آفتاب

مقتدی صدر: هیچ کس حق دخالت در مسائل سوریه را ندارد

مقتدی صدر: هیچ کس حق دخالت در مسائل سوریه را ندارد

مقتدی صدر ضمن تاکید بر ضرورت مداخله نکردن در مسائل سوریه گفت: بحران سوریه یک مساله داخلی است و کسی جز سوری‌ها حق ندارد در آن دخالت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة با پرداختن به مساله بحران سوریه گفت: همه طرف‌های درگیر در سوریه چه مخالفان تندرو و چه دیگر گروه‌ها هم‌اکنون در حال حل و فصل اختلافات به شکلی خونین و غیراخلاقی هستند و تنها طرف متضرر در این مساله مردم سوریه هستند که در ترس و ناامنی و محرومیت زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: من از همه وجدان‌های بیدار و ‌آگاه می‌خواهم برای نجات سوریه کاری انجام دهند و خود نیز آماده هسیتم هر اقدامی را برای پایان دادن به کشتارها و خشونت‌ها در سوریه انجام دهم.

مقتدی صدر اظهار داشت: آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد یک مساله داخلی است و هیچ‌کس حق ندارد در آن دخالت کند. مردم سوریه می‌خواهند خودشان سرنوشتشان را تعین کنند سوریه را به خود سوری‌ها واگذار کنید و درگیری‌های سوریه نه به من و نه به شما ارتباطی ندارد و نباید در آن وارد شدراهکارهای بسیاری برای حل بحران به وجود ‌آمده در روابط ما با برادران‌ سنی‌مان در عراق وجود دارد.

وی در ادامه با ارائه راهکارهایی برای حل بحران سیاسی عراق گفت: از جمله این راهکارها سفر نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق به مناطق غربی و شمالی عراق است که هم‌اکنون شاهد اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ایست و برگزاری نشست‌ها و دیدارهایی با معترضان و همچنین تشکیل کمیته‌های مشترک می‌تواند از اختلافات بکاهد.

مقتدی صدر ادامه داد: صدور یک بیانیه‌ مشترک از سوی تمام گروه‌های عراقی در محکومیت تروریسم و فعالیت‌ها شبه نظامیان وابسته به دولت و نیز از بین بردن ترس سنی‌های عراق از القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی که مناطق آنها را تحت کنترل دارند، می‌تواند راهکار خوبی برای بهبود روابط میان سنی‌ها و شیعیان باشد.

وی همچنان تاکید کرد: همه عراقی‌ها به ویژه رهبران دینی و مسئولان دولتی در برابر بازگرداندن وحدت شیعه و سنی مسئول هستند. من هم به سهم خود اجازه نخواهم داد که شهروندان به دو دسته شهروندان درجه یک و درجه دو تقسیم شوند. همه با هم برابر هستند و هیچ برتری غیر از تقوا و میهن‌پرستی وجود ندارد.

رهبر جریان صدر عراق در ادامه تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد عراق در حال چند دسته شدن از لحاظ طایفه‌ای، سیاسی، اجتماعی و عقیدتی است.

انتهای پیام

کد N22579

وبگردی