آفتاب
علی لاریجانی:

شیوه ملاقات دزدانه هیات پارلمانی اروپا کار سخیفی بود/ جنجال درباره دیدار خواست اروپا است

شیوه ملاقات دزدانه هیات پارلمانی اروپا کار سخیفی بود/ جنجال درباره دیدار خواست اروپا است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدام اخیر هیات پارلمانی اروپا در کشور ایران بسیار سخیف بود، گفت: اینکه هیات پارلمانی اروپا بعد از بازگشت به کشورشان این موضوع را علنی کردند معلوم است که به دنبال هیاهو هستند و می خواهند استفاده تبلیغاتی کنند، ما نیز باید به اندازه‌ای که این موضوع ارزش دارد، به آن توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکرات نمایندگان در خصوص دیدار هیات پارلمانی اروپا با محکومان حوادث سال 88 اظهار داشت: توضیحات آقای جلالی که میزبان این هیات بود برای نمایندگان و ملت موضوع را روشن کرد و البته چیز پوشیده ای هم نبود.

وی افزود: مدت‌ها بود که هیات پارلمانی اروپایی تقاضای حضور در ایران را داشتند که البته این کار خوب است که بخواهیم ارتباط بین پارلمان ایران و دیگر کشورها و اتحادیه اروپا برقرار باشد؛ چراکه این گفتگوها می تواند مفید باشد.

لاریجانی گفت: این هیات از سال گذشته درخواست خود را برای حضور در ایران داده بود که به دلیل موافقت وزارت امور خارجه ما نیز موافقت کردیم و اینکه آقای آقامحمدی می گوید این هیات برای حضور در ایران شرط گذاشته است، مطلقا اینطور نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام هیات پارلمانی کار سبک و بدی بود، تصریح کرد: اگر کسی برای دیدن به جایی می رود باید برنامه های خودش را اعلام کند و اینکه بخواهند پنهانی ملاقات‌هایی داشته باشند، کار سخیفی است و این کار مخصوصا برای اروپایی ها خیلی سخیف است.

وی گفت: اگر آنها می خواستند ملاقاتی داشته باشند باید به طرف ایرانی می گفتند، یا ما می پذیرفتیم یا نمی پذیرفتیم، عقل حکم می کرد که خودشان به رفتار دیپلماتیک خودشان احترام بگذارند.

لاریجانی ادامه داد: البته خود ما نیز باید نسبت به عباراتی که بکار می بریم، دقت کنیم که گفته می‌شود مسئولان ایرانی برای ملاقات کردن با هیات پارلمانی اروپا ردیف شدند، تخفیف مسئولان خودمان بوده و چنین چیزی نبوده است؛ چراکه آنها درخواست هایی برای ملاقات داشتند که این کار انجام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید در این موضوع دقت کنیم و مسئولان خودمان را تخفیف ندهیم، اما اینکه آقای رسائی گفت من نباید با آنها ملاقات می کردم، باید بگویم ما یکسری منافع را می‌بینیم و نظر من نبود که این مساله اینقدر برجسته شود البته الان هم این موضوع را غلط می دانم آنها کار خلافی کردند، اما دلیلی نمی شود که ما از سایر منافعی که در مذاکرات داریم صرف نظر کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اینکه هیات پارلمانی اروپا بعد از بازگشت به کشورشان این موضوع را علنی کردند معلوم است که به دنبال هیاهو هستند و می خواهند استفاده تبلیغاتی کنند، ما نیز باید به اندازه‌ای که این موضوع ارزش دارد، به آن توجه کنیم، آنها کار زشتی انجام دادند، اما ما نیز نباید در دام آنها بیافتیم، آنها می خواهند سر و صدا کنند، ما نباید هیزم آنها شویم.

لاریجانی افزود: در حد و سطح پارلمان اروپا نبود که بخواهد چنین کار خوفیه ای انجام دهد، اگر می‌خواستند با کسی ملاقات کنند می بایست برنامه خود را به طرف ایرانی می دادند، ما یا قبول می کردیم یا نمی کردیم. این هم از کارهای زشتی است که آنها دزدانه می روند و ملاقات می کنند.

رئیس مجلس افزود: مهمتر از این موضوعات این است که ما به دنبال هدف خودمان باشیم آنها می‌خواهند این مسائل را بزرگ کنند و ما باید حواسمان باشد که از طریقش برخورد کنیم و لزومی ندارد که همه چیز رسانه ای شود تا آنها به آنچه می خواهند برسند.

وی با اشاره به احضار کاردار یونان توسط وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه به آنها تذکر داده است ما نیز باید دقت کنیم که همه هوش و حواسمان صرف این موضوع نشود.

کد N22649

وبگردی