مطالعات انجام شده درخصوص تراکم‌زدایی از شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری و... و تهیه برنامه‌های اجرایی لازم، بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری، ساماندهی پایتخت جدید در افق‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت عنوان شده است.
 
در همین حال طراحان طرح ایجاد پایتخت سیاسی و اداری را به‌عنوان یکی از راهبردهای اصلی برون‌رفت شهر تهران از وضع موجود قلمداد کرده‌اند. 
 
پیش از این امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از با بیان اینکه طبق این طرح شورای عالی انتقال پایتخت در قوه مجریه تشکیل می شود، گفته بود: اعضای شورای ساماندهی پایتخت را رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورا، وزیر کشور به‌عنوان دبیر شورا، دو نماینده از مجلس، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، وزرای اقتصاد، کشاورزی، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، شهردار تهران، جانشین نیروهای مسلح و معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور تشکیل می‌دهند.
 
براساس اعلام وی طبق این طرح شورای ساماندهی پایتخت موظف است حداکثر ظرف دو سال نسبت به تهیه و ارائه طرح جامع و انتخاب مکان مناسب برای ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری اقدام کند.

 

کد N24408

وبگردی