آفتاب

رویترز: نتانیاهو در تلاش برای کند کردن بهبود روابط ایران و آمریکا است

رویترز: نتانیاهو در تلاش برای کند کردن بهبود روابط ایران و آمریکا است

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سعی دارد با افزایش خواسته‌های خود در زمینه توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و گروه 1+5، جلوی موج دیپلماسی بین‌المللی که در هفته‌های اخیر به ضرر وی عمل کرده است را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در ادامه این گزارش نوشت: توافق موقتی که ماه میلادی گذشته با ایران صورت گرفت خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برانگیخت و وی آن را یک اشتباه تاریخی خواند.

واکنش وی این بود که خواستار برچیدن پروژه‌های هسته‌یی ایران شود نه محدود کردن آنها.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علاوه بر آن خواستار توقف برنامه‌های موشک بالستیک ایران شد، موضوعی که در توافق موقتی 24 ژنو به آن پرداخته نشده است.

نتانیاهو علاوه بر آن گفت که مذاکره‌کنندگان باید خواستار تغییر آنچه وی «سیاست قتل عام» ایران در قبال رژیم صهیونیستی خواند، شوند و مدعی شد که این سیاست خود را با ارائه موشک به شبه نظامیان فلسطینی و لبنانی و بیانیه‌های ایران درباره نابودی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد.

رویترز در ادامه گزارشش نوشت که فهرست خواسته‌های نتانیاهو با واکنش سرد واشنگتن روبرو شده است و یک دیپلمات ارشد غربی آن را «احمقانه» توصیف کرد. ولی کارشناسان معتقدند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد به باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا اعمال فشار کند و اجازه ندهد که یخ روابط ایران و آمریکا بیش از حد و سریع آب شود.

رویترز در ادامه گزارشش نوشت که یکی از راه‌های انجام این کار این است که پیامی برای حامیان رژیم صهیونیستی در کنگره ارسال کند. سنای آمریکا درباره اینکه آیا تحریم‌های جدید علیه ایران باید تهیه و تنظیم شود یا خیر، با اوباما درگیر است.

یک مشاور پیشین نتانیاهو که خواست نامش فاش نشود، گفت که قانونگذاران آمریکایی مخاطبانی هستند که نتانیاهو روی آنها تمرکز کرده است.

وی گفت: به تاخیر انداختن اعمال تحریم‌ها توسط کنگره یک چیز است، ولی لغو تحریم‌ها تحت یک توافق نهایی با ایران یک مساله دیگر.

نتانیاهو قصد دارد به کنگره جهت بدهد و برایش اهمیتی ندارد که اوباما متوجه این موضوع شود یا خیر.

برخی مقامات در واشنگتن معتقدند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پذیرفته است که انحراف مذاکرات از مسیر اصلی‌اش غیرممکن است، به همین دلیل به تاکتیک‌های مخرب روی آورده‌ است و برایش اهمیتی ندارد که این تاکتیک‌ها ممکن است در دولت اوباما از محبوبیتی برخوردار نباشند.

یک مقام رژیم صهیونیستی که اطلاع دقیقی از مشورت‌های اخیر کاخ سفید بین کارشناسان آمریکایی و صهیونیستی درباره ایران دارد، در این باره گفت: فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها از اظهارات نتانیاهو در این برهه حساس زمانی راضی باشند.

دولت آمریکا تعامل با دولت نسبتا میانه‌رو و جدید ایران را فرصتی برای کاهش تنش‌هایی می‌داند که بیش از سه دهه جریان داشته است.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره تلاش نتانیاهو برای گسترده کردن مذاکرات ژنو، گفت که گفت‌وگوها منحصرا روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز هستند.

وی با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم مدعی شد: لازم است که به این نکته اشاره شود که پیشرفت در زمینه موضوع هسته‌ای تغییری در عزم ما برای کاهش حمایت ایران از تروریسم، تهدید دوستان و شرکایمان و نقض حقوق بشر نخواهد داد.

کارشناسان مستقل شک دارند که ایران با محدود کردن فناوری‌های موشکی‌اش که آن را برای برنامه فضایی غیرنظامی خود حیاتی می‌داند، موافقت کند.

ایزاک بن اسرائیل یک کارشناس هوافضا و طراح پیشین تسلیحات استراتژیک در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفت که محدودیتی که نتانیاهو در زمینه موشک‌های بالستیک ایران خواستار آن است، بیش از حد بالاست.

وی گفت که موشک‌های بالستیک ایران مطابق با برنامه فضایی ایران توسعه می‌یابند و پیش‌بینی کرد که ایرانیان هرگونه اقدامی علیه زرادخانه موشکی‌شان را تلاش برای تضعیف تلاش‌های علمی و ملی‌شان تلقی کنند.

وی گفت: آنها موشک‌های فضایی‌شان را کنار نخواهند گذاشت. این اتفاق هرگز نمی‌افتد.

یک دیپلمات غربی عالیرتبه گفت: نتانیاهو «درخواست‌های احمقانه افراطی» مطرح می‌کند که حتی افراد خودش هم می‌دانند قابل تحقق نیست.

انتهای پیام

کد N23444

وبگردی