آفتاب

افشاگری واشنگتن‌ پست از دست داشتن سیا در کشتن رهبران فارک

افشاگری واشنگتن‌ پست از دست داشتن سیا در کشتن رهبران فارک

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سال‌های اخیر برای ردیابی و کشتن ده‌ها تن از رهبران شورشیان فارک به نیروهای دولتی کلمبیا کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشته است که سیا به ارتش کلمبیا کمک کرده است که نخست مکان اختفای چریک‌های فارک در جنگل را پیدا کند و سپس با در اختیار داشتن سیستم‌های هدایت پیشرفته آنان را در حملات هوایی بکشد.

بنا به گزارش واشنگتن‌پست بیشتر این گونه حملات در سال ۲۰۱۲ به وقوع پیوسته است و برنامه سری قتل رهبران فارک تنها یکی از چندین عملیاتی است که دستگاه امنیتی آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر بدون جلب توجه عمومی آغاز کرده است. گفته می‌شود که از دست دادن شمار زیادی از رهبران، فارک را به آغاز گفتگوهای صلح با دولت ترغیب کرده است.

گزارش واشنگتن‌پست بر مبنای مصاحبه با مقام‌های آمریکایی و کلمبیایی، که نامشان فاش نشده، تنظیم شده است و در بخشی از آن آمده است که سیا هزینه‌های مالی برنامه قتل رهبران فارک را از محل بودجه‌ای سری و جدای از کمک‌های رسمی نظامی آمریکا به کلمبیا تامین کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که بمب‌های هوشمند به کار رفته در این عملیات به ترتیبی رمزگذاری می‌شدند که هدایت ماهواره‌ای آن‌ها تحت کنترل نیروهای آمریکایی باشد و به این ترتیب اگرچه هواپیماهای کلمبیایی بمب‌ها را حمل می‌کرده‌اند، در عمل کنترل آن در دست آمریکا بوده است.

واشنگتن‌پست می‌نویسد، برنامه سری قتل رهبران فارک تنها یکی از چندین عملیاتی است که دستگاه امنیتی آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر بدون جلب توجه عمومی آغاز کرده است.

سابقه فعالیت نیروهای آمریکایی و به ویژه سیا در آمریکای لاتین گسترده است. در دهه‌های قبل سیا آموزش ماموران اطلاعاتی و امنیتی دیکتاتوری‌های نظامی آمریکای لاتین را به عهده داشته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، تلاش برای ضربه زدن به مخالفان عمدتا چپگرای آمریکا در آمریکای لاتین یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های سیا در این منطقه بوده است که حمایت از خونتای نظامی شیلی پس از کودتا علیه سالوادور آلنده و تلاش برای ضربه زدن به حکومت کوبا، پس از به قدرت رسیدن فیدل کاسترو، از عمده‌ترین آن‌هاست.

انتهای پیام

کد N22721

وبگردی