آفتاب

سودان جنوبی در آستانه جنگ داخلی قرار دارد

سودان جنوبی در آستانه جنگ داخلی قرار دارد

واحد مرکزی خبر نوشت:

کارشناسان مسایل سیاسی روز پنجشنبه اعلام کردند سودان جنوبی احتمالا در ورطه یک جنگ گسترده داخلی قرار گیرد.

خبرگزاری فرانسه در تحلیلی درباره تحولات جاری داخلی در سودان جنوبی به قلم پیتر مارتل از نایروبی نوشت ،کارشناسان گفتند: « به رغم این که نزاع میان گروه های درگیر در ارتش سودان جنوبی در جوبا پایتخت این کشور کاهش ملموسی یافته است ولی به نظر می رسد دامنه درگیری ها به مناطق دیگر نیز کشیده شود و سودان جنوبی در آستانه جنگ داخلی تمام عیار قرار گیرد.»
خشونت ها داخلی در جوبا پایتخت سودان جنوبی که مقامات این کشور آن را تلاشی نافرجام برای کودتا توصیف کردند در فاصله بین یکشنبه شب تا سه شنبه شب بیش از پانصد کشته برجا گذاشته است و احتمال کشیده شدن دامنه آن به مناطق دیگر کشور وجود دارد.
دولت سودان جنوبی ریاک مشار رقیب سیاسی سالوا کر رییس جمهور این کشور را به برنامه ریزی برای کودتا متهم کرد.
گروه بین المللی بحران معتقد است سناریویی که بسیاری از احتمال بروز آن نگرانند ( سناریوی وقوع جنگ داخلی در سودان جنوبی ) و تلاش می کنند از آن جلوگیری کنند در آستانه رخ دادن قرار گرفته است و آن این که سودان جنوبی به عنوان یک کشور نوپا بر لبه جنگ داخلی قرار دارد.
این گروه افزود دامنه خشونت ها در سودان جنوبی به خارج از جوبا پایتخت به خصوص در مناطقی که تنش های قبیله ای و قومی وجود دارد کشیده می شود و از جمله این مناطق ، ایالت جونگلی است که دولت کنترل آن را از دست داده است.
ارتش سودان جنوبی اعلام کرد شهر بور مرکز ایالت جونگلی در شرق این کشور که مملو از گروه های مسلح است به دست نیروهای طرفدار ریاک مشار سقوط کرد.
برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که پایان تنش داخلی در سودان جنوبی بعید است.
احمد سلیمان کارشناس مرکز مطالعات « شاتهام هاوس » در انگلیس اعلام کرد پیامدهای سیاسی حوادثی که هفته کنونی در سودان جنوبی رخ داد هنوز مشخص نیست ولی احتمال طولانی شدن درگیری میان سالواکر و مخالفانش وجود دارد.
برخی بر این باورند که طرف های درگیر در سودان جنوبی باید هر چه سریع تر بر سر میز مذاکره بنشینند تا از گسترش دامنه درگیری ها جلوگیری شود.
مرکز مطالعات « ساد » که مقرش در جوبا است اعلام کرد دولت سودان جنوبی و همه رهبران سیاسی که در مقابل هم ایستاده اند باید هرچه سریع تر برای پایان دادن به خشونت ها و متوقف کردن گسترش آن بر سر میز مذاکره بنشینند.
این مرکز همچنین پیشنهاد کرد تا رهبران سیاسی و گروه هایی از جامعه مدنی سودان جنوبی با گروه هایی که در جریان حوادث اخیر بیشترین آسیب را دیده اند ملاقات ، از آنان دلجویی کنند و به راهکاری برای عبور کشور از وضع بحرانی موجود دست یابند.
احمد سلیمان گفت: « من معتقدم که در شرایط کنونی ورود طرف های موثر خارجی برای تسهیل در آشتی دادن میان گروه های درگیر در سودان جنوبی ضروری است. البته قرار است امروز یک گروه میانجی از کشورهای شرق آفریقا شامل وزیران و دیپلمات هایی از کنیا ، اوگاندا و اتیوپی به دستور اتحادیه آفریقا وارد جوبا شوند.»
گروه بین المللی بحران همچنین از لندن ، اسلو و واشنگتن خواست در این خصوص وارد عمل شوند و به برقراری صلح و امنیت در سودان جنوبی کمک کنند.
این گروه افزود چین نیز که وارد کننده اصلی نفت از سودان جنوبی است نیز می تواند در باره نقش موثری ایفا کند.

4949

کد N19897

وبگردی