آفتاب

نیروی نظامی مشترک خلیج‌فارس تشکیل می‌شود

نیروی نظامی مشترک خلیج‌فارس تشکیل می‌شود

عربستان به دنبال تحولات در رابطه ایران و ‌آمریکا به منظور تضمین قدرت و نفوذ خود در منطقه، نیروی نظامی مشترک خلیج فارس با 100 هزار نیروی نظامی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، شاهزاده متعب بن عبدالله، رئیس گارد ملی عربستان گفت: یک واحد هماهنگ و متحد با حدود 100 هزار نیروی نظامی تشکیل می‌شود. امیدوارم این اتفاق بزودی رخ دهد و گارد ملی برای هر درخواستی آماده است.

وی همچنین بر لزوم اتحاد و هماهنگی در میان پادشاهان خلیج فارس برای نشان دادن قدرت در منطقه تاکید کرده و مدعی شد، این واحد جدید امنیت، دفاع و اقتصاد کشورهای عضو را تقویت می‌کند.

عربستان، امارات، کویت، عمان، بحرین و قطر هفته گذشته در شورای همکاری خلیج فارس در شهر کویت در خصوص ایجاد یک نیروی نظامی مشترک موافقت کرده و شورای دفاع مشترک را موظف اجرای برنامه‌ها کردند.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین درباره ایجاد آکادمی خلیج فارس برای مطالعات استراتژیک و امنیتی در امارات موافقت کردند. این موضوع شامل نیروی پلیس مشترک نیز خواهد بود. شورای عالی همکاری خلیج فارس ضمن تایید پیش‌نویس قطعنامه برای ایجاد این نیروی پلیس مشترک تاکید کرد: این نیروی جدید امنیت را تقویت کرده و به توسعه همکاری‌های مقابله با تروریسم و نظم و هماهنگی در میان کشورهای عضو کمک می‌کند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اوایل دسامبر بودجه واحد نظامی مشترک برای مقابله با تهدیدهای خلیج فارس را تایید کردند. نیروی نظامی مشترک شورای همکاری خلیج فارس در ریاض مستقر خواهد بود.

در اطلاعیه رسمی هفته گذشته اعلام شد، این تصمیم به عنوان بخشی از اقدامات و تلاش‌ها با هدف تقویت امنیت و ثبات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایجاد یک سیستم نظامی مشترک برای دستیابی به امنیت جمعی اتخاذ شده است.

شاهزاده محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود، سفیر عربستان در لندن گفت، رویکرد غرب نسبت به این منطقه یک "قمار خطرناک" است که ثبات خاورمیانه را به مخاطره می‌اندازد. وی اشاره کرد پس از آنکه آمریکا راه‌حل‌های دیپلماتیک را نسبت به بحران‌های سوریه و ایران اتخاذ کرد، ریاض قصد دارد سیاست مستقلی در جهان عرب دنبال کند.

انتهای پیام

کد N22023

وبگردی