آفتاب

اولین دور مذاکرات درباره نقش ناتو پس از 2014/ اعلام زمان پایان جنگ افغانستان از زبان اوباما

اولین دور مذاکرات درباره نقش ناتو پس از 2014/ اعلام زمان پایان جنگ افغانستان از زبان اوباما

مذاکرات پنتاگون و ناتو با مقامات افغانی درباره توافقنامه "موقعیت نیروهای ناتو" و تاکید باراک اوباما بر پایان جنگ افغانستان در سال 2014 از جمله خبرهای مرتبط با این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه داون، مقامات پنتاگون و ناتو از مذاکرات غربیها با مقامات افغانی درباره توافقنامه "موقعیت نیروهای ناتو" خبر دادند که در آن به نقش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پس از 2014 و آموزش و همکاری با نیروهای افغانی اشاره شده است.

اولین دور مذاکرات درباره توافقنامه مذکور با حضور موریتس یوخمز، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان و رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان و ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری این کشور آغاز شد.

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو نیز ضمن استقبال از آغاز مذاکرات افغانستان و ناتو امضای این توافقنامه را منوط به امضای پیمان راهبردی واشنگتن و کابل توصیف کرد.

در همین حال باراک اوباما رئیس‌ جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری از پایان جنگ افغانستان در سال 2014 و بازگشت نیروهای غربی به وطنشان خبر داد.

توافق درباره امضای پیمان راهبردی در حالی است که برخی از هیئت های عالیرتبه مخالفت خود را با برخی از بندهای این توافق اعلام و تاکید کردند که امضای توافق امنیتی با آمریکا به ارزشهای مذهبی و ملی افغانستان آسیب می زند.

در همین حال عبدالستار مبارز یکی از اعضای لویه جرگه خواستار تاخیر در امضای پیمان راهبردی واشنگتن و کابل شد و گفت: امضای توافق امنیتی با آمریکا باعث دشمنی برخی از کشورهای منطقه با افغانستان می شود.

آمریکا در واکنش به پیش شرط جدید حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن، تدارکات نظامی، سوخت و خدمات حمایتی ارتش و پلیس افغانستان را قطع کرد، این در حالی است که سفارت آمریکا در کابل چنین گزارشی را رد کرده است.

قطع سوخت به نیروهای افغانی درحالیست که کرزای پیش شرط امضای پیمان راهبردی با واشنگتن را پایان حملات به منازل مسکونی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، ایجاد صلح و ثباتی پایدار در افغانستان و سپردن زندانیان گوانتانامو به دولت عنوان کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز چنین اقدام آمریکا را در تضاد با تعهدات قبلی این کشور و با هدف تحت فشار قرار دادن کابل برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن عنوان کرده است که در صورت امضای آن نیروهای آمریکایی می توانند حتی پس از سال آتی در این کشور باقی بمانند.

کد N22911

وبگردی