آفتاب
سالگرد ارتحال آقامجتبی تهرانی

حسینی‌بوشهری: آقامجتبی تهرانی درس اخلاق اجتهادی را در سطح مردم برگزار می‌کرد

حسینی‌بوشهری: آقامجتبی تهرانی درس اخلاق اجتهادی را در سطح مردم برگزار می‌کرد

مدیر حوزه‌های علمیه کل کشور با بیان این‌که «آیت‌الله آقامجتبی تهرانی انصافا عالمی وارسته بود» گفت: آیت‌الله آقامجتبی تهرانی در سطح مردم درس اخلاق اجتهادی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی که صبح امروز(یکشنبه) در مسجد جامع بازار تهران برگزار شد، با بیان این‌که «استعداد آدمی، بااراده بودن و مختار بودن آدمی سه عاملی است که باعث هدایت انسان در طول زندگی می‌شود» افزود: به طور مثال بیش از 60 آیه از قرآن درمورد عقل و مسائل مرتبط با آن آمده است.

وی افزود: خداوند متعال به وسیله سه چیز انسان را هدایت می‌کند که از آن جمله عقل است که در روایات ما این مورد به عنوان حجت باطنی و محور امر و نهی و نیز ثواب و عقاب در ارتباط با انسان قرار داده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کل کشور با اشاره به این‌که «خدا امر و نهی نکرده و ثواب و عقاب نمی‌کند مگر به عاقلان» افزود: همان طور که عقل حجت باطن در جهت هدایت آدمی است، پیامبران نیز به عنوان حجت ظاهر آمده‌اند و یکی پس از دیگری برای انجام این امر آمده‌اند و هیچ جامعه‌ای پا به عرصه وجود نگذاشته مگر اینکه کسی در میان آنان هدایتگر جامعه بوده است و پس از آنان اوصیا چنین وظیفه‌ای داشتند.

حسینی بوشهری اظهار کرد: پس از عقل و انبیا نوبت عالمان، فقیهان و معلمان اخلاق بود تا وظیفه هدایت بشر را بر عهده داشته باشند.

وی اظهار کرد: آنگاه که فهمیدیم عالم کیست و دریافتیم که چه تاثیری در زندگی ما دارد، متوجه خواهیم شد که بر اساس گفته معصوم(ع) حضور در مجلس یک عالم از هزار عیادت مریض و تشییع جنازه و روزه‌داری و شب‌زنده‌داری برتر است.

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کل کشور با بیان این‌که «در قیامت مداد علما افضل از خون شهدا قرار خواهد گرفت» افزود: این به دلیل آن است که آنچه که به وسیله قلم علما و حضور آنان در عرصه جامعه ایجاد می‌شود باعث پاسداری از مرزهای گوناگون جامعه اسلامی از جمله مرزهای تفکر و عقیده می‌شود که اگر آنان نباشند این مرزها به فراموشی سپرده می‌شوند.

وی با بیان خاطره‌ای از میرزای شیرازی صاحب فتوای تنباکو اظهار کرد: پس از صدور فتوای آن عالم بزرگوار، وی متاثر شده و اشک ریخت و وقتی دلیل آن را از ایشان پرسیدند میرزای شیرازی گفت که از این به بعد دشمنان دین متوجه تاثیر علما و هدایت آنان در عرصه جامعه می‌شوند. بنابراین درصدد جلوگیری از این تاثیر و تخریب این جایگاه برخواهند آمد.

حسینی بوشهری اظهار کرد: ما همواره نسبت به تهران حساب باز می‌کنیم، و اگر همه کشور ناآرام باشد ولی تهران آرام باشد ما آرامش داریم.

وی گفت: مراسم تشییع پیکر آقاتهرانی با حضور گسترده مردم تهران از منظر دشمنان دین پنهان نمی‌ماند و مطمئن باشید که علیه این نوع رفتارها برنامه‌ریزی کرده و می‌کنند.

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کل کشور با بیان خاطره‌ای از آقامجتبی تهرانی اظهار کرد:‌ به ایشان گفته بودم که سخت است شما در مسجد جامع بازار به اقامه نماز بپردازید، ولی ایشان اظهار کرده بودند که می‌خواهم در میان مردم باشم و به کارهایی چون اقامه نماز، انجام استخاره و پاسخ به پرسش‌های دینی آنان بپردازم.

وی افزود: آیت‌الله العظمی تهرانی انصافا عالمی وارسته بود که در خانواده‌ای که برای چند نسل در عرصه علمی فعالیت کرده و در تهران تاثیرگذار بوده و هستند پرورش یافت.

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کل کشور با بیان این‌که «امام خمینی(ره) شاگردان بسیاری داشتند» افزود: ولی آقامجتبی تهرانی شاگرد ویژه علمی ایشان بود. به صورتی که جمع‌آوری و چاپ رساله عملیه و مناسک حج امام راحل از سوی خود ایشان به آقامجتبی واگذار شد.

وی با بیان این‌که «آقامجتبی تهرانی تنها شخصیتی است که این همه مورد توجه امام راحل بود» افزود:‌ این در حالی است که در آن زمان که این مسئولیت‌ها به وی سپرده می‌شد تنها 35 سال داشته و امام در عین سخت‌گیری به آقامجتبی اعتماد داشتند.

حسینی بوشهری افزود: آقامجتبی تهرانی از نظر مراتب علمی از درس علمایی چون بروجردی، گلپایگانی هم بهره برده بود، ولی پس از تبعید امام راحل به نجف آقامجتبی خود را به جلسه درس ایشان می‌رساند تا بتواند از محضر استاد خود بهره ببرد.

وی اظهار کرد:‌ امام راحل فرمودند که من دلم می‌خواهد که کسی چون آقامجتبی تهرانی در تهران راه برود و پس از آن شد که به مدت 40 سال آقامجتبی تهرانی در این شهر درس اخلاق و تفسیر خود را آغاز کرد و مانند یک روضه‌خوان در مجالس ائمه روضه خواند و اشک ریخت.

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کل کشور با بیان این‌که «پس از آنکه آقامجتبی تهرانی به رحمت خدا رفت، مراجع تقلید قم بیانیه صادر کرده و به بیان ابعاد شخصیتی ایشان پرداختند» افزود: یکی از شاگردان آن عالم بزرگوار وقتی به نجف رفته و به نزد آیت‌الله سیستانی می‌رود این مرجع تقلید به وی می‌گوید شیعه هست و یک ایران، تهران است و یک خیابان ایران، و خیابان ایران است و یک حاج آقامجتبی تهرانی.

حسینی بوشهری افزود: افراد بسیاری درس اخلاق می‌گویند ولی به گفته یکی از شاگردان آقامجتبی تهرانی ایشان درس اخلاق اجتهادی را در سطح عموم مردم برگزار کرده و موازین اخلاقی را برای آنان مطرح می‌کردند.

وی در ادامه به توجهی که مقام معظم رهبری نسبت به آقامجتبی تهرانی داشتند،‌ اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N22756

وبگردی