آفتاب
اقلیت‌های دینی در ایران به روایت نمایندگان‌شان در مجلس/4/

خانلری: برخورد مسئولان ناآگاه، در اقلیت‌های دینی احساس تبعیض ایجاد می‌کند

خانلری: برخورد مسئولان ناآگاه، در اقلیت‌های دینی احساس تبعیض ایجاد می‌کند

نماینده ارامنه شمال در مجلس، «نسل‌کشی ارامنه» را با وجود گذشت یک قرن، از مهمترین دغدغه‌های ارامنه در ایران می‌داند و می‌گوید که یکی از مطالبات این اقلیت‌های مذهبی در ایران از نمایندگانشان در مجلس، تلاش برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه است؛ چراکه به گفته او «انکار نسل‌کشی، زمینه را برای نسل‌کشی‌های جدید فراهم می‌کند».

نماینده ارامنه شمال در مجلس، «نسل‌کشی ارامنه» را با وجود گذشت یک قرن، از مهمترین دغدغه‌های ارامنه در ایران می‌داند و می‌گوید که یکی از مطالبات این اقلیت‌های مذهبی در ایران از نمایندگانشان در مجلس، تلاش برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه است؛ چراکه به گفته او «انکار نسل‌کشی، زمینه را برای نسل‌کشی‌های جدید فراهم می‌کند».

او در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایسنا با اشاره به اختلاف نظر ارامنه با کلیساهای خانگی و فرقه‌های مذهبی غیر ارمنی در مورد تبشیر و تبلیغ مسیحیت نیز می‌گوید: «ما تنها مکلف به تبلیغ خداشناسی به افرادی هستیم که کافرند و خدا را نمی‌شناسند، بر همین اساس از نظر ما مسلمانان خداپرست هستند و دلیلی برای تبشیر آ‌نان وجود ندارد.»

کارن خانلری که مدرک دکترای مهندسی عمران سازه خود را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده، چندین سال است که عضو هیئت علمی این دانشگاه است، او بعد از ورود به مجلس نهم به عنوان نماینده ارامنه تهران و شمال، به عضویت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درآمد.

نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، اظهار کرد: اشتباهی که معمولا در کشور ما وجود دارد این است که لفظ ارمنی را با مسیحی اشتباه می‌کنند و آن را مترادف می‌دانند در حالی که این طور نیست، ارامنه یک ملت قدیمی هستند که پیش از مسیحیت هم بودند و اتفاقا از لحاظ تاریخی قرابت زیادی با ملت ایران دارند، مردم ایران و ارمنستان از گذشته با یکدیگر همجوار بوده و قدمت چهار هزار ساله داشتند و به دلیل قرابت جغرافیایی ، از لحاظ فرهنگی آداب و رسوم و حتی دین ، مبانی مشترک داشتند.

100هزار نفر در ایران پیرو کلیسای حواری ارمنستان هستند

وی با بیان این که ارامنه از قدیمی‌ترین اقوام مسیحی جهان هستند گفت: امروز جمعیت کل ارامنه جهان با احتساب جمعیت ارمنستان فعلی از 13 یا 14 میلیون نفر فراتر نمی‌رود و در ایران هم حدود 100 هزار نفر پیرو کلیسای حواری ارمنستان هستند، کلیسای ارامنه جزء خانواده ارتدکس محسوب می‌شود ولی کلیسای مستقلی بوده است، کلیسای کاتولیک در تمام دنیا یک مقررات و دیسیپلین مشخص است و رئیس دینی‌شان هم پاپ است که واتیکان محل استقرار اوست، ما از این دیدگاه پاپ را قبول نمی‌کنیم اما به هر حال مسیحی هستیم.

خانلری ادامه داد: کلیسای ارمنی یک کلیسای ملی است و فقط مختص ارامنه است از این دیدگاه یک فرد غیر ارمنی نمی‌تواند عضو کلیسای ارمنی باشد، البته می‌تواند دینش را تغییر دهد ولی نه در کلیسای ما چون مسیحیتی که در کلیسای ما وجود دارد مختص قوم ارمنی است.

فعالیت کلیساهای غیرقانونی را مردود می‌دانیم

این نماینده مجلس با اشاره به فعالیت برخی کلیساهای غیر قانونی در کشور اظهار کرد: ما با آنها مساله داریم زیرا آنها به تبشیر و تبلیغ می‌پردازند در حالی که از دیدگاه کلیسای حواری این کار مردود است، آنها معتقد به این هستند که غیر ارامنه و مثلا مسلمانان را تبشیر کنند، کلیسای پروتستان می‌گوید باید به هر کسی بشارت عیسی مسیح را داد اما در کلیسای ما چنین اعتقادی وجود ندارد، ما مکلف به تبلیغ خدا شناسی به افرادی هستیم که کافرند و خدا را نمی‌شناسند و معتقدیم هر فردی که خدا رامی‌شناسد نیازی نیست که تبلیغ خدا پرستی به او صورت گیرد.

با کلیساهای خانگی اختلاف نظر داریم

وی تصریح کرد: از نظر ما مسلمانان خداپرست هستند و دلیلی برای تبشیر آ‌نان وجود ندارد در حالی که کلیسای پروتستان و حتی زمانی کلیسای کاتولیک این تکلیف را داشت که افراد غیر کاتولیک را هم تبشیر کنند، مثلا آنها روی ارامنه تبلیغ می‌کردند که آنها پروتستانی بشوند، ما همیشه با این کلیساهای خانگی و فرق مذهبی غیر ارمنی از این حیث اختلاف نظر داشته‌ایم.

نسل‌کشی ارامنه از مهم‌ترین دغدغه‌های ارامنه در ایران است

نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین مسائل جامعه ارامنه را نسل کشی حدود 100 سال گذشته ارامنه در دولت عثمانی عنوان و خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه چیزی در مورد این ویژگی خاص جامعه‌ی ارمنی گفته نمی‌شود، این در حالی است که هر ارمنی که در جامعه ایران زندگی می‌کند یکی از مهمترین دغدغه‌هایش بحث نسل کشی است، قوم ارمنی وضعیت امروز خود از گستردگی جهانی و پراکندگی در 70-80 کشور و همچنین کوچک شدن جمعیت و به میزان یک دهم رسیدن کشور ارمنستان را از عواقب این نسل کشی می‌داند.

خانلری با بیان این که ارامنه ایران هم از نسل کشی 100 سال گذشته ارامنه در ترکیه امروز متاثر بودند یاد آور شد: حدود 40 درصد ارامنه ایران از بازماندگان آن نسل کشی هستند و در اثر مهاجرت به ایران آمدند، ایران یکی از کشورهایی بود که میزبان ارامنه قرار گرفت و بر اساس آموزه‌های شیعی و فرهنگ ایرانی در آن زمان این پدیده از سوی ایرانیان محکوم شد، ایرانی‌ها با ارامنه همدردی کردند و پذیرای آنها شدند، در حالی که در کشورهای اسلامی دیگر این گونه نبود و کشورهای معدودی این کار را کردند.

بازماندگان نسل‌کشی ارامنه در کشورهای شیعه مستقر شدند

خانلری

وی اضافه کرد: در آن دوران از جمعیت 2 میلیون و 600 نفری ارامنه ارمنستان غربی که درسیطره عثمانی بود یک و نیم میلیون نفر امحای فیزیکی شدند و 800 هزار نفر هم ناچار به مهاجرت اجباری از عثمانی شدند تعداد زیادی از آنها به سمت اروپا و آمریکا رفتند اما در خاورمیانه تنها کشورهایی که میزبان آنها شدند کشورهای مسلمانی بودند که مذهب شیعه داشتند و این از نظر ما تصادفی نیست، مثلا در ایران، سوریه و جنوب عراق که هر سه مذهب تشیع دارند تعداد زیادی از مهاجرین ارمنی مستقر شدند.

نماینده ارامنه شمال، مراسم 24 آوریل سالروز نسل کشی ارامنه را بزرگترین اجتماع جامعه ارامنه عنوان و خاطر نشان کرد: شاید حتی در مراسم عید پاک و یا کریسمس شاهد این گستردگی جمعیت نباشیم.

خانلری ادامه داد: سعی ما نمایندگان ارامنه در مجلس این است که در فضای مقننه، راه حل تقنینی برای توجه بیشتر به واقعه‌ی نسل کشی پیدا کنیم، از جمله از مرکز پژوهش‌های مجلس خواسته‌ایم مطالعه‌ای در این باره ترتیب دهند که نسل کشی و نژاد کشی چه زمینه‌ی حقوقی می‌تواند داشته باشد، در برخی از کشورها قوانینی برای منع این پدیده‌های شوم تاریخی وضع شده و قوانین بازدارنه‌ای است که اگر کسانی علیه یک نسل کشی مشخص صحبت کنند مجازات قانونی می‌شوند مثلا در فرانسه قانونی وجود دارد که اگر یک تاریخ شناس یا فعال سیاسی نسل کشی ارامنه را انکار کند طبق قانون دادگاهی می‌شود.

انکار نسل کشی، زمینه را برای نسل‌کشی های جدید فراهم می‌کند

وی یاد آور شد: هدف ما این است که نسل کشی ارامنه نه تنها انکار نشود بلکه به رسمیت شناخته شود، زیرا ما معتقدیم انکار نسل کشی، زمینه را برای نسل‌کشی های جدید فراهم می‌کند، مثلا علی ‌رغم این که نسل کشی ارامنه در دولت عثمانی اتفاق افتاده اما در ترکیه امروز هم همچنان این واقعه انکار می‌شود، ما شاهد این هستیم که بعد از آن نسل‌کشی کرد‌ها و علوی‌ها و یونانی‌ها و آشوری‌ها در این کشور اتفاق افتاد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه از آغاز دوران انقلاب اسلامی در ایران نظرات مثبتی در این‌باره وجود داشته است از جمله امام خمینی (ره) این واقعه را محکوم کرده، آقای خاتمی در زمان ریاست جمهوری‌اش در یک سفر رسمی به ارمنستان از بنای یاد بود، نسل کشی ارامنه دیدن کرد؛ آقای احمدی‌نژاد این واقعه را در طول دوران ریاست جمهوری‌اش دو بار محکوم کرد بنابراین مسئولین جمهوری اسلامی همیشه این همدردی را با جامعه ارمنی داشتند و ما امیدواریم در صدمین سالگرد هم شاهد همدردی گسترده‌تری باشیم.

خانلری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اظهار کرد: 98 تا 99 درصد جامعه‌ی ارمنی تابع کلیسای حواری هستند و تنها 1 تا 2 درصد ارامنه مذهب کاتولیک یا پروتستان را دارند که آنها هم در انتخابات مجلس به نمایندگان ارامنه رای می‌دهند و مسائلشان را به ما به عنوان مدافع حقوقشان در مجلس مطرح می‌کنند، در واقع با وجود این که ارامنه کاتولیک و پروتستان به لحاظ درصدی خیلی کم هستند اما در رای‌گیری‌ها مشارکت می‌کنند و از ما هم مطالباتی دارند، بنابراین نمایندگان ارامنه در مجلس نه تنها نماینده کلیسای حواری هستند بلکه نمایندگی کلیسای کاتولیک ارامنه را هم به عهده دارند.

مراجعین مسلمان هم دارم

وی با بیان این که مراجعان وی تنها به ارامنه محدود نمی‌شود اضافه کرد: من مراجعین مسلمان هم دارم و برخی افراد به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند که مثلا نمی‌توانند نماینده‌های تهران را پیدا کنند و مطالبشان را از من مطرح می‌کنند.

نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی درباره‌ی مطالبات موکلانش از وی گفت: اولین سوالی که عمده ‌ی مراجعه کنندگان از من می‌پرسند که شما به عنوان یک نماینده جامعه ارمنی برای شناسایی نسل کشی آرامنه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ علاوه بر این موکل ما مشکلات روزمره به ویژه در حوزه‌ی اقتصادی دارند که برای حل این مشکلات مراجعاتی به نمایندگان می‌کنند.

گزارش‌های حقوق بشری که مسیحیان ایران را تحت ستم می‌داند، واقعی نیست

خانلری احساس تبعیض را یکی از مشکلات اقلیت‌های دینی در ایران عنوان و خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در کشور ما به دلیل ساختار مذهبی و فرهنگی آن واقعا تبعیضی وجود ندارد و گزارش‌های حقوق بشری که می‌گویند مسیحیان در ایران تحت ستم هستند با واقعیت همخوان نیستند، یا لااقل این در مورد ارامنه صدق نمی‌کند. البته ممکن است تبعیضاتی در مورد مسیحیات غیر قانونی اعلام شود اما جامعه‌ی مسیحیان اعم از ارامنه و آشوریان که در قانون اساسی شناخته شده اند تحت این تبعیض‌ها قرار نمی‌گیرند. زیرا هم قانون اساسی حق شهروندی به ما داده و هم مجریان و مسئولین ممکلت با همین بینش با جامعه‌ی ما برخورد کردند و اگر هم تبعیضی بوده تبعیض مثبت بوده است.

برخورد مسوولین ناآگاه، در اقلیت‌های دینی احساس تبعیض ایجاد می‌کند

وی اضافه کرد: احساس تبعیض گاهی ناشی از تجاربی است که در گذشته‌های دور وجود داشت یا ممکن است برخورد مسئولین ناآگاه با اعتقادات شخصی و پیش داوری‌های منفی‌در مورد افراد غیر مسلمان این ذهنیت را به وجود بیاورد اما خوشبختانه این نگاه منفی در مسئولین تراز اول مملکت وجود ندارد.رهبری هم همواره با صدور فتوای مثبت درباره‌ی برادری مسلمانان و اقلیت‌های دینی شناخته شده با این ذهنیت‌ها مقابله کردند. بنابراین اگر احساس تبعیضی هم وجود دارد واقعی نیست.

حقوق اقلیت‌های دینی در همه دولت‌ها رعایت شده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره‌ی تاثیر تغییر فضای سیاسی در کشور و همچنین عرصه‌ی بین‌المللی در وضعیت اقلیت‌های دینی گفت: احترام گذاشتن و در نظر گرفتن حقوق اقلیت‌های دینی موضوعی است که خوشبختانه با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند و از زمان آقای هاشمی ، آقای خاتمی، احمدی نژاد و روحانی فارغ از این که چه کسی رئیس جمهور است حقوق اقلیت‌های دینی حفظ شده زیرا این حقوق در قانون اساسی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: اقلیت‌های دینی هم مثل تمامی هموطنان از وجود مشکلات اقتصادی و بیکاری رنج می‌برند. هر گاه سیاستی در کشور اجرا می‌شود که در جهت اعتلای مسائل اقتصادی است، طبیعتا ما هم از آن متاثر می‌شویم. مثلا همین تحریم‌ها علیه ایران از نظر ما حرکت غیر انسانی بوه و برای مجبور کردن کشور به یک سری سیاست‌هاست. اگرچه آنها می‌گویند هدف تحریم ، دولت و رژیم ایران است ولی واقعیت این است که تمام جامعه‌ی ایران با تحریم‌ها تحت فشار قرار گرفتند.

هدف غرب از اعمال تحریم، تضعیف نقش آفرینی ایران در منطقه بود

خانلری ادامه داد: هدف غربی‌ها از اعمال تحریم تضعیف ایران و تضعیف نقش آفرینی آن در منطقه بوده است، همه می‌دانند که دستیابی به انرژی هسته‌یی حق طبیعی هر ملتی است، مذاکرات ایران با کشورهای غربی هم از این بابت خوشحال کننده است که شاید باعث حذف تحریم‌ها و بازگشتن برخی مسائل به مسیر طبیعی خود شود. ما خوشحالیم که جایگاه ایران و چهره‌ای که از ایران تا چند وقت پیش نشان داده بودند در حال دگرگونی است متاسفانه چهره‌ی بدی از کشور ما وجود داشت و ایران را به عنوان یک کشور تروریست معرفی کرده بودند.

دیدگاه تشیع متضاد با تروریسم است

نماینده ارامنه شمال در مجلس تصریح کرد من به نوبه‌ی خود بارها با دیپلماتهای خارجی و خبرنگاران خارجی صحبت کرده و همیشه سعی کردم به آنها بقبولانم که دیدگاه تشیع کاملا متضاد با تروریسم است و ایران با داشتن اسلام ناب محمدی نمی‌تواند یک دیدگاه تروریستی داشته باشد اما متاسفانه این شبهات در بین غربی‌ها وجود دارد و دلیلش هم این است که ایران تنها کشوری است که رسما در مقابل استکبار جهانی کرنش نکرده است.

وی در ادامه به دو سفر خود به فرانسه و ایتالیا در سال جاری اشاره کرد و افزود: یکی از این سفرها خرداد امسال برای شرکت در اجلاس یونسکو بود و یک ماه بعد نشست دیگری در واتیکان برگزار شد، بین این دو سفر انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و تفاوت در نحوه‌ی برخوردها را به وضوح احساس کردم؛ آنها انتخابات ایران را انتخابات پاکی می‌دانستند و نتایج انتخابات برایشان مهم بود، این نشان دهنده‌ی وجهه‌ای است که در اثر انتخابات اخیر ازایران در عرصه‌ی بین‌المللی ایجاد شده و ما امیدواریم روز به روز چهره‌ی بهتری از ایران به نمایش گذاشته شود تا ذهنیت منفی که از ما ساخته بودند از بین برود.

نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس از جناح‌بندی‌های موجود به دورند

خانلری درباره‌ی رویکرد سیاسی نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس نیز گفت: به هر حال هر کس یک سمت و سوی ایدئولوژیک و سیاسی دارد اما ما نمایندگان اقلیت‌های دینی از جناح‌بندی‌های موجود کاملا به دور هستیم، اگرچه ممکن است بسته به طرح‌هایی که مطرح می‌شود رای مثبت یا منفی درباره‌ی آنها داشته باشیم، ضمن این که به نظر من جناح‌بندی که در حال حاضر در مجلس نهم وجود دارد بیانگر گرایش‌های سیاسی موجود در جامعه نیست.

وی در پایان تاکید کرد: نمایندگان اقلیت‌های دینی در بسیاری از تحرکات سیاسی خصوصا تحرکاتی که در پشتیبانی از سیاست کلان نظام و منافع ملی است نقش دارند اما در مورد طرح‌ها و لوایح کاملا فردی رای می‌دهند.

گفت‌و‌گو از خبرنگار پارلمانی ایسنا: الهه حمیدی کیا

انتهای پیام

کد N23429

وبگردی