آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر برزیل در تهران: از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 استقبال می‌کنیم

سفیر برزیل در تهران: از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 استقبال می‌کنیم

سفیر برزیل در تهران حدود شش ماه است که ماموریت خود را آغاز کرده و برای اولین بار پا به منطقه خاورمیانه گذاشته است.



سفیر برزیل در تهران حدود شش ماه است که ماموریت خود را آغاز کرده و برای اولین بار پا به منطقه خاورمیانه گذاشته است. او می‌گوید پس از توافق ایران و ١+٥ شرایط متفاوت شده و می‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط ایران و برزیل داشته باشد. وی در دفتر کارش که مشرف به منظره زیبای کوه‌های البرز است، از شور و هیجان مردم و جشن آنها در خیابان‌های تهران پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی می‌گوید و با بیان اینکه ماموریتش را با «شروع دوره‌ای جدید در ایران» آغاز کرده، سال ٢٠١٤ را سال خوبی برای روابط دو کشور قلمداد می‌کند.



سانتیاگو ایرازابال مورائو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: روابط ایران و برزیل از قدمت بالایی برخوردار است روابط تجاری میان دو کشور اندکی کاهش یافته و از میزان 3/1 میلیارد دلار در سالهای گذشته، پارسال به 2/1میلیارد دلار رسید. روابط ایران- برزیل در حوزه سیاسی بسیار قوی است و امیدواریم در آینده روابط دو کشور در مبادلات تجاری، کشاورزی، دارویی نیز قویتر شود.



برزیل از توافق هسته ای ایران و 1+5 استقبال می کند




وی با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 در اوایل آذرماه سال جاری در ژنو، گفت: ما از انجام این توافق میان ایران و 1+5 استقبال می کنیم. برزیل از نزدیک مذاکرات ایران و 1+5 را دنبال کرده و می کند. ما حتی در دوره ای با ترکیه وارد عمل شدیم و در سال 2010 همراه با ایران برای یافتن راه حلی برای این مساله با همکاری یکدیگر بیانیه تهران را به امضا رساندیم.



لغو برخی از تحریمهای اعمالی علیه ایران می تواند برای روابط ایران و برزیل بسیار مهم باشد




مورائو درباره احتمال تغییر فضای حاکم بر روابط ایران با کشورهای جهان در عرصه بین المللی پس از توافق هسته ای اضافه کرد: اگر بخواهیم درباره تغییرات صحبت کنیم باید بگویم که بسیاری از مسائل و شرایط تغییر یافته است. لغو برخی از تحریمهای اعمالی علیه ایران میتواند در روابط دو کشور به خصوص در مساله تجارت بسیار مهم باشد. این مساله نه تنها در روابط ایران با کشورهای اروپایی بلکه با کشورهای آمریکای لاتین به خصوص برزیل از اهمیت بالایی برخوردار است.




همه کشورها می خواهند به بازارهای ایران بازگردند





وی افزود: توافق ژنو میتواند در روابط دو کشور در تمامی عرصه ها تاثیرگذار باشد. اکنون رقابتها در این باره بسیار مهم است. همه کشورها میخواهند به بازارهای ایران باز گردند. ایران یک کشور بسیار مهم و بزرگی است که حدود 75 میلیون جمعیت دارد. طبیعی است که شرکتهای بزرگ جهانی بخواهند نه تنها در حوزه انرژی بلکه در حوزه های هواپیمایی، دارویی و پزشکی و ... حضور داشته باشند.



سفیر برزیل در تهران خاطر نشان کرد: اما نکته مهم این است که کشورهای جهان تنها نمیخواهند محصولاتشان را به ایران بفروشند. ایران در فناوریهای علمی پیشرفتهای مهمی به دست آورده است. بر همین اساس این مسیر دوطرفه است.



اتمام همکاری شرکت نفتی پتروبراس با ایران چندان با اعمال تحریم ها ربطی ندارد




پایان همکاری شرکت نفتی پتروبراس با ایران برای همیشه نیست




مورائو با بیان اینکه منابع انرژی ایران بسیار مهم است، گفت: این کشور سرشار از ذخایر نفتی و گازی است. در همین راستا شرکت نفتی پتروبراس برزیل در چند پروژه خاص برای چندین سال فعالیت میکرد. وقتی این پروژه ها تمام شد این شرکت ایران را ترک کرد. اتمام همکاری این شرکت نفتی با ایران چندان با اعمال تحریم ها ربطی ندارد. تحریم ها بیشتر به هنگام عقد قرارداد برای آغاز پروژهها مشکل سازی میکنند. اما پایان این همکاری برای همیشه نیست ممکن است در آینده ایران با این شرکت بزرگ پروژههای جدیدی در حوزه انرژی آغاز کنند.



اگر تحریمها برداشته شود شرایط برای سرمایه گذاری در ایران تسهیل تر می شود




وی ادامه داد: در حال حاضر در برزیل ذخایر بزرگ نفتی کشف شده و این شرکت در این حوزه سرمایه گذاری های بزرگی انجام داده است. همه این عوامل درکنار تحریم ها دست به دست هم داده است که این شرکت بزرگ برزیلی در ایران حضور نداشته باشد. البته اگر تحریمها برداشته شود شرایط برای سرمایه گذاری در ایران تسهیل تر می شود.



در حال حاضر تجار و بازرگانان برزیلی به مساله ایران محتاطانه می نگرند




متاسفانه تجار و بازرگانان برزیلی شناخت خوبی از پتانسیلهای موجود برای سرمایه گذاری در ایران ندارند




سفیر برزیل در تهران درباره رفت و آمد هیاتهای اقتصادی، تجاری و ... میان دو کشور، افزود: ما بسیار تلاش می کنیم که هیاتهای اقتصادی، تجاری و بازرگانی از برزیل به ایران بیاوریم. در حال حاضر تجار و بازرگانان برزیلی به مساله ایران محتاطانه می نگرند. متاسفانه تجار و بازرگانان برزیلی شناخت خوبی از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود برای سرمایه گذاری در ایران ندارند. در سال گذشته هیات بسیار بزرگی از نمایندگان شرکتها و بازرگانان برزیل به ایران سفر کردند. اگرچه تعداد شرکتهای برزیلی حاضر در ایران کاهش یافته ولی هنوز فعالیت میکنند.




در دوران جدید روابط ایران و برزیل کمتر ملموس، عینی و محسوس نسبت به گذشته است




دیدارهای داسیلوا و احمدی نژاد در گذشته بیشتر در اذهان عمومی بود




وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی کارشناسان معتقدند که در دوران ریاست جمهوری لولا داسیلوا رییس جمهور رییس جمهور پیشین، دو کشور روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند اما در دوران ریاست جمهوری دیلما روسف به نظر می رسد روابط دو کشور سردتر از گذشته شده است، گفت: نباید همه مسائل را با دیدگاه سفید و سیاه نگاه کرد بلکه رنگ خاگستری نیز وجود دارد. در این باره می توان گفت که در دوران جدید روابط ایران و برزیل کمتر ملموس وعینی و محسوس نسبت به گذشته است ولی بااین وجود بسیار گرم و دوستانه است. دیدارهای داسیلوا و احمدی نژاد در گذشته بیشتر در اذهان عمومی بود. اما در دوره جدید نیزآنتونیو دی آگیار پاتریوتا وزیر خارجه پیشین برزیل برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کرده و با صالحی وزیر وقت وزارت خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد و همچنین وزیر خارجه جدید (سفیر) فیگریدو با ظریف در نیویورک دیدار کردند.



مورائو تصریح کرد: به نظر می رسد پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، تحرکات جدیدی در دیدار و گفتگوهای مقامات ایرانی و برزیلی به وجود آمده است. در حال حاضر تصمیمی مبنی بر حضور مقامات برزیلی در ایران وجود ندارد اما در روابط دیپلماتیک هر احتمالی امکانپذیر است. در اواخر سال بعد انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار می شود به همین دلیل برای برزیل سال بعد از اهمیت بالایی برخوردار است. هم چنین این مساله باعث می شود که روسف نتواند به خارج از کشور سفرهایی داشته باشد.



ایران و برزیل راه مشابهی در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای پیش گرفته اند




سفیر برزیل در تهران درباره احتمال همکاری ایران و برزیل در زمینه انرژی هسته یی، گفت: همکاری ایران و آژانس بین المللی از قدمت طولانی برخوردار است. ایران پادمان جامع آژانس امضا کرده است. برزیل هم سالهای طولانی با آژانس همکاری داشته است. روابط ایران و آژانس خوب است. امروز به نظر می رسد که ایران و برزیل راه مشابهی را پیش گرفته اند ایران به دنبال تولید برق از طریق انرژی هسته ای است. برزیل نیز حدود پنج درصد از برق خود را از این انرژی تامین میکند.



وی ادامه داد: ممکن است ایران و برزیل با چالشهای مشابهی روبرو شوند. پس از این توافق هسته یی ایران، دو کشور می توانند در آینده با یکدیگر در مسائل کشاورزی و دارویی و پزشکی همکاری داشته باشند.



برخی از دیپلماتهای خارجی مقیم برزیل در سال 2003 و 2004 تحت نظر بوده و کنترل می شدند




وی در انتشار اخباری مبنی بر تایید دولت برزیل درباره جاسوسی سازمان اطلاعاتی این کشور درباره دیپلماتهای ایرانی، آمریکایی، روسی و عراقی مقیم این کشور، گفت: در سال 2003 و 2004 همانگونه که در رسانه های برزیلی منتشر شده است برخی از دیپلماتهای خارجی مقیم این کشور تحت نظر بودند و توسط سیستم امنیتی کشور کنترل می شدند. در میان این دیپلماتها آمریکایی، ایرانی، عراقی و روسی حضور داشتند. این اتفاق برای روشن سازی واقعیتها در آن دوران انجام شده است. وزارت دادگستری، وزارت دفاع و وزارت خارجه برای توضیح در این باره به کنگره دعوت شدند.



اگرچه دیپلماتهای خارجی تحت نظر قرار گرفتند اما اطلاعات جمع آوری نشده است




ما همواره هرگونه جاسوسی علیه مردم را محکوم کرده ایم




باید حق حریم خصوصی حفظ شود




مورائو ادامه داد: در این باره دو مساله مهم است، اگرچه این دیپلماتها مورد پیگیری و تحت نظر قرار گرفتند اما اطلاعاتی از سفارتخانه ها و این افراد جمع آوری نشده است. این اتفاق رخ داده در سالهای 2003 و 2004 یک تصمیم قانونی بود. ما همواره هرگونه جاسوسی علیه مردم را محکوم کرده ایم در همین راستا در سازمان ملل به همراه آلمان به دنبال تصویب قطعنامه ای در جهت محکومیت و جلوگیری از جاسوسی هستیم. این قطعنامه بسیار مهم است زیرا می تواند فواید بسیاری برای جامعه بین المللی به همراه داشته باشد. ما باید حق حفظ حریم خصوصی داشته باشیم و بدان احترام گذاشته شود. در اینجا از حمایتهای جمهوری اسلامی ایران قدردانی نیز کردیم .



آمریکایی ها تضمین کردند که دیگر جاسوسی رخ نمی دهد




وی درباره جاسوسی آمریکا از مقامات برزیلی بر اساس گزارش های اسنودن اضافه کرد: ما همانند دیگران بسیار تعجب کردیم. برخی از سازمانهای اطلاعاتی آمریکا از افراد بسیاری از جمله مقامات مانند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان جاسوسی کرده اند. ما دلیل این امر را از مقامات آمریکایی پرس و جو کردیم و آنها توضیحاتی در این باره به ما داده است و این تضمین را دادند که دیگر چنین اتفاقی رخ نمی دهد. هیاتهایی از برزیل به آمریکا فرستاده شدند تا در این باره گفتگو کنند.




تضمین آمریکا به برزیل برای تکرار نکردن جاسوسی از مقامات کشور ارتباطی با قطعنامه سازمان ملل ندارد




سفیر برزیل در تهران اضافه کرد: تضمین آمریکا به برزیل برای تکرار نکردن جاسوسی از مقامات کشور ارتباطی با قطعنامه سازمان ملل ندارد زیرا در این قطعنامه کشور خاصی مورد هدف قرار نگرفته است. ما به دنبال یک قانون بین المللی هستیم زیرا تاکنون در این باره در عرصه بین الملل کاری انجام نشده است. ما نیاز به این قانون داریم تا از اقدامات جاسوسی جلوگیری شود.



وی درباره همکاریهای ایران و برزیل در زمینه گردشگری و نبود پرواز مستقیم، افزود: ما پرواز مستقیم نداریم. من اطلاعی ندارم که چرا این پرواز میان دو کشور برقرار نیست شاید یکی از دلایل اصلی این امر نبود گردشگر به اندازه کافی است. اما در حال حاضر کشورهای همسایه ایران مانند دوبی و ترکیه پرواز مستقیم به برزیل دارند.



هزینه سفر به برزیل برای من هم بالاست




در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت ارز و بالا رفتن هزینه بلیط، تعداد گردشگران ایرانی به برزیل کاهش یافته است




سفیر برزیل در تهران درباره هزینه بالای سفر به برزیل، گفت: هزینه سفر برای من هم بالاست. ما امیدواریم که در آینده هزینه های سفر کاهش یابد اما در حال حاضر بدون در نظر گرفتن هزینه آن، گردشگران ایرانی به راحتی می توانند به برزیل سفر کنند. در طول سالهای گذشته میزان گردشگران ایرانی افزایش یافته بود اما در سال گذشته به دنبال افزایش قیمت ارز و بالا رفتن هزینه بلیط تعداد گردشگران کاهش یافت.



سال 2014 سال خوبی برای ایران- برزیل و روابط دو کشوراست




مورائو با اشاره به برگزاری جام جهانی در برزیل گفت: امسال سال بسیار مهمی است زیرا جام جهانی در برزیل برگزار می شود و ایران نیز حضور دارد. این فرصت استثنایی برای هر دو ملت برای شناخت یکدیگر است. ما انتظار داریم که ایرانیان بسیاری در این دوره به برزیل بیایند. در همین راستا سفارت برزیل در تهران آمادگی دارد که به ایرانیان علاقه مند برای حضور در جام جهانی به راحتی و بدون مشکل خاصی خدمات ویزا ارائه کند. من فکر می کنم که سال 2014 سال خوبی برای ایران و برزیل و روابط دو کشور باشد.



برگزاری جام جهانی برزیل یک لحظه تاریخی است




وی درباره ویژگیهای برگزاری جام جهانی در برزیل به عنوان مهد فوتبال در مقایسه با سالهای گذشته، اضافه کرد: ویژگی اول امسال جام جهانی این است که در کشوری برگزار می شود در آن فوتبال یک سمبل ملی است. مسابقات در 11 شهر برگزار می شود که نشان از گستردگی برزیل دارد. امسال تیم های رقیب و قوی در برزیل حضور خواهند داشت. این لحظه تاریخی است.



برزیل قهرمان می شود




سفیر برزیل در پاسخ به این سوال که امسال فکر می کنید چه کشوری قهرمان جام جهانی می شود، ابتدا لبخندی می زند و بعد با اطمینان و با شور و حرارت اعلام کرد: البته که برزیل قهرمان می شود. برزیل یکی از کاندیداهای قوی برای قهرمانی است.



من نمی دانم که آقای روحانی فوتبال دوست دارند یا نه اما اگر بخواهند به برزیل بیایند، ما استقبال می کنیم




وی درباره احتمال حضور حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم افتتاحیه جام جهانی گفت:سفارت هنوز دعوتنامهای در این باره دریافت نکردم فکر میکنم که دولت برزیل هنوز در این باره تصمیمی نگرفته است اما همانند جام جهانی های گذشته رهبران و روسای جمهور کشورها می توانند برای تماشای بازی تیم کشورشان از نزدیک به برزیل سفر کنند. من نمیدانم که آقای روحانی فوتبال دوست دارند یا نه اما اگر بخواهند بیایند، برزیل استقبال می کند.



انتهای پیام



کد N23895

وبگردی