آفتاب

مونته نگرو درخواست روسیه برای ایجاد پایگاه نظامی را رد کرد

مونته نگرو درخواست روسیه برای ایجاد پایگاه نظامی را رد کرد

بلگراد-ایرنا- مونته نگرو درخواست روسیه برای ایجاد پایگاه نظامی در بندر بار این کشور را رد کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، روزنامه ویستی چاپ پودگوریتسا از منابع خبری خود در دولت مونته نگرو نوشت: مسکو به دلیل اینکه به حفظ پایگاه دریایی خود در بندر طرطوس سوریه مطمئن نیست از پودگوریتسا برای ایجاد پایگاه دریایی در بندر بار مونته نگرو با هدف ارایه خدمات لجستیکی به ناوگان دریایی خود در دریای مدیترانه درخواست مجوز کرده بود.

بندر طرطوس درسوریه برای روسیه به دلیل اینکه موجب راه یافتن ناوگان دریایی این کشور به آب های مدیترانه می شود از اهمیت استراتژیکی بالایی برخوردار است.

با توجه به درگیری های سوریه و امکان اینکه یکی از شرایط حل و فصل نزاع های داخلی در این کشورخروج ناوگان دریایی روسیه از بندر طرطوس باشد، بندر بار در مونته نگرو جایگزین مناسبی برای ناوگان دریایی روسیه جهت راه یافتن به دریای مدیترانه محسوب می شود.

روزنامه ویستی چاپ پودگوریتسا نوشت: حکومت مونته نگرو درخواست مسکو برای ایجاد پایگاه دریایی در بند بار را مدت زمان طولانی مورد بررسی قرار داده بود.

به نوشته این روزنامه،ˈمیلیتسا پیانوویچ جوریشیچˈ وزیردفاع مونته نگرو از جمله یکی از سرسخت ترین مخالفان توافق با مسکو برای ایجاد پایگاه نظامی در بند بار است.

به نوشته روزنامه چاپ پودگوریتسا، مونته نگرو یکی از دلایل برای امتناع از درخواست روسیه را قوانین بین المللی خوانده بود.

روزنامه ویستی چاپ پودگوریتسا همچنین در ارتباط با امتناع مونته نگرو از درخواست روسیه برای ایجاد پایگاه دریایی در بندر بار نوشت: در صورتی که حکومت مونته نگرو با درخواست مسکو برای مستقر شدن ارتش روسیه در بندر بار موافقت می کرد، معنای آن پایان اقدامات الحاق مونته نگرو در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

مونته نگرو چهارم دسامبر سال 2009 میلادی به برنامه طرح عملی ناتو پذیرفته شد که آخرین مرحله و یکی ازشرایط مهم برای عضویت هرکشور درپیمان آتلانتیک شمالی است.

مونته نگرو که درجنوب شرقی اروپا و داشتن 199کیلومتر مرز آبی در سواحل دریای آدریاتیک قرار دارد از لحاظ استراتژیک اهمیت بسیاری دارد و همین امر یکی از دلایل مهم ناتو برای به عضویت در آوردن مونته نگرو در این سازمان نظامی است.

مونته نگرو، آخرین جمهوری از یوگسلاوی سابق است که 21 ماه می 2006(31 اردیبهشت 1385) با برگزاری همه پرسی از صربستان جدا شد و به این ترتیب مراحل فروپاشی یوگسلاوی پس ازگذشت 15سال پایان یافت.

اروپام**2061** 1064
کد N19797

وبگردی