آفتاب

تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص حوادث بعد از برکناری مرسی

تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص حوادث بعد از برکناری مرسی

در حالی که رئیس جمهوری موقت مصر با صدور حکمی دستور تشکیل کمیته حقیقت یاب را در خصوص حوادث 30 ژوئن که به برکناری مرسی انجامید صادر کرد، "ائتلاف حمایت از مشروعیت" از مردم مصر خواست تا فردا (سه شنبه) در تظاهراتی با شعار "قضات کودتا باید سرنگون شوند" شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر تاکید کرد که این کمیته فعالیت خود را هرچه سریعتر آغاز خواهد کرد و گزارشی را به رئیس جمهور برای اتخاذ اقداماتی در این خصوص ارائه می‌کند.

از سوی دیگر دادگاه مصر روز یکشنبه احمد ماهر، موسس جنبش "جوانان 6 آوریل" و احمد دومه و محمد عادل از فعالان مصری را به اتهام شرکت در تظاهرات بدون مجوز و حمله به نیروهای پلیس و تخریب املاک عمومی و خصوصی به سه سال حبس و پرداخت غرامت محکوم کرد.

جنبش "جوانان 6 آوریل" نیز در واکنش به اقدام این دادگاه اعلام کرد که حمایت خود را از نقشه راه دولت کنونی به حالت تعلیق در می‌آورد.

عمرو علی، هماهنگ کننده این جنبش گفت: این نقشه راه شامل اقداماتی برای تحقق عدالت در دوره انتقالی بود اما اقدامات نظامی دولت کنونی تنها در انتقام‌جویی از شخصیت‌های انقلابی و فعالان خلاصه می‌شود. نقشه راه از مسیر خود منحرف شده است و به خاطر اقدامات سرکوبگرانه نظام هیچ ارزشی ندارد. ما اعلام می‌کنیم که نقشه راه دیگر هیچ فایده‌ای ندارد و اقدامات مقامات کنونی تنها کودتایی علیه انقلاب 25 ژانویه و تمامی اهداف آن است.

"ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت" نیز در بیانیه‌ای از تمامی مردم مصر خواست تا فردا (سه شنبه) در تظاهراتی با عنوان "قضات کودتا باید سرنگون شوند" شرکت کنند.

در این بیانیه آمده است که مسئولان مصری دستورات و حکم‌هایی انتقام‌جویانه صادر کرده و نقض‌هایی که در داخل زندان‌ها اتفاق می‌افتد را نادیده می‌گیرند.

این ائتلاف اعلام کرد که برای حفظ امنیت به صورت مسالمت آمیز تظاهرات خواهند کرد.

دانشجویان دانشگاه‌های مصر نیز روز یکشنبه با برگزاری تظاهرات در دانشگاه القاهره و الازهر "کودتای نظامی" مصر را محکوم کردند.

جنبش "دانشجویان علیه کودتا" بیانیه‌ای صادر کرد که در آن بر چند مساله تاکید شده است: اول قصاص قاتلان دانشجویان کشته شده در تظاهرات، دوم آزادی تمامی دانشجویان بازداشت شده، سوم استعفای وزیر آموزش عالی و چهارم پایان دادن به تمامی اقدامات ظالمانه علیه دانشجویان و لغو تمامی بندها و قوانین علیه تظاهرات دانشجویی در داخل دانشگاه‌ها.

در همین راستا اخوان المسلمین مصر نیز در بیانیه‌ای خطاب به "ارتش شریف" این کشور از آن‌ها خواست تا از تمامی جنایت‌های خود علیه شهروندان مصری "توبه" و از مردم این کشور عذرخواهی کنند تا مصر بتواند اراده و حاکمیت و مشروعیت خود را باز یابد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ارتش در خدمت تمامی مردم است نه فقط یک حزب خاص برای همین ارتش از سیاست کناره گیری کرده و آن را به مردم و اهل آن واگذار کند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: "کودتاهای نظامی" همواره وجود داشته‌اند اما در حال حاضر و پس از انتشار معاهده‌هایی در خصوص حقوق بشر و حاکمیت ملت‌ها تمامی این کودتاها رد شده است.

انتهای پیام

کد N23470

وبگردی