آفتاب
یک نماینده در مجلس:

دیدارهای رسمی هیات اروپایی پس از ملاقات با محکومان فتنه باید لغو می‌شد

دیدارهای رسمی هیات اروپایی پس از ملاقات با محکومان فتنه باید لغو می‌شد

نماینده تهران در مجلس در صحن علنی نسبت به ملاقات هیات پارلمانی اروپا به دو نفر از محکومان حوادث سال 88 در سفارت یونان تذکر داد و گفت که دیدارهای رسمی هیات اروپایی پس از ملاقات با محکومان فتنه باید لغو می‌شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حمید رسایی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در تذکر شفاهی با بیان این که هفته گذشته که  مجلس شورای اسلامی جلسه علنی نداشت یک اتفاق دیپلماتیک رخ داد گفت: تذکر بنده بر اساس ماده 24 بند 11 قانون اساسی است، مدعو ملاقات هایی که هفته گذشته در سفارت یونان اتفاق افتاد کمیته ای از همکاران ما در مجلس بودند به همین خاطر علامت سوالات بسیاری در این باره متوجه مجلس است.

وی افزود: بنده تاکید می کنم سگ زرد برادر شغال است، اتحادیه اروپا در لطمه زنی به منافع ملت ایران فرقی با آمریکا ندارد هرچند ما همواره سعی می کنیم روابط دو طرفه عادلانه ای را با آنها داشته باشیم.

رسایی ادامه داد: این ملاقات همزمان با سالگرد فتنه اتفاق افتاده است و علیرغم اینکه به این هیات پارلمانی که از اتحادیه اروپا به ایران آمده بودند اعلام شده بود که حق ملاقات با کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت دارند را ندارند اما در بدو ورود این نمایندگان در یکی از سفارتخانه ها با دو تن از کسانی که فتنه گری کرده و در دادگاه نظام  جمهوری اسلامی ایران محاکمه شدند ملاقات کردند، این هم نشان می دهد که فتنه گران وطن فروش هستند والا در یک سفارت خارجی با کسانی که ملت ما را تحریم کرده و مردم را تحت فشار قرار داده اند ملاقات نمی کنند.

این نماینده مجلس گفت: سوال این است که این هیات پارلمانی سال ها قصد سفر به تهران داشت، همه هم می دانستند اینها اگر بیایند قصد چنین ملاقات هایی دارند. بر اساس اطلاعات ما به نهادهایی همچون وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات حدود یک هفته قبل از آمدن این هیات تذکر لازم داده شده بود که این هیات می خواهند چنین رفتاری را انجام دهند.

وی افزود: چرا وزارت اطلاعات در این اطلاعات تمهیدی نکرده است، معاون مربوطه در این وزارتخانه گفت یک روز بعد از ملاقات که من این گزارش را دیده ام؛ وزیر مربوطه چند روز پیش گفته که من خبر نداشتم و تازه متوجه این مساله شدم.

رسایی ادامه داد: چرا سفیر یونان با تاخیر و پس از آن که این هیات به کشور خود باز گشته و در آنجا توهین هایی را به جمهوری اسلامی ایران کرده است احضار شده است؛ چرا بعد از این که ا ین هیات چنین ملاقاتی را خارج از برنامه دیپلماتیک و خارج از عرف دیپلماتیک انجام داد ملاقات های بعدی این هیات را لغو نکردند.

وی گفت: بنده اطلاع دارم که مواضع آقای لاریجانی در سیاست خارجی مواضع محکمی است و همیشه عزتمندانه است اما این هیات بعد از این ملاقاتشان به ملاقات شما آمدند، چرا برنامه ریزان این ملاقات شما را لغو نکردند.

نماینده مردم تهران با با اشاره به ملاقات این هیات پارلمانی با هاشمی رفسنجانی گفت: علیرغم انتقاداتی که ما در داخل خانواده نظام به آقای هاشمی داریم اینکه این هیات در دیدار وی به این مقام کشورمان توهین کند برایمان قابل قبول نیست، وقتی آقای هاشمی وارد اتاق ملاقات می شود رئیس گروه پارلمانی از روی صندلی خود بلند نمی شود که این برخلاف عرف ادب دیپلماتیک و حتی ادب میهمان و میزبان است.

وی افزود: فیلی که از این ملاقات پخش شده فیلم رسمی نیست و به نظر می رسد که به طور عمدی این فیلم گرفته شده است، با تمام این موضوعات این هیات وقتی به کشور خود بر گشته اعلام کرده که مهمترین ملاقات ما ملاقات با فتنه گران در سفارت یونان بوده است.

رسایی گفت: چرا وزارت خارجه عزتمندانه عمل نکرده است، بر روی عملکرد مجلس هم علامت سوال گذاشته شده است، خواهش ما این است که به این مساله به سرعت رسیدگی شود.

کد N22564

وبگردی