آفتاب
تحولات آسیا/

تهدید پیونگ یانگ برای حمله به سئول/ حمله مسلحانه در فرودگاه مانیل 8 کشته و زخمی به جا گذاشت

تهدید پیونگ یانگ برای حمله به سئول/ حمله مسلحانه در فرودگاه مانیل 8 کشته و زخمی به جا گذاشت

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: کشته و زخمی شدن هشت نفر در پی حمله مسلحانه در فرودگاه مانیل، تظاهرات ضد دولتی در بانکوک و هشدار پیونگ یانگ برای حمله به سئول از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

فیلیپین

رسانه ها از کشته شدن چهار نفر از جمله یوکول تالومپا شهردار لبنگان در جنوب فیلیپین، همسر و دو فرزندش در حمله مسلحانه در فرودگاه مانیل و زخمی شدن چهار فرد دیگر خبر دادند.

تایلند

بانکوک پست از تظاهرات مخالفان دولت تایلند در خیابانهای پایتخت خبر داد که با هدف کناره گیری یینگلاک شیناواترا نخست وزیر از قدرت، تاخیر در برگزاری زمان انتخابات پارلمانی در دوم فوریه و واگذاری قدرت به یک شورای مردمی و انجام اصلاحات سیاسی در کشور آغاز شده است.

گسترش موج ناآرامی ها در تایلند درحالیست که کمیسیون انتخابات تایلند درباره برگزاری یک انتخابات صلح آمیز که قرار است نامزدها و احزاب مختلف از دوشنبه آتی ثبت نام کنند، ابراز نگرانی و تردید کرده است.

معترضان تایلندی بر این باورند که طرح پیشنهاد عفو سیاسی منجر به بازگشت تاکسین شیناوترا نخست وزیر سابق و برادر نخست وزیر کنونی به قدرت می شود. تاکسین شیناوترا که در سال 2006 در یک کودتا برکنار شد و هم اکنون در یک تبعید خودخواسته در خارج از کشور زندگی می‌ کند، اتهامات خود را درباره فساد مالی، سیاسی خوانده و آن را محکوم کرده است.

شبه جزیره کره

همزمان با تظاهرات گروههای محافظه کار کره جنوبی در سئول در اعتراض به اقدام کره شمالی در اعدام شوهر عمه رهبر این کشور، پیونگ یانگ، سئول را به حمله بدون هشدار اولیه و انجام اقدامات تلافی جویانه تهدید کرد.

کیم کوان جین وزیر دفاع کره جنوبی نیز ضمن هشدار درباره افزایش ناآرامی ها در شبه جزیره کره هشدار داده است که پاسخ کوبنده ای را به اقدامات تحریک آمیز همسایه اش می دهد.

سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی اعلام کرد: اعدام جان سونگ تائک شوهر عمه رهبر کره شمالی به خاطر فساد، فحشا، عیاشی، سوء مدیریت سیستم مالی کشور، و قاچاق مواد مخدر و اخراج از سمت معاون رئیس کمیته دفاع ملی کره شمالی، سئول را بسیار نگران کرده است.

وی در بیانیه ای که از تلویزیون کره جنوبی پخش شد، گفت: کره جنوبی به دقت نظاره گر تحولات کره شمالی است و آمادگی کامل را برای مقابله با اقدامات پیونگ یانگ دارد و در این زمینه حتی با همپیمانان خود مشورت می کند.

کد N20497

وبگردی