آفتاب

فشار آمریکا بر ترکیه و واکنش تند اردوغان

فشار آمریکا بر ترکیه و واکنش تند اردوغان

سفیر آمریکا در آنکارا در اظهاراتی مداخله‌جویانه یکی از دلایل مورد اتهام قرار گرفتن بانک هالک را ارتباطش با ایران اعلام کرد اما این اظهارات با واکنش شدید رجب طیب اردوغان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه استار چاپ ترکیه،‌ ریکاردونه سفیر آمریکا در آنکارا پس از عملیات گسترده پلیس ترکیه و دستگیری بیش از 60 نفر به اتهام فساد مالی، رشوه و پولشویی و بررسی حساب‌های بانک هالک با اشاره به ارتباط این بانک با ایران گفت: در گذشته ما هشدارهایی به بانک هالک داده بودیم اما آنها گوش نکردند و اکنون ما شاهد سقوط امپراطوری آنها هستیم.

همچنین وی در این باره با کلیچدار اوغلو رییس حزب جمهوری خلق از احزاب مخالف حزب حاکم درباره اتفاقات اخیر و تحت نظر قرار گرفتن فعالیت‌های بانک هالک دیدار و گفت‌وگو کرد.

این اظهارات سفیر آمریکا در آنکارا با واکنش‌های تند رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه روبه‌رو شد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر این دیپلمات آمریکایی گفت: برخی از سفرا اظهارات تحریک آمیزی بیان می‌کنند. من خطاب به آنها می‌گویم که تنها به کار خود بپردازید اگر خارج از محدوده کاری خود مداخله کنید در این صورت دولت از اختیارات خود استفاده می‌کند. ما مجبور به نگه داشتن شما در کشورمان نیستیم.

اردوغان از احتمال حضور آمریکا در پشت پرده عملیات اخیر انتقاد کرد.

وی درباره اتهامات وارده به بانک هالک گفت:‌ آنها که اعلام می‌کنند اسنادی علیه فعالیت‌های این بانک دارند افشا کنند. مشخص نیست که شماها به نام چه کسی این کارها را انجام می‌دهید؟ و با تضعیف این بانک به چه کسانی سود می‌رسانید؟ این بانک از 11 سال گذشته به این فعالیت‌ها می‌پرداخت به نظر می‌رسد این بانک دشمنان ترکیه را ترسانده است.

ریکاردونه پس از اظهارات تند رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در توییتر رسمی سفارت آمریکا در آنکارا نوشت: آمریکا به هیچ وجه در عملیات اخیر دست نداشته است. همکاری‌های دوستانه ترکیه و آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است و هیچ کس نمی‌تواند با بیان اینگونه ادعاها روابط دو کشور را بر هم زند. تمام ادعاهای مطرح شده دروغ و کذب است.

انتهای پیام

کد N22817

وبگردی