آفتاب

تحلیلگر صرب:غرب برای حل معضلات سیاسی و اقتصادی به ایران رو آورده است

تحلیلگر صرب:غرب برای حل معضلات سیاسی و اقتصادی به ایران رو آورده است

بلگراد-ایرنا- تحلیلگر صرب با اشاره به اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی و منطقه ای تاکید کرد: آمریکا و برخی کشورهای اروپای غربی برای حل و فصل معضلات داخلی و منطقه ای به جمهوری اسلامی ایران روی آورده اند.

ˈمیچا ژیووینوویچˈ روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بلگراد به تلاش آمریکا و قدرت های بزرگ اتحادیه اروپا از جمله انگلیس، ایتالیا و فرانسه در گسترش روابط با ایران گفت: غرب اکنون به لحاظ سیاسی و اقتصادی در تنگنایی قرار گرفته که راه نجات خود را در برقراری روابط خوب با ایران جستجو می کند.

تحلیلگر برجسته مسایل بین المللی در این رابطه به ایستادگی باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا در برابر کنگره این کشور در خصوص مسئله هسته ای ایران اشاره کرد و افزود: کاهش حمایت های واشنگتن از اسرائیل و ضعیف شدن موضع آمریکا در مذاکرات با ایران در خصوص برنامه انرژی هسته ای از جمله دلایلی هستند که سیاست صلح طلبانه تهران برای رفع معضلات جهانی را تایید می کنند.

ژیووینوویچ در بخشی دیگر از سخنانش به استقبال جهانی از طرح حسن روحانی رییس جمهوری جمهوری اسلامی ایران با عنوان ˈجهان عاری از خشونت و افراط گراییˈ که در سازمان ملل تصویب شده است، اشاره کرد و گفت: چنین طرحی بیانگر این است که ایران کشوری صلح طلب و به فکر آینده بشریت است.

وی به حقانیت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فعالیت صلح آمیز هسته ای اشاره کرد و گفت: جامعه بین المللی به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران کاملا واقف است و تهدیدها و اعمال تحریم تلاش برای متوقف کردن چرخ های پیشرفت ایران در تمامی عرصه ها بوده است.

این تحلیلگر برجسته صرب که مقاله های متعددی را در رابطه با سیاست های جهانی نوشته است، تاکید کرد: برخی از کشورهای غربی به بهانه های مختلف از جمله مبارزه با افراط گرایی و تروریسم مردم بی گناه را در برخی از کشورها به خاک و خون می کشند و منابع آنها را غارت می کنند.

ژیووینوویچ در این راستا به ویرانی ها و تاراج هایی که در برخی از کشورها از جمله عراق، فلسطین و لیبی و سوریه رخ داده است، اشاره کرد و گفت: آثار پدیده تروریسم و افراط گرایی را می توان کاملا در این کشورها لمس کرد.

تحلیلگر صرب افزود: با توجه به اعمال جنایتکارانه که به آن اشاره شد، آیا می توان ادعاهای برخی از کشورهای غربی را که مدعی حقوق بشر و دمکراسی هستند، قبول کرد؟.

وی ادامه داد: متاسفانه درجهان شاهد سیاست های دو گانه دربرابر خشونت و افراط گرایی هستیم که برخی از قدرت ها تنها در جهت منافع خود قوانینی را برای حمله و یا اعمال تحریم به تصویب می رسانند و از رژیمی حمایت می کنند که دست آن به کشتار زن ها و کودکان و اشغال فلسطین آغشته است.

وی در پایان گفت: باید از کشوری چون جمهوری اسلامی ایران که برای دنیایی عاری از سلاح های کشتار جمعی، خشونت و افراط گرایی دفاع می کند، حمایت کرد و همگی در این مسیر و برای آینده ای بهتر و بدون خشونت تلاش کنیم.

اروپام**2061**1479
کد N21467

وبگردی