آفتاب

هشدار سازمان ملل به سودان جنوبی درخصوص جنایت علیه بشریت

هشدار سازمان ملل به سودان جنوبی درخصوص جنایت علیه بشریت

هم‌زمان با صحبت‌های شاهدان عینی درباره موجی از کشتار قبیله‌ای خصمانه، دبیرکل سازمان ملل به گروه‌های مختلف در سودان جنوبی هشدار داد که گزارشات درباره جنایات علیه بشریت تحت تحقیق و بررسی قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا تعداد نیروهای سازمان ملل در سودان جنوبی را دو برابر کند.

سودان جنوبی بیش از یک هفته است که با افزایش درگیری‌ها میان نیروهای وفادار به سالوا کر، رئیس‌جمهوری و حامیان ریک ماچار، رقیب و معاون سابق رئیس‌جمهور که در ماه ژوئیه برکنار شد، مواجه است.

مقرهای سازمان ملل در جوبا و اطراف سودان جنوبی با سیلی از ده‌ها هزار غیرنظامی روبه‌رو شده که بسیاری از آنها درباره کشتار دسته جمعی و تجاوز توسط نیروهای دولتی و مبارزان سازمان یافته سخن گفته‌اند.

نیروهای امداد می‌گویند، میزان رسمی کشته شدگان 500 تن است اما رقم دقیق گمان می‌رود که بیشتر از این‌ها باشد. صدها هزار تن دیگر به حومه کشور فرار کرده و باعث هشدارها درباره یک فاجعه بشری قریب‌الوقوع شده‌اند.

شبه‌نظامیان هم‌چنین متعهد شده‌اند که در مناطق تحت کنترل‌شان دست به اقدامات خصمانه‌ بیشتری بزنند و گمان می‌رود که سودان جنوبی به سمت جنگ داخلی در حرکت است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پیش از مذاکرات فوری با شورای امنیت در رابطه با بحران سودان جنوبی به خبرنگاران گفت: اجازه دهید که این مساله را برای شما شفاف کنم. جهان تمام طرف‌ها در سودان جنوبی را تحت نظر دارد. سازمان ملل گزارش‌ها درباره نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت را مورد بررسی قرار می‌دهد. مسئولین این رویدادها شخصا مجازات شده و با عواقب آن مواجه می‌شوند حتی اگر مدعی شوند که از این حملات اطلاعی نداشتند.

وی به شورای امنیت پیشنهاد داد که 5500 نیروی دیگر برای تقویت هفت هزار نیروی کنونی سازمان ملل در سودان جنوبی اعزام کند؛ اقدامی که دیپلمات‌ها گفتند امروز (سه‌شنبه) راجع به آن رای‌گیری می‌کنند.

انتهای پیام

کد N23996

وبگردی