آفتاب

عریقات: مخالف تمدید مذاکرات با اسرائیل هستیم

عریقات: مخالف تمدید مذاکرات با اسرائیل هستیم

مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در روند صلح با رژیم صهیونیستی با بیان اینکه فلسطین تمدید مهلت مذاکرات و یا معاهده اسلو 2 را نمی‌پذیرد اعلام کرد، مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین در روند صلح با رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اظهار کرد: مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل که در اواخر ژوئیه گذشته از سر گرفته، متوقف شده است و مذاکراتی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، میان فلسطین و آمریکا از یک سو و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر بوده و هدف آن تحقق صلح نهایی است.

وی تاکید کرد : هیچ چارچوب جدیدی برای مذاکرات پذیرفته نمی‌شود. فلسطین درصدد دستیابی به توافق صلح تا پایان آوریل آتی است و تشکیلات خودگردان فلسطین تحت هیچ شرایطی تمدید دوره مذاکرات را نمی‌پذیرد.ما نمی‌توانیم تمدید مذاکرات یا توافق مرحله‌ای را قبول کنیم و در تلاش هستیم در خصوص تمام مسائل ظرف 9 ماه توافق حاصل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مراحل انتقالی پایان یافته است و باید توافق صلح فراگیر پیرامون قدس، مرزها، شهرک‌سازی‌ها، آوارگان، امنیت و آزادی تمام اسیران صورت گیرد.

مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: اسرائیل با شهرک‌سازی‌ها، ترورها و اقدامات خود فرصت‌ها برای تحقق صلح را از بین می‌برد. هیچ اقدامی در راستای امضای معاهده جدید صورت نمی‌گیرد ما با طرف آمریکایی توافق کردیم تا به توافق گسترده‌ای در خصوص تمام مسائل دست یابیم. مواضع ما در قبال تمام این مسائل مشخص است اما آمریکا تاکنون هیچ پیشنهاد و نظر مکتوبی ارائه نداده است که دامنه شکاف موجود میان فلسطین و اسرائیل را محدودتر کند.

صائب عریقات در خصوص درخواست‌های فلسطینیان برای توقف مذاکرات در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی عنوان داشت: استعفای من و محمد اشتیه، از مذاکره کنندگان فلسطینی هم‌چنان بر روی میز محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد و مدت‌هاست که مذاکرات با اسرائیل صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: ما این حق را داریم که به 63 سازمان بین‌المللی از جمله در ژنو، وین و دادگاه کیفری بین‌المللی بپیوندیم. ما تمام مدارک را برای پیوستن به این سازمان‌ها آماده کرده‌ایم و طرفی که از دادگاه کیفری بین‌المللی می‌هراسد باید از جنایت‌های جنگی‌اش دست بکشد.

این مقام فلسطینی گفت: پس از این که فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل پذیرفته شد شرایط کاملا فرق کرد. عضویت فلسطین در سازمان ملل این حق را به ما داد تا جهت محاکمه اسرائیل به سازمان‌های بین‌الملل بپیوندیم.

صائب عریقات در خصوص مساله آشتی میان دو جنبش فتح و حماس و طرح‌های آتی در این زمینه تصریح کرد: من بر این باور هستم که از طریق تحقق وحدت ملی و پایان دادن به دو دستگی‌ها می‌توان با چالش‌های آتی مقابله کرد اما من از طرح‌های آتی در این زمینه اطلاعی ندارم.

انتهای پیام

کد N23473

وبگردی