آفتاب
قلیچدار اوغلو :

اردوغان مانع پیشرفت ترکیه است / او نباید برای مردم سوریه تصمیم گیری کند

اردوغان مانع پیشرفت ترکیه است / او نباید برای مردم سوریه تصمیم گیری کند

رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه با انتقاد مجدد از سیاستهای نخست وزیر این کشور به ويژه در سوریه خاطر نشان کرد مردم ترکیه با این سیاستهای مداخله جویانه مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الحیات، کمال قلیچدار اوغلو از مخالفان مطرح دولت ترکیه تصریح کرد رجب طیب اردوغان رئیس دولت حزب عدالت و توسعه پس از رسوایی فساد مالی وزیران، سیاستمداران و افراد نزدیک به خود، دیگر قادر به حکومت بر ترکیه نیست.

وی افزود ارتکاب تخلفات قانونی خطرناک از سوی این دولت و همچنین حمایت از گروههای مسلح در سوریه، سبب شده است تا دولت اردوغان مشروعیت خود را از دست بدهد.

وی گفت پس از این، اردوغان دیگر قادر به حکومت نیست و در صورت اصرار برادامه حکومت، در برابر پیشرفت ترکیه مانع تراشی می کند.

قلیچدار اوغلو که رهبر دومین حزب مهم ترکیه و رقیب قدرتمند حزب عدالت و توسعه حاکم در انتخابات شهرداریها و ریاست جمهوری سال آینده میلادی به شمار می رود، خاطر نشان کرد از رسوایی فساد نزدیکان اردوغان غافلگیر نشده است.

مجله فارین پولیسی نوشته بود اردوغان به جنون قدرت گرفتار شده و با فساد اخیر دچار سردرگمی است و دولتش در آستانه فروپاشی است.

قلیچدار اوغلو بار دیگر با ابراز خشم و نارضایتی از اقدامات و سیاستهای اردوغان، آن را شرم آور توصیف کرد و گفت ملت ترکیه با این سیاستها به ویژه دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت از قطب بندی طایفه ای موافق نیست.

وی، موضع خود در خصوص سوریه را واضح و روشن دانست و با دخالت در این کشور مخالفت کرد. قلیچدار اوغلو خاطر نشان کرد ترکیه باید از همان ابتدا برای توقف درگیری و یکپارچه کردن تلاشها برای برگزاری کنفرانسی شبیه کنفرانس ژنو تلاش می کرد و حق ندارد مشخص کند که چه کسی در سوریه حکومت کند.

وی خاطر نشان کرد دولت اردوغان به سبب حمایت از مخالفان مسلح در سوریه، قوانین را نقض کرده که مشروعیتش را تهدید می کند.

قلیچدار اوغلو همچنین، ارسال سلاح و مواد شیمیایی از سوی دولت ترکیه برای تروریستها در سوریه را ضربه خدشه وارد شدن به اعتبار بین المللی ترکیه دانست.
 

کد N23985

وبگردی