آفتاب

هشدار آمریکا به افغانستان در مورد عدم امضای توافقنامه امنیتی

هشدار آمریکا به افغانستان در مورد عدم امضای توافقنامه امنیتی

مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که اگر رئیس‌جمهوری افغانستان در امضای قرارداد امنیتی‌ای که به نیروهای خارجی اجازه می‌دهد تا پس از 2014 در این کشور باقی بمانند، ناکام بماند، احتمال وقوع فاجعه در افغانستان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته پایگاه اینترنتی اکونومیک تایمز، مقامات آمریکایی در این خصوص گفت: اگر یک قرارداد امنیتی امضا نشود و نیروهای آمریکایی به کلی خارج شوند، ممکن است طالبان به صحنه بازگردد، القاعده پناهگاه‌های امن خود را دوباره در این کشور به دست آورد و نیروهای افغان دچار کمبود بودجه شدند.

در صورتی که اگر بخشی از نیروی آمریکایی حدود هشت هزار نفر در این کشور باقی بمانند، سربازهای افغان را آموزش داده، به آن‌ها کمک می‌کنند و به تعقیب شبه نظامیان خطرناک می‌پردازند.

اما حتی اگر دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همه 43 هزار نیروی خود را تا یک سال آینده از افغانستان خارج کند، باز هم راهکارهای امنیتی مفیدی را باقی خواهد گذاشت.

هر چند که مقامات آمریکایی چیزی از این طرح‌ها نگفته‌اند اما ممکن است که در ابعاد کوچکتر از نیروهای محلی افغان حمایت کنند، نیروهای ویژه آمریکایی ماموریت‌هایی را انجام دهند و از حملات پهپادها برای مقابله با القاعده استفاده کنند.

برای درک راهکارهایی که ممکن است کاخ سفید پس از خروج از افغانستان به کار بگیرد، می‌توان به فعالیت در کشورهایی همچون لیبی، عراق و سومالی نگاه کرد.

انتهای پیام

کد N23634

وبگردی