آفتاب

مشاور امنیت ملی آمریکا:اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران در صورت نقض توافق امکان‌پذیر است

مشاور امنیت ملی آمریکا:اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران در صورت نقض توافق امکان‌پذیر است

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که اگر ایران پس از رسیدن به توافق برای آنچه وی توقف برنامه هسته‌یی‌اش خواند برای ساخت سلاح هسته‌یی تلاش کند، آمریکا و متحدانش راه‌هایی برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با برنامه «60 دقیقه» شبکه خبری فی‌بی‌اس، این دیدگاه را که تحریم‌های اقتصادی علیه تهران پس از اینکه لغو شوند به دشواری می‌توانند مجددا اعمال شوند رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رایس گفت که هرگونه قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل که توافق نهایی با ایران را در بر خواهد داشت، می‌تواند محرک‌هایی داشته باشد تا اگر ایران توافق نهایی را نقض کرد، به طور خودکار تحریم‌ها را مجددا اعمال کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما توافقی را که بر اساس آن نتوانیم ببینیم آنها دقیقا چه کار می‌کنند نخواهیم پذیرفت و اگر مچ‌شان را گرفتیم اطمینان حاصل می‌کنیم که فشار مجدد به آنها اعمال شود.

رایس گفت که مکانیزم چنین «محرک‌های خودکاری» هنوز نهایی نشده است و کشورها با هرگونه توافقی فراتر از توافق موقتی فعلی چندین ماه فاصله دارند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما هنوز قطعنامه را طراحی نکرده‌ایم. ولی این چیزی است که قابل اجرا است.

این مقام آمریکایی با بی‌توجهی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی‌اش، گفت که آمریکا نمی‌خواهد ایران در موقعیتی قرار بگیرد که پنهانی برای تولید سلاح تلاش کند.

مشاور امنیت ملی اوباما گفت که هنوز مشخص نیست ایران به اندازه کافی از تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفتی و سایر صنایعش آسیب دیده است تا اهداف هسته‌یی‌اش را «به شکل قابل راستی آزمایی» کنار بگذارد یا خیر.

رایس گفت که ما نمی‌دانیم ولی نیمه دیگر جواب این است که به آزمودن این پیشنهاد علاقه‌مندیم.

دولت اوباما از کنگره خواسته است که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال نکنند، در حالیکه برخی از قانونگذاران آمریکایی خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هستند.

انتهای پیام

کد N23584

وبگردی