آفتاب

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی:‌ باید مرجعیت علمی توانبخشی در جامعه را بنیانگذاری کنیم

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی:‌ باید مرجعیت علمی توانبخشی در جامعه را بنیانگذاری کنیم

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی حمایت وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر و همچنین اساتید پیشکسوت را لازمه پیشرفت این دانشگاه دانست و گفت: امیدوارم در مسیر خدمت خود گام‌های موثری را برای این دانشگاه به کمک ارگان‌های مختلف بردارم.

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی حمایت وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر و همچنین اساتید پیشکسوت را لازمه پیشرفت این دانشگاه دانست و گفت: امیدوارم در مسیر خدمت خود گام‌های موثری را برای این دانشگاه به کمک ارگان‌های مختلف بردارم.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدتقی جغتایی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: امیدوارم بتوانم در جهت نیازهایی که جامعه ما در زمینه توانبخشی احتیاج دارد گام‌های موثری را بردارم و از دکتر هاشمی سپاسگذارم که این مسئولیت بزرگ را به من دادند.

وی افزود: در زمان ابتدای تاسیس این دانشگاه کنگره‌ای به نام توانبخشی ایجاد کردیم که در آن زمان رشته‌های مختلفی مانند مددکاری اجتماعی برای کسی آشنا نبود اما خوشبختانه با کمک دوستان در حوزه سلامت اجتماعی و توانبخشی توانستیم با ایجاد این دانشگاه رشته‌های گوناگونی را پایه گذاری کنیم.

دکتر جغتایی با بیان اینکه این دانشگاه مسئولیت بسیار بزرگ و مهمی را بر عهده دارد، گفت: بخشی از کارها از جمله مسائل آموزشی و پژوهشی بر عهده کادر دانشگاه است. اما بخشی دیگر بر عهده وزیر بهداشت است تا بتوانیم با کمک‌های وزیر بهداشت مرجعیت علمی توانبخشی در جامعه را بنیانگذاری کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی با بیان اینکه این مسئولیت بسیار بزرگ است، اظهار کرد: امیدوارم مرجعیت علمی بیشتری در این زمینه کسب شود البته در گذشته نیز تلاش‌هایی در این زمینه شده است اما برای پیشرفت‌های بیشتر نیازمند تلاش و همکاری بیشتری هستیم.

وی با بیان اینکه سطح سوم سلامت "توانبخشی" است، اظهار کرد: این مسئله نیازمند وجود نیروی انسانی کارمند و ارتباط جمعی است و تصور من این است که حوزه سلامت یکی از اقداماتش این است که با کمک وزیر بهداشت بتواند قدم‌های بزرگی را برای جامعه و نظام سلامت بردارد.

وی از دکتر حسینی و تمامی همکاران که تاکنون تلاش‌های فراوانی را برای این دانشگاه انجام داده‌اند تشکر کرد و افزود: دانشگاه قصد دارد با ایجاد شورای راهبردی برنامه‌ها و اهداف دانشگاه را تدوین کند و از دکتر حسینی نیز به عنوان دبیر این انجمن دعوت به عمل آمده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه دکتر ملک افضلی - موسس نظام خدمات بهداشتی در کشور با بیان اینکه دکتر حسینی مدیریتی آرام و آکادمیک داشته است گفت: اصرار تمامی دوستان این بوده است که اگر قرار است تغییری در این دانشگاه صورت بگیرد فردی باشد که به تمام پیرامون این دانشگاه آشنا باشد و اکنون نیز که دکتر جغتایی سرپرست این دانشگاه شده‌اند به علت تجربه بالایی که در این دانشگاه داشته است موجب خوشحالی تمامی اعضای این دانشگاه شده است.

وی با بیان اینکه دکتر جغتایی از جنس همین دانشگاه است، اظهار کرد: امیدواریم در این دوره و با مدیریت دکتر جغتایی بتوانیم شاهد قدمهای موثری در حوزه توانبخشی در کشور باشیم.

وی با اشاره با اهمیت این دانشگاه در نظام سلامت گفت: پنج نقش اساسی برای این دانشگاه تعریف شده است که نقش اول آن بخش توانبخشی جسمی و روانی است که خوشبختانه رشته‌های گوناگونی در این زمینه در این دانشگاه وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت سلامت اجتماعی اظهار کرد: سلامت اجتماعی موضوع مهمی است که از جمله فعالیت‌های مورد مطالعه این دانشگاه است.

دکتر ملک افضلی با بیان اینکه تاکنون فعالیت‌های گوناگونی در زمینه سلامت جسمی صورت گرفته است گفت: بحث سلامت اجتماعی با توجه به تغییرات شهرنشینی اهمیت بسیاری دارد اما آنطور که باید در این زمینه فعالیتی انجام نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: از این دانشگاه انتظار می‌رود که بحث سلامت اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی که امروزه بحث مهمی است توجه کنند البته باید گفت که تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طیف خدماتی که در حوزه اجتماعی این دانشگاه می‌تواند ارائه کند بسیار گسترده است خاطرنشان کرد: رشته‌هایی مانند روانشناسی و سالمندی در این دانشگاه است که در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد.

ملک افضلی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در کشور مانند اعتیاد، ‌خشونت، جرم گفت: رشته‌هایی که در این دانشگاه وجود دارد می‌تواند پاسخگوی این مشکلات و مسائل در جامعه باشد و این دانشگاه باید به طور جدی در کنار سیستم کمک‌های اولیه قرار بگیرد و بتواند با کمک وزارت رفاه و شهرداری پاسخگوی این مسائل و مشکلات باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مسئله دیگری که در این دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد را مسئله فناوری دانست و افزود: که در حوزه فناوری این دانشگاه می‌تواند در تولید صنعت و رفع نیازهای کشور کمک کند.

وی همچنین مطالعه مقابله با حوادث و وقایع طبیعی را از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه دانست و افزود: در کشوری که هر چند سال یکبار حادثه‌ای رخ می‌دهد آگاه کردن مردم و وجود رشته‌ای به نام مقابله با حوادث می‌تواند در کاهش صدمات و پیشگیری آنها موثر باشد.

انتهای پیام

کد N21873

وبگردی