آفتاب
شخصیتهای لبنانی تاکید کردند؛

لزوم تشکیل دولت بر اساس پیمان طایف و قانون اساسی/ عربستان مانع تراشی می کند

لزوم تشکیل دولت بر اساس پیمان طایف و قانون اساسی/ عربستان مانع تراشی می کند

یک عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر که متناسب با توافقنامه طایف و قانون اساسی باشد، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان، نواف الموسوی خاطر نشان کرد هدف از حملات و هجمه رسانه ای که برای ضربه زدن به موضع ما در نتیجه رویارویی ما با گروههای تکفیری در سوریه جریان دارد، سرپوش گذاشتن بر خطر تکفیری هاست.

عضو فراکسیون پارلمانی حزب الله گفت هنگامی که یکی از اعضای جریان 14 مارس می گوید این جریان خواهان مشارکت با یک عنصر اساسی از عناصر تشکیل دهنده جامعه لبنان نیست، این سخن به معنای تلاش برای معنای حذف دیگران است.

الموسوی که در یک نشست سیاسی در منطقه النفاخیه در جنوب لبنان سخن می گفت، افزود جناب دبیرکل حزب الله، به خطرات سخنانی که دیگران را نفی می کند، اشاره کرد و این موضع نشان دهنده تاکید بر همزیستی مشترک است، اما مواضع برخی طرف ها(در اشاره به جریان 14 مارس) طوری است که گویی این سخنان را نشنیده اند یا به شیوه گزینشی آن را شنیده اند و خواهان مشارکت ضروری و همزیستی مسالمت آمیز در لبنان نیستلد و همه آنها به سمت تشدید تکفیری سیاسی حرکت کرده و با سخنانی که خواهان ضرورت بازگشت به گفتگو و تفاهم بود، با تشدید تکفیر دیگران مقابله کردند.

وی در ادامه انتقاد از جریان 14 مارس به سبب واکنش نامناسب و نسنجیده به سخنان روز جمعه دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهید حسان اللقیس از فرماندهان مقاومت خاطر نشان کرد سخنان سید حسن نصرالله، سخنان سیاسی مهمی بود و مضمون و محتوای اساسی آن، دعوت به تفاهم و مشارکت و همکاری بود.

الموسوی  افزود ما از همه می خواهیم با تشکیل دولتی که متناسب با روح توافقنامه طایف و قانون اساسی باشد، لبنان را از این بحران خارج کنیم، دولتی که بر اساس توافقنامه طایف و قانون اساسی تشکیل شود، دولتی مبتنی بر عناصر و گروههای سیاسی و اجتماعی لبنان است.

از سوی دیگر در پی سخنان مهم روز جمعه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه خواستار انتخاب رئیس جمهوری لبنان در موعد مقرر شد.
جریان ملی آزاد لبنان به ریاست میشل عون هم بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر تاکید کرد.

مانع تراشی عربستان در برابر تشکیل دولت جدید

از سوی دیگر یک وزیر سابق کابینه لبنان تاکید کرد عربستان در برابر روند تشکیل دولت جدید این کشور مانع تراشی می کند.

ناصر قندیل با رد تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان تصریح کرد تصمیم جریان 14 مارس در این زمینه از سوی میشل عون رئیس جریان ملی آزاد ملی لبنان اعلام خواهد شد.

وی همچنین از مخالفت مار بشاره پطرس اسقف اعظم مسیحیان لبنان با تمدید ریاست جمهوری میشل سلیمان خبر داد.

از سوی دیگر قندیل با تاکید بر اینکه جریان 14 مارس، مستقلانه تصمیم نمی گیرد و عربستان برایش تصمیم می گیرد، تاکید کرد عربستان در برابر تشکیل دولت جدید لبنان مانع تراشی می کند، چرا که در سوریه و در منطقه خلیج فارس هم برای تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه شکست خورده است.

کد N22957

وبگردی