آفتاب
آیت الله هاشمی رفسنجانی:

آغاز شکستن تحریم ها علیه ایران/ راه برای رسیدن به نتیجه کامل باز شده است

آغاز شکستن تحریم ها علیه ایران/ راه برای رسیدن به نتیجه کامل باز شده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرت هسته ای ایران گفت: شکستن تحریم ها آغاز و و راه برای به نتیجه رسیدن کامل باز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح پنج شنبه در دیدار با دانشگاهیان استان کرمان ضن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان گفت: وجود حدود 450 واحد دانشگاه ازاد مانع از آن می شود که بتوانیم از نزدیک با مشکلات دانشگاه آشنا شویم.

وی اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را مردمی صالح توصیف کرد و ادامه داد: طبق روایت امام معصوم" عزیزترین کسان پیش من کسانی هستند که عیب هایمان را به من ارائه دهند" و دانشجویان ما باید منصفانه و واقع بینانه مشکلات را بیان کرده و نقد کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: شما دانشجویان در بطن دانشگاه هستید و قطعا خواسته های شما به نفع دانشگاه است و تمام تلاش ما نیز برای محقق کردن آنها است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این دانشگاه متعلق به کل کشور است و کسی مالکیت دانشگاه را ندارد، بلکه مسئولیت حق مدیریت دارند و ما نمی توانیم از بودجه دانشگاه بی رویه هدیه بدهیم و باید با عدالت و انصاف رفتار کرد.

وی تصریح کرد: در چهار سال اخیر دانشگاه خیلی تضعیف شده و یکی از اهداف دولت قبل از همان ابتدای تبلیغات تضعیف دانشگاه آزاد بود و در حال حاضر طبق گزارشات اعلام شده دانشگاه های آزاد سه هزار و 700 میلیارد تومان بدهی دارند و مدیریت باید راهی برای پرداخت بدهی ها و کسب درآمد پیدا کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: حقوق اساتید دانشگاه آزاد باید افزایش یابد و ما نیز این تصمیم را گرفته و حل این مشکلات غیرممکن نیست و البته نیازمند همراهی شما دانشجویان و اساتید است.

وی رهبر معظم انقلاب، آیت الله اردبیلی، مهندس موسوی و خود را از موسسان اصلی دانشگاه آزاد معرفی کرد و ادامه داد: این دانشگاه بدون وابستگی به دولت ها و با خواست و امکانات خود مردم برای ادامه تحصیل فرزندانشان راه اندازی شده و ما تمایل داریم برای فارغ التحصیلان این دانشگاه کارهای اساسی انجام شود اما ما دولت نیستیم و این اقدامات نیازمند اقدامات دولتی است.

وی به طرح آبخوان داری در زمان ریاست جمهوری خود اشاره و آن را یک طرح مظلوم توصیف کرد و گفت: در طرح آبخوان داری که با کمک جهاد دانشگاهی طرح ریزی شده آب ها در دهنه دره ها مهار می شوند اما این مهار  به وسیله سد صورت نمی گیرد و طرح آبخوان داری ذخیره آب است که در چاه ها و قناتها باقی می ماند که دولت باید با کمک دانشگاهیان این طرح ها را بررسی و عملیاتی کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اولین آبخوان دار را در فسا دانست و گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی در 16 قریه فسا مهاجرت صورت گرفته بود که با راه اندازی آبخوان طی دو سه سال بعد مشکل آب در فسا حل شده و روستاییان به محل زندگی خود بازگشتند.

وی همچنین به ابخوان شهرستان بم اشاره کرد و افزود: در بم و در منطقه نرماشیر نیز در زمان ریاست جمهوری من آبخوانی ساخته شد که در نتیجه آن سطح آبهای زیر زمینی طی چند سال سه تا چهار متر بالا آمد.

مهندسی تولید نیاز کنونی کشور/اختصاص بودجه به طرح های دانشجویی موفق

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: باید برنامه ریزی شود تا از این پنج میلیون فارغ التحصیل دانشگاه در کشور برای طرح های بزرگ استفاده شود ولی متاسفانه امروز این طرح ها از نمایشگاه ها خارج نمی شوند و مهندسی تولید نداشته و در معرض استفاده عامه مردم قرار نمی گیرد.

وی گفت: باید طرح های دانشجویی موفق شناسایی و برای آنها شرکت ها کوچک ساخته شود و برای این کار می توان از دانشگاه ها وام گرفت و سرمایه گذاران نیز می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند که برخی از این طرح ها دارای ارزش بالای صادراتی هستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به بعضی طرح های پیشنهادی توسط دانشجویان اشاره کرد و افزود: باید این طرح ها توسط دانشگاه ها شناسایی شوند و ما متعهد می شویم که برای اجرایی شدن آنها بودجه لازم را اختصاص دهیم.

توسعه باید بر مبنای دانش باشد/لزوم تکیه دانشگاه بر اصل پژوهش

وی تصریح کرد: دانشگاهیانی که زمین و امکانات معنوی و مادی در اختیار درند باید پردیس ها را به فناوری خیلی بزرگ تبدیل کنند و امروز توسعه باید با معیار دانش باشد ولی متاسفانه با وجود تاکیدات رهبری دولت گذشته به این موضوع اهمیت نداد.

وی ابراز داشت: تکیه دانشگاه باید بر اصل پژوهش باشد و کارهایی که در اقتصاد کشور موثرند و اعتبارات جهانی کشور را تحت تاثیر می گذارد توسط تحصیلکردگان و دانشگاهیان انجام شود که این امر در مقاطع تحصیلات تکمیلی امکان پذیر است.

ارتباط با دنیای خارج لازمه پیشرفت است

آیت الله هاشمی رفسنجانی ارتباط با دنیای خارج را لازمه پیشرفت دانست و ادامه داد: باید با دنیا ارتباط داشته باشیم، از دانشگاه های غیردولتی در جهان استفاده کنیم و با تجلیل از دانشمندان بزرگ دنیا از علم روز جهان بهره گیریم.

وی راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی را با اراده شخص امام راحل( ره) دانست و افزود: این دانشگاه با همکاری 5 شخصیت بزرگ کشور و اراده شخص امام و با هدیه یک میلیونی ایشان شکل گرفت تا نیاز علمی جامعه را تامین کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: هیچ دانشجویی نباید در دوران تحصیل نگران مشکلات مالی تحصیل خود باشد و باید با فراغ روحیه به کسب علم بپردازد که این امر از سیاست های اصلی ماست.

عملکرد ضعیف دولت قبل کشور را در آستانه به بن بست رسیدن قرار داد

وی با انتقاد از شرایط وخیم دولت قبل تصریح کرد: امروز شرایط دارد درست می شود و این شرایط را شما درست کرده اید وما داشتیم در دولت قبل به بن بست می رسیدیم و به خاطر اقدامات نسنجیده دولت قبل یا می بایست به زودی تسلیم شویم و یا می بایست جنگ را متحمل شویم .

روستاییان به رویه جدید در کشور رای دادند

وی اذعان داشت: شما راه را باز کردید و در سالم ترین انتخابات کشور کسانی که امیدوار بودند شرکت کردند که البته اگر آنهایی که به وضع کشور امیدوار نبودند نیز شرکت می کردند آمار بسیار بیشتر می شد.

وی ادامه داد: بعضی ها فکر می کردند چون به مردم روستایی پول داده شده و پول یارانه ها به صورت فریبکارانه و با منت به آنها داده می شود مردم و روستاییان فریب خورده اند و اگر احمدی نژاد کسی را در انتخابات معرفی کند روستاییان به او رای می دهند، ولی او کسی را معرفی کرد که هرچند اسمش احمدی نژاد نبود اما خط و مشی او را داشت و در مجلس نیز خیلی ها با او موافق بودند و آمار نشان داد که روستاییان بیشتر به رویه جدید در کشور رای دادند.

عقلانیت انتخاب ملت ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در انتخابات 24 آذر همه به میدان آمدند و ما را نیز به میدان آوردند و خودشان نیز نتیجه گرفتند و دنیا نیز فهمید که تفکر ملت ایران بر مبنای همکاری و تعامل است.

وی ادامه داد: کسی از ملت ایران که دارای تمدن چندین ساله است نمی خواهد زیر پرچم آنها باشد و دنیا فهمیده است که وضع ایران عوض شده و دیگر زیر بار کارهای پوچ و شعارهای توخالی نمی رود و راه عقلانی را انتخاب کرده است.

رژیم اسرائیل و جمهوری خواهان آمریکا به دنبال اخلال در مذاکرات هسته ای ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی به مذاکرات ایران اشاره کرد و گفت: این مذاکرات جدی و نفس گیر بود و کشور ایران با شش کشور قوی در دنیا وارد مذاکره شد و قرار داد شش ماهه ای را بست که عده ای به دنبال بهانه و اخلال در این قرار داد هستند که از جمله آنها اسرائیل، جمهوری خواهان آمریکا و صهیونیست یهودی است که کارشکنی می کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: عده ای جاهل نیز در داخل کشور که شاید حسن نیت هم داشته باشند اما از جهالت با آنها همکاری می کنند.

تحریم های جدید آمریکا توهین به تمامی طرفین مذاکره کننده بود

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ایران هیچ امتیازی به طرف مقابل نداد هر چند آنها هم امتیاز بزرگی ندادند اما راه گفتگو و مذاکره باز شد و این در حالی است که آنها به دنبال تهدید ایران بودند.

وی به اقدام جدید اوباما و تحریم چند شرکت ایرانی اشاره کرد و افزود: این تصمیم اوباما به دلیل فشار اسرائیل و در راستای جلوگیری از تصمیم سنا برای تحریم های جدید علیه ایران بود اما همین تصمیم اوباما نیز اشتباه بود و در بروکسل هم گفته شد که اوباما با این اقدام به همه طرفین مذاکره توهین کرده زیرا همه آنها قرارداد را امضا کرده بودند.

وعده اروپاییان در خصوص برداشتن برخی تحریم ها علیه ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اروپاییان تصمیم گرفتند که برخی تحریم ها را که خودشان گذاشته بودند بردارند و شرایط بعد از مذاکره برای ما خوب است و همه فهمیده اند که ایران به دنبال بمب هسته ای نیست بلکه فناوری هسته ای را می خواهد که حق ماست.

تصمیمات کارگشای رهبری در 3 مقطع حساس
وی تصمیمات رهبر معظم انقلاب در مقطع اخیر را کارگشا توصیف کرد و افزود: در انتخابات رهبری حرفی زدند که رای مردم حق الناس است و این یک اصل است و ما نیز همیشه این اعتقاد را داشته ایم و قانون، سالام و پیامبر( ص) هم به همین عقیده هستند و پیامبر عظیم الشان اسلام( ص) غیر از وحی در همه موارد به رای مردم تکیه می کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: رای حق مردم است و رهبری نیز با حرف خود این مطلب را تصویب کردند و مردم باید بدانند که نباید به آسانی از حق خود بگذرند و خداوند متعهد شده که حق مظلوم را از ظالم بگیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شروع مذاکرات برخی از رسانه های داخل کشور  اذعان کردند که این امر فروختن کشور است اما رهبری گروه مذاکره کننده را فرزندان انقلاب نامیدند که از منافع کشور حمایت می کنند و این امر موج اعتراضات را خواباند.

وی ادامه داد: بعد از امضای قرارداد نیز هیاهوی رسانه ای زیادی بلند شد اما رهبر معظم انقلاب در جواب رئیس جمهوری ضمن تبریک از تیم مذاکره کننده تشکر کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم نقش اصلی را داشتند و رهبری نیز حمایت کردند.

زیر سوال رفتن آمریکا به دلیل عدم پای بندی به توافق ژنو

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: شکستن تحریم ها آغاز شده و گرفتن حق برای ما آرزوی دور و دراز نیست و در حال حاضر آمریکا با شکستن قرارداد زیر سوال رفته و راه برای به نتیجه رسیدن کامل باز شده است.
 

کد N19505

وبگردی