آفتاب

یک عضو مجمع روحانیون :نگاه امنیتی به اقلیت‌های دینی و مذهبی خطرناک است

یک عضو مجمع روحانیون :نگاه امنیتی به اقلیت‌های دینی و مذهبی خطرناک است

یک عضو مجمع روحانیون مبارز با اعتقاد بر این‌که نگاه حاکم در کشور نسبت به اقلیت‌های دینی و مذهبی امنیتی است، گفت: این نگاه خطرناک است و ممکن است که مشکلاتی را برای جامعه در آینده ایجاد کند.

یک عضو مجمع روحانیون مبارز با اعتقاد بر این‌که نگاه حاکم در کشور نسبت به اقلیت‌های دینی و مذهبی امنیتی است، گفت: این نگاه خطرناک است و ممکن است که مشکلاتی را برای جامعه در آینده ایجاد کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که در یک جامعه‌ای که در صدد است روح مشارکت و همدلی در آن حاکم باشد باید حقوق همه افراد فارغ از نگاه‌ها، نگرش‌ها و جنبه‌های اعتقادی آنها به عنوان شهروند مورد توجه و احترام قرار بگیرد، گفت: هر فردی دارای کرامت و ارزش است و باید این کرامت و ارزش حفظ شود.

مقدم با بیان این‌که حاکمان در ارتباط با افراد جامعه باید به گونه‌ای رفتار کنند، که هر فرد در خود این احساس را داشته باشد که با او برخورد انسانی صورت می‌گیرد و کرامت و حقوق آن حفظ می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه در کشورمان نگاه حاکم نسبت به اقلیت‌های دینی و مذهبی امنیتی است و این نگاه خطرناکی است که ممکن است در آینده مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که ملاک ما در عرصه سیاست قانون اساسی است و در قانون اساسی بر حقوق برابر همه ایرانیان بدون درنظر گرفتن مسائل قومیتی، دینی و مذهبی تاکید شده است گفت: وقتی در قانون اساسی ما چنین موضوعی به صراحت بیان شده است، این به این معناست که اقلیت‌های قومی و مذهبی باید در عرصه‌های مختلف در کشور حضوری فعال داشته باشند. همانطور که در جریان انتخابات و در پای صندوق‌های رأی تصمیم‌گیری آنها منجر به تصمیم‌سازی می‌شود در دیگر عرصه‌ها نیز باید اینگونه باشد.

وی با انتقاد از محدودیت‌هایی که در ارتباط با حضور اقلیت‌ها در ارتباط با پست‌ها و مشاغل وجود دارد گفت: این مسأله که با روح قانون اساسی در تضاد است ناشی از نگاه امنیتی است که به اقلیت‌های مذهبی وجود دارد.

مقدم با بیان این‌که این مسأله برای یکبار و همیشه در جمهوری اسلامی ایران حل شود، تصریح کرد: اقلیت‌های مذهبی وقتی که احساس کنند که برای آنها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جایگاهی وجود دارد این خود از خیلی از بحران‌های جلوگیری می‌کند؛ چراکه آنها خود را ایرانی می‌دانند و استعدادها و قابلیت‌های خود را برای ساختن ایران به کار می‌برند.

این عضو مجمع روحانیون مبارزه با تاکید بر این‌که قانون اساسی حق مطلب را در این زمینه ادا کرده است و اگر ما معتقد به قانونگرایی هستیم باید در چارچوب قانون اساسی در ارتباط با اقلیت‌های مذهبی رفتار و از برخوردهای امنیتی خودداری شود، ادامه داد: ما متأسفانه همیشه اقلیت‌ها را در جامعه‌مان به عنوان اقلیت می‌بینیم و مناسب است که برای درک وضعیت آنها خود را یکبار به عنوان اقلیت در جامعه دیگری درنظر بگیریم مثلا همانطور که ما دوست داریم در کشورهای اروپایی حقوق اقلیت‌های مسلمان رعایت شود و به اعتقادات آنها احترام گذاشته شود ما نیز باید در کشورمان به عقاید اقلیت‌های مذهبی احترام گذاشته و حقوقی که در متن قانون اساسی برای آنها به رسمیت شناخته شده است را رعایت کنیم.

وی گفت: ما چگونه دوست داریم که در جوامع سنی حقوق اقلیت‌های شیعی رعایت شوند در ارتباط با اهل سنت در کشور خود نیز باید اینگونه رفتار کنیم و اینگونه رفتارها و رعایت حقوق اقلیت‌ها باعث می‌شود که چهره جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی ارتقاء پیدا کند و حرف‌مان در جامعه جهانی در این ارتباط اثرگذار باشد.

انتهای پیام

کد N23427

وبگردی