آفتاب

از رهبران علوی ترکیه: تبعیض علیه علوی‌ها در 2013 افزایش یافت

از رهبران علوی ترکیه: تبعیض علیه علوی‌ها در 2013 افزایش یافت

به گفته یکی از رهبران علوی ترکیه، شرایط زندگی علوی‌ها در سال‌های اخیر در ترکیه رو به وخامت بوده و جهت گیری آنکارا در جنگ سوریه نیز آنها را بیشتر تهدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، علی کنان‌اوغلو، رئیس "انجمن فرهنگ علوی هوبیار سلطان" گفت: در سال 2013، دولت گاهی علوی‌ها را به ویژه در اعتراضات پارک گزی به ارتباط با علوی‌های سوریه متهم می‌کرد و می‌گفت آنها می‌خواهند در ترکیه جنگ به راه بیاندازند. اما تحقیقات ما نشان داد که چنین رابطه‌ای وجود ندارد. حتی یک نماینده حزب عدالت و توسعه گفته بود که جمخانه‌ها (عبادتگاه‌های علوی‌های ترکیه) محل پرورش تروریسم هستند.

کنان‌اوغلو عنوان کرد: جبهه‌گیری حزب حاکم عدالت و توسعه در جنگ سوریه به ضرر علوی‌ها تمام شد. ما پیش از جنگ نمی‌دانستیم که اسد یک علوی بوده است. اما رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که علویهای سوریه دست به قتل عام مردم سوریه زده‌اند.

وی گفت که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ارتباطی با علوی‌ها ندارد و دولت ترکیه دستاویزی دروغین برای جبهه گیری در این جنگ مطرح کرد.

کنان‌اوغلو گفت که خانه‌های بسیاری از علویها در ترکیه با رنگ قرمز علامت گذاری شده است و این نشانه خوبی نیست.

وی همچنین گفت: این ایده به جامعه ترکیه منتقل شده است که علویها خطرناکند و نباید به آنها امتیازات دیگران را داد.

کنان اوغلو اظهار داشت که از زمان تبدیل ترکیه به جمهوری، مشکلاتی برای علوی‌ها به وجود آمد اما بزرگترین مشکل فعلی علوی‌ها نداشتن کار است.

وی با اشاره به اینکه حزب عدالت و توسعه نشست‌های زیادی را برای حل مشکلات علوی‌ها ترتیب داده بود، گفت: من در این نشست‌ها شرکت کرده و گفتم که حل مشکل کردهای ترکیه بسیار ساده‌تر از مشکل علویهاست زیرا دولت ترکیه در زمینه تفاوت قومی راحت تر از تفاوت دینی برخورد می‌کند.

وی گفت: یکی از دلایل شکست گفتگوهای دولت و علویها این بود که با وجود تلاش زیاد، نظر مدیریت امور مذهبی (دیانت) نسبت به اینکه جمخانه‌ها نمی‌توانند به عنوان یک عبادتگاه در اسلام پذیرفته شوند، قطعی و تغییر ناپذیر بود.

کنان اوغلو با اشاره به بسته اصلاحات دولت ترکیه گفت: اردوغان متعهد شده بود که مشکلات علویها را حل کند اما این بسته به هیچ یک از مشکلات عملی آنها رسیدگی نمی‌کند.

کنان اوغلو اشاره کرد که دولت دیگر با آنها همکاری نکرده و با برخی از سازمانهای علوی منفعل که تحت حمایت خود آنها قرار دارد، کار می‌کند. در واقع دولت می‌خواهد علویهای خود را به وجود آورد.

وی در خصوص کتابهای آموزشی دینی ترکیه گفت: آموزش آموزه‌های علویها در کتاب‌های دینی مدارس ترکیه بسیار کم است و در همان میزان اندک نیز اشتباهاتی وجود دارد.

کنان اوغلو همچنین اظهار داشت: جالب است که حزب عدالت و توسعه به همان روشی که خود قربانی فشار حکومت پیشین شد، دیگر مذاهب را قربانی سنی گرایی خود می‌کند.

وی در نهایت گفت که علویها خواستار آزادی دین و عقیده‌اند و اگر به چنین چیزی برسند، علاوه بر جامعه علوی،‌همه نفع خواهند برد.

انهای پیام

کد N23635

وبگردی