آفتاب

پناهندگی 200 هزار نفر به دفتر سازمان ملل متحد در سودان جنوبی

پناهندگی 200 هزار نفر به دفتر سازمان ملل متحد در سودان جنوبی

رسانه های خارجی از پناهندگی حدود 200 هزار نفر به دفتر سازمان ملل متحد در جوبا از آغاز درگیری ها در سودان جنوبی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاگس آنسایگر، دیپلمات های سازمان ملل از کشته شدن دست کم 500 نفر در درگیری های خشونت بار در سودان جنوبی خبر می دهند. "ژرار آرو" نماینده فرانسه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد در این رابطه گفت: ما به شدت نگران هستیم چرا که شمار کشته شدگان بسیار زیاد است.

این در حالی است که در پی درگیری نظامیان سودان جنوبی با هم قطاران کودتاچی شان حدود 200 هزار نفر به دفتر سازمان ملل متحد در شهر جوبا پناه برده اند. در همین حال دبیر کل سازمان ملل متحد از گسترش درگیری ها و بروز جنگ داخلی در سودان جنوبی ابراز نگرانی کرد.

به گفته "سالواکر" رئیس جمهوری سودان جنوبی، درگیری ها پس از تلاش گروهی از نظامیان وفادار به "ریک ماچار" معاون برکنار شده وی برای تصاحب قدرت آغاز شده است. ماچار پس از برکناری، سالواکر را فردی خود رای معرفی کرده و از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2015 خبر داده است.

جوبا روز سه‌شنبه اعلام کرد 10 چهره سیاسی را پس از تلاش برای کودتا بازداشت کرده است. گفتنی است سودان جنوبی در جولای 2011 پس از  سالها نزاع با دولت مرکزی سودان که بیش از یک‌ و نیم میلیون کشته برجا گذاشت با رای مردم این منطقه طی یک همه‌ پرسی از سودان جدا شد.

کد N19482

وبگردی