آفتاب

صربستان برای همکاری با ایران در زمینه اسناد اعلام آمادگی کرد

صربستان برای همکاری با ایران در زمینه اسناد اعلام آمادگی کرد

بلگراد- ایرنا- مدیر آرشیو یوگسلاوی در دیدار با مسئول دیپلماسی عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد گفت: ایران کشوری با تمدن و فرهنگی غنی است و آرشیو یوگسلاوی با چنین کشوری بزرگ خواهان همکاری نزدیک است.

به گزارش ایرنا، میلادین میلوشویچ در دیدار با تقی معمی وند به تاسیس آرشیو یوگسلاوی در سال 1918 اشاره کرد و گفت: این آرشیو تا سال 1991 در چارچوب جمهوری فدراسیون سوسیالیستی یوگسلاوی فعالیت داشت و از آن سال در چارچوب جامعه مشترک صربستان و مونته نگرو به کار خود ادامه داد.

وی افزود: آرشیو یوگسلاوی پس از استقلال مونته نگرو در سال 2006 میلادی از صربستان همواره سعی بر این داشته که در حفظ اسناد کشوری در زمینه های مختلف از دوران سلطنتی تا کنون با همان نام گذشته به فعالیتش ادامه بدهد.

میلوشیوچ به روابط خوب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در زمان یوگسلاوی سابق و صربستان با ایران از سال 1937 اشاره کرد و گفت: همکاری های آرشیو یوگسلاوی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران می توانند در گسترش روابط دو کشور دوست در عرصه های مختلف تاثیر پذیر باشد.

وی به نگهداری 850 هزار سند که به صورت کتاب و یا میکرو فیلم در آرشیو یوگسلاوی اشاره کرد و گفت: اسناد مختلفی در زمینه های دیپلماسی داخلی و خارجی، مالی، اقتصادی، بهداشتی، آموزش و پرورش، اجتماعی، قضایی، فرهنگی، تاریخی، بانکداری و غیره در این نهاد جهت دسترسی و یا تحقیقات آزاد است.

وی همچنین افزود: اسنادی از سفر و دیدارهای مقامات این کشور با مقامات بلندپایه کشورهای خارجی و همچنین اسنادی از روابط صربستان در دوران مختلف با کشورهای خارجی از جمله ایران وجود دارد.

مدیر آرشیو یوگسلاوی در دیدار با مسئول دیپلماسی عمومی سفارت کشورمان در بلگراد برگزاری نمایشگاه های این آرشیو در سراسر کشور و خارج به خصوص کشورهای برآمده از یوگسلاوی سابق و نشر کتب و بولتن را از فعالیت های آرشیو یوگسلاوی برشمرد.

میلوشویچ همچنین اشاره کرد که در محل آرشیو یوگسلاوی در بلگراد تا کنون نمایشگاه هایی از کشورهای خارجی از جمله اندونزی و جمهوری های یوگسلاوی سابق برگزار شده است.

وی همچنین اشاره کرد که آرشیو یوگسلاوی با 15 کشور از جمله آلمان، مجارستان، رومانی، اوکراین، ترکیه، بلغارستان، الجزایر، فدراسیون روسیه، اندونزی و چین در برگزاری نمایشگاه و نگهداری اسناد و تبادل تجربه همکاری خوبی دارد.

وی همچنین در پاسخ به پیشنهاد مسئول دیپلماسی عمومی سفارت ایران در بلگراد در مورد ارسال پیشنهادهای خود در مورد همکاری آرشیو یوگسلاوی با آرشیو ملی کشورمان به سفارت ایران در بلگراد اظهار داشت که طی مدت کوتاهی متن پیشنهادی خود را ارسال خواهد کرد.

تقی معمی وند مسئول دیپلماسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد نیز در این نشست، ضمن توضیحاتی مبسوط از فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان گفت: این سازمان با بیش از چند میلیون اسناد مختلف از بزرگترین آرشیو اسناد منطقه و از زمره بزرگترین آرشیو جهان به شمار می رود.

وی همچنین با تشریح تاریخ کهن ایران به عنوان یکی از چهار تمدن بزرگ جهانی و موقعیت جغرافیایی کشورمان گفت: بی تردید ثبت تحولات و حوادث ناشی از رخدادهای مختلف در ایران و منطقه موجب بوجود آوردن گنجینه عظیمی از اسناد تاریخی در کشورمان شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران که اهتمام ویژه ای به اسناد هویتی و تاریخی ملت ایران دارد، این گنجینه ها را در یک مجموعه وسیع به نام سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی نگهداری و سازماندهی کرده است.

مسئول دیپلماسی عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در این نشست در بخش دیگری از توضیحات خود فعالیت های مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزرات امور خارجه کشورمان را نیز تشریح کرد.

معمی وند با تاکید براینکه آرشیو اسناد، پاسداران تاریخ، سنت و هویت هر کشور هستند، همکاری آرشیو یوگسلاوی و آرشیو جمهوری اسلامی ایران را گامی در روند گسترش روابط دو جانبه به ویژه در عرصه های فرهنگی دانست.

وی گفت: ایران تمایل دارد که روابط خوب و سنتی خود را با صربستان از طریق همکاری های مختلف حفظ و گسترش دهد و همکاری های آرشیوی در این راستا بسیار مؤثر است.

اروپام**2061**1337
کد N21178

وبگردی