آفتاب

سه فعال برجسته مصری در دادگاه محکوم شدند

سه فعال برجسته مصری در دادگاه محکوم شدند

دادگاهی در مصر سه فعال برجسته مخالف حسنی مبارک را به جرم انتقاد علیه پیش‌نویس قانون اساسی این کشور به حبس و جریمه نقدی محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد ماهر، احمد دوما و محمد عادل سه معترضی هستند که روز یکشنبه در دادگاهی در مصر به جرم برگزاری یک تظاهرات بدون مجوز در ماه گذشته در اعتراض به پیش‌نویس قانون اساسی، آزار و اذیت و حمله به پلیس این کشور به سه سال حبس و پرداخت جریمه نقدی بالغ بر 7 هزار و 100 دلار آمریکا محکوم شدند.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، هر سه تن از افراد برجسته و مخالف در دوران حکومت حسنی مبارک بودند. احمد ماهر در سال 2011 جایزه صلح نوبل را به دلیل فعالیت‌هایش در خصوص حقوق بشر دریافت کرده بود.

حکم این دادگاه در واقع اولین حکمی است که بر اساس قانون ممنوعیت برگزاری تجمعات بدون مجوز در مصر صادر می‌شود. این قانون در ماه نوامبر به مرحله اجرا در آمد.

دولت نظامی مصر اعلام کرده است که این قانون را برای بازگرداندن نظم به خیابان‌های کشور پس از برکناری محمد مرسی رییس‌جمهور منتخب مصر وضع کرده است، اما فعالان حقوقی می‌گویند که این قانون ابزاری است برای سرکوب مخالفت‌ها.

سرپرست حوزه مصر در دیده‌بان حقوق بشر محکومیت این سه تن را در واقع گوشه‌ای از اتفاقاتی دانست که قرار است در آینده علیه معترضان و فعالان اتفاق بیفتد.

وی همچنین اینگونه اقدامات را مشابه تاکتیک‌هایی دانست که در دوران حکومت مبارک در مصر علیه معترضان بکار می‌رفت و از این رو توجه بیشتر مقامات کنونی مصر به حقوق بنیادین فعالان را خواستار شد.

انتهای پیام

کد N23970

وبگردی