آفتاب

عفو بین‌الملل یک گروه مخالف در سوریه را به نقض حقوق بشر متهم کرد

عفو بین‌الملل یک گروه مخالف در سوریه را به نقض حقوق بشر متهم کرد

عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد: گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی در عراق و شام» در شمال سوریه مرتکب شکنجه، آزار و اذیت و کشتارهای غیرقانونی در زندان‌های مخفی در این منطقه شده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد: گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی در عراق و شام» در شمال سوریه مرتکب شکنجه، آزار و اذیت و کشتارهای غیرقانونی در زندان‌های مخفی در این منطقه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که گروه مسلح و تندروی «دولت اسلامی در عراق و شام» (ISIS) در هفت زندان مخفی‌اش در شمال سوریه مرتکب شکنجه، بدرفتاری‌ و کشتارهای غیرقانونی شده است.

فیلیپ لوتر سرپرست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، اظهار کرد: افرادی که به دست این گروه ربوده و زندانی شده‌اند شامل کودکانی هستند که در سنین بسیار پایین و حتی زیر 10 سال قرار دارند که در شرایط بسیار سخت و غیرانسانی و در کنار بزرگسالان به سر می‌برند.

زندانیان سابق این مراکز مخفیانه فاش کردند که یا خود هدف شکنجه قرار گرفته و یا شاهد ضرب و شتم دیگر زندانیان به وسیله کابل‌های سیم برق، کمربندهای الکتریکی و شکنجه‌های جسمی و روانی آنها بوده‌اند.

بسیاری از این قربانیان کسانی هستند که تحت قوانین این گروه تندرو به دزدی و یا جرایمی متضاد با اسلام متهم شده‌اند. برخی دیگر نیز به مخالفت با احکام این گروه و قوانین‌شان متهم هستند. گروه نامبرده علاوه بر این به آدم‌ربایی و بازداشت اتباع خارجی همچون خبرنگاران در سوریه متهم است.

گزارش عفو بین‌الملل نشان می‌دهد کودکانی که در این زندان‌ها بوده‌اند نیز هدف ضرب و شتم با شلاق قرار می‌گیرند.

یکی از زندانیان در گفت‌وگو با عفو بین‌الملل تشریح کرد که مجبور بوده است صداهای فریاد کشیدن پسرش را در اطاق‌های مجاور تحمل کند.

فیلیپ لوتر در ادامه گفت: شلاق زدن و ضرب و شتم به ویژه اگر علیه یک کودک باشد رفتاری غیرانسانی و وحشتناک تلقی می‌شود و نقض آشکار حقوق بشر است.

وی در ادامه از این گروه خواست تا هر چه فوری به همه بدرفتاری‌های خود از جمله شلاق زدن علیه زندانیان پایان دهد.

وی همچنین از رهبران این گروه خواست تا نیروهای خود را به پایبندی به حقوق بشر ملزم کنند.

بسیاری از زندانیان سابق در هفت مرکز ذکر شده در گفت‌وگو با عفو بین‌الملل توضیح دادند که توسط مردانی مسلح با صورت‌های پوشانده شده دستگیر و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند که بازداشت برخی از آنها تا دو ماه به طول انجامیده است. بعضی از آنها حتی بعد از رهایی نیز نتوانستند مکان حبس‌شان را بیایند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، این سازمان از جامعه بین‌الملل خواست تا هرگونه حمایت و ارسال تجهیزات نظامی و سلاح به گروه مذکور و دیگر شورشیان مسلح در سوریه که مرتکب جرایم جنگی و موارد متعدد نقض حقوق بشر می‌شوند را متوقف کنند و برای پایان این وضعیت اقدامات لازم را به عمل آورند.

این سازمان در پایان از ترکیه خواست تا مانع از عبور سلاح از خاک کشورش به سوریه و رسیدن آن به دست گروه‌های مخالف شود. همچنین از کشورهای عربی حامی مخالفان سوریه خواست که به هرگونه پشتیبانی و ارسال سلاح به گروه تروریستی فوق‌الذکر و دیگر مخالفان پایان دهند.

انتهای پیام

کد N23695

وبگردی