آفتاب
استاد دانشگاه آلاباما در گفتگو با مهر:

اهداف مشترک استراتژیک کاخ سفید و کنگره / تحریم جدید به اعتبار آمریکا ضربه می زند

 اهداف مشترک استراتژیک کاخ سفید و کنگره / تحریم جدید به اعتبار آمریکا ضربه می زند

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: استاد دانشگاه آلابامای جنوبی، تصویب تحریم جدید علیه ایران در کنگره آمریکا را ضربه ای به اعتبار بین المللی آمریکا عنوان و تصریح کرد اهداف استراتژیک کاخ سفید و کنگره تفاوتی با هم ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نادر انتصار استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکا در گفتگو با خبرنگار مهر به سوالاتی درباره تصمیم گروهی از سناتورهای آمریکایی برای تصویب دور جدیدی از تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بر خلاف توافق ژنو که به گفته وزیر خارجه ایران موجب مرگ توافق هسته ای ژنو خواهد شد پاسخ دادند که مشروح این مصاحبه در زیر آمده است.

خبرنگار مهر - تصویب تحریم های جدید علیه ایران از سوی کنگره آمریکا چه تاثیری بر توافق هسته ای موقت ژنو خواهد داشت؟

نادر انتصار - اگر کنگره آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کند این اقدام کنگره نه تنها ضربه ای به توافق ژنو خواهد بود، بلکه ضربه به اعتبار آمریکا در عمل کردن به تعهداتش خواهد بود و به احتمال زیاد موجب بروز شکافی بین آمریکا و دیگر کشورهای ائتلاف گروه 1+5 خواهد شد.

- نقش لابی رژیم اسرائیل در تهیه لایحه تحریم های جدید چگونه است؟

- شکی نیست که لابی اسرائیل در آمریکا آرزوی شکست مذاکرات ژنو را داشت و وقتی این خواسته آنها محقق نشد این لابی از طریق متحدان خود در کنگره حرکتی را برای شکست توافق ژنو آغاز کرده است. به هر حال ذکر این نکته ضروری است که بدانیم عناصر دیگری هم در آمریکا وجود دارند که اهداف ضد ایرانی دارند و نمی خواهند روابط ایران و آمریکا بهبود یابد. همچنین نباید نقش منفی برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را در این روند نادیده گرفت. به عبارتی دیگر گروه هایی هستند که برای از بین بردن توافق ژنو کنار هم جمع شده اند.

- در صورتیکه باراک اوباما مصوبه کنگره را وتو کند، سناتورها چه کاری می توانند انجام دهند؟

- هرگونه وتوی مصوبه کنگره از سوی رئیس جمهور را می توان با رای دو سوم نمایندگان کنگره بی اثر کرد و تجربیات تاریخی نشان داده اند که حدود 10 درصد از وتوهای روسای جمهور آمریکا توسط کنگره بی تاثیر شده است. به هر حال، به خاطر حمایت های دو حزب جمهوری خواه و دموکرات از لایحه ضد ایرانی احتمال زیادی وجود دارد که اوباما آن را وتو کند. اگر دولت اوباما برای بهبود روابط با ایران جدی است باید بر برخی از اعضای کلیدی حزب دموکرات فشار آورد تا ذهنیت خود را تغییر دهند، اما فکر نمی کنم که دولت اوباما ابزارهای لازم برای مقابله با کنگره را در قبال ایران داشته باشد.

- آیا اساسا به نظر شما بین کنگره آمریکا و کاخ سفید در قبال برنامه هسته ای ایران اختلاف نظر واقعی وجود دارد؟

- در اینکه بین کاخ سفید و کنگره آمریکا اختلافات تاکتیکی درباره چگونگی رویارویی با ایران وجود دارد تردیدی نیست به طوریکه کاخ سفید در قبال ایران سیاست جدید موسوم به "رخنه و چماق" در پیش گرفته، اما کنگره طرفدار سیاست "مشت آهنین " است. با این حال اهداف استراتژیک آنها با هم فرقی ندارد. در حالیکه کنگره خواستار تسلیم صد در صد ایران است، کاخ سفید خواستار دادن اجازه غنی سازی محدود به ایران است.

------------------

گفتگو از پیمان یزدانی

 

 

 

 

کد N24020

وبگردی